تغذیه سالم

انگور سیاه برای سرماخوردگی

همه ی ما سالیانه حداقل یکبار دچار سرما خوردگی می شویم و برای رها شدن از این بیماری حاضر هستیم هر کاری بکنیم. در این مقاله می خواهیم شما را با علایم سرماخوردگی، تفاوت سرماخوردگی با آنفولانزا و تاثیر مصرف انگور سیاه در دوران سرماخوردگی بیشتر آشنا کنیم.

سرماخوردگی چیست؟

سرماخوردگی یک نوع عفونت ویروسی است که دستگاه تنفسی فوقانی (بینی و گلو) را بیشتر درگیر می کند. این بیماری معمولا بی خطر می باشد و بیشتر افراد مبتلا به این بیماری در طی یک هفته یا ۱۰ روز بهبود می یابند.

کودکان زیر ۶ سال بیشتر در معرض خطر سرماخوردگی هستند، اما بزرگسالان هم می توانند سالانه دو یا سه بار دچار سرماخوردگی شوند. علائم سرماخوردگی معمولاً یک تا سه روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس، نمایان می شوند البته ممکن است علائم و نشانه ها در افراد مختلف متفاوت باشد.

علایم سرماخوردگی:

  • آبریزش بینی یا گرفتگی بینی
  • گلو درد
  • سرفه کردن
  • اندکی درد بدن یا سردرد خفیف
  • عطسه کردن
  • تب
  • بی حالی

عامل اصلی سرماخوردگی چه ویروسی است؟

اگرچه بسیاری از انواع ویروس ها می توانند باعث سرماخوردگی شوند، اما ویروس های رینوز شایع ترین عامل این بیماری هستند.

چه عواملی احتمال ابتلا به سرماخوردگی را افزایش می دهند؟

سن: کودکان زیر ۶ سال بیشتر در معرض خطر سرماخوردگی قرار دارند.

سیستم ایمنی: داشتن یک بیماری مزمن یا سیستم ایمنی ضعیف، خطر ابتلا به بیماری را افزایش می دهد.

انگور سیاه سردشت؛ آرام بخش اعصاب، پاکسازی معده و دستگاه گوارش و از بین بردن چین و چروک های پوست

تغیرات آب و هوایی: در فصل پاییز و زمستان احتمال ابتلا به سرماخوردگی در کودکان و بزرگسالان افزایش می یابد.

مصرف دخانیات: اگر در معرض دود سیگار باشید احتمال ابتلا به سرماخوردگی افزایش می یابد و شدت این بیماری در افراد سیگاری بیشتر است.

تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا چیست؟

 آنفولانزا و سرماخوردگی هر دو بیماری تنفسی هستند اما توسط ویروس های مختلف ایجاد می شوند. از آنجا که این دو نوع بیماری علائم مشابهی دارند، تشخیص تفاوت بین آنها کمی دشوار است. به طور کلی آنفولانزا از سرماخوردگی بدتر و علائم آن شدیدتر است. سرماخوردگی معمولاً نسبت به آنفولانزا خفیف تر است. افرادی که دچار سرماخوردگی می شوند بیشتر دچار آبریزش بینی یا گرفتگی بینی می شوند. سرماخوردگی به طور کلی منجر به مشکلات جدی در سلامتی مانند ذات الریه، عفونت های باکتریایی یا بستری شدن در بیمارستان نمی شود اما آنفولانزا می تواند عوارض بسیار جدی به همراه داشته باشد.

انگور سیاه برای سرماخوردگی

آیا مصرف انگور برای سرماخوردگی مضر است؟

همانطور که می دانید در طول دوره بیماری، مصرف بعضی غذاها باعث بهبود بیماری و مصرف برخی دیگر منجر به تشدید بیماری می شود، پس بهتر است در دوران نقاهت بیماری از مصرف غذاها و میوه های مضر بپرهیزید.

اگر فرزندی زیبا می‌خواهید، این میوه را مصرف کنید!

مصرف میوه در طول دوران سرماخوردگی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود اما در این میان خربزه و انگور استثنا هستند زیرا این میوه ها سرشار از آنتی هیستامین هستند. آنتی هیستامین موجب تشدید علایم سرماخوردگی می شود و همچنین اگر ویروسی در بدن وجود داشته باشد، هیستامین می تواند آن را فعال کند.

شیره انگور چه تاثیری در سرماخوردگی دارد؟

شیره انگور سیاه، موجب تسکین بیماری آنفولانزا و سرماخوردگی در فصل پاییز و زمستان می شود. شیره انگور خاصیت ضدالتهابی و نرم‌کنندگی دارد و می تواند باعث نرمی گلو شود. برای افراد مبتلا به سیاه سرفه، غرغره کردن شیره انگور و آب بسیار کمک کننده است.

ایا انگور برای سرفه خوب است؟

انگور به دلیل داشتن ویتامین C، ترکیبات ضدالتهابی و خاصیت نرم‌کنندگی حنجره، می تواند به عنوان یک راه حل طبیعی مکمل برای تسکین سرفه مورد استفاده قرار گیرد.

کلام آخر:

بهتر است در فصول سرد از فواید مصرف انگور و شیره انگور غافل نشوید. انگور و سایر فراورده های آن طبع گرمی دارند و در درمان بسیاری از بیماری ها و تقویت سیستم ایمنی نقش بسزایی دارند و یکی از بهترین گیاه دارویی درمان سرماخوردگی می باشد. اما اگر به سرماخوردگی مبتلا شدید تا زمان بهبودی کامل از مصرف انگور خودداری کنید، زیرا، انگور می تواند موجب تشدید علایم سرماخوردگی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا