تغذیه سالم

سردشت کجاست

استان آذربایجان غربی یکی از زیباترین استان‌های ایران است و بسیاری از گردشگران از آن به عنوان بهشت ایران نام می برند. سردشت همچون گوهری در میان کوه‌های زاگرس با همه‌ زیبایی‌های مخصوص و کم‌نظیر خود، خودنمایی میکند. وسعت کل مناطق جنگلی در استان به حدود ۱۷۴ هزار هکتار می ‌رسد که بیش از ۹۰ هزار هکتار از جنگل‌های استان در شهرستان سردشت واقع شده است.

شهرستان سردشت دارای دو بخش مرکزی و وزینه است که بخش مرکزی شامل دهستان آلان به مرکزیت اسلام‌آباد (بیژوه سابق)، دهستان باسک کولسه به مرکزیت بریسو و دهستان بریاجی به مرکزیت بیوران سفلی تقسیم بندی می شود. بخش وزینه سردشت شامل دهستان گورک نعلیین به مرکزیت حیدرآباد و دهستان ملکاری به مرکزیت نلاس است.

تاریخچه نام سردشت

برخی در زبان کردی، سردشت را زرتشت و زرادشتر می ‌خوانند و معتقدند که نام سردشت از کلمه  زرتشت گرفته شده که بعد از حمله اعراب به ایران به سردشت تغییر کرده است. طبق روایتی دیگر، سردشت می‌تواند از دو قسمت «سر» و «دشت» تشکیل شده باشد که به معنی دشتی است که تا رودخانه زاب ادامه دارد.

موقعیت جغرافیایی سردشت

شهرستان مرزی سردشت در جنوبی ترین نقطه ی آذربایجان غربی و در نقطه صفر مرزی قرار دارد. سردشت در دامنه کوه «گرده سور» قرار دارد؛ در حالی که کوهستان‌‌های قندیل در شمال غربی آن قرار گرفته اند. موقعیت قرار گیری شهرستان سردشت نسبت به آذربایجان غربی در جنوب غربی این استان است. این شهرستان دارای ۱۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق است. شهر سردشت از ضلع شمالی با پیرانشهر (۸۷ کیلومتر)، ‌از ضلع شمال شرقی با مهاباد (۱۱۵ کیلومتر)، از شرق با بوکان (۱۰۵ کیلومتر) و از جنوب شرق با بانه (۶۰ کیلومتر) همسایه است. همچنین مرکز شهر سردشت با شمال کشور عراق همایسه است. این شهرستان از سطح دریا ۱۵۰۰ متر ارتفاع دارد و ۱۴۱۱ کیلومتر مساحت دارد.

آب و هوا

منطقه سرسبز سردشت دارای آب ‌وهوای معتدل کوهستانی است که در فصل بهار و تابستان به دلیل وجود آب و هوای خنک و طبیعت بکر و دست نخورده گردشگران زیادی از سراسر ایران این مکان را برای گذراندن اوقات فراغت و سفرهای نوروزی و تابستانی انتخاب می کنند.

پوشش گیاهی منطقه

شهرستان مرزی سردشت با ۹۰ هزار هکتار جنگل و ۳۰ هزار هکتار مرتع، بیشترین جنگل‌های آذربایجان ‌غربی را در خود جای داده است. جنگل‌های سردشت جزو جنگل‌های زاگرس شمالی هستند که مهم‌ترین گونه‌های گیاهی آن‌ها شامل بلوط ایرانی، بنه، بادام وحشی، گلابی وحشی، سرو کوهی و بیش از ۱۰۰ گونه دیگر است. بخش عظیمی از پوشش گیاهی شهرستان سردشت یعنی چیزی حدود ۷۰% پوشش گیاهی منطقه با درختان سر به فلک کشیده بلوط سبز پوشیده شده است. در این منطقه درختان دیگری نظیر سماق، گردو، زالزالک، نسترن به وفور دیده می شود.

سوغات سردشت

سردشت دارای محصولات ارگانیک و طبیعی بسیاری است که به عنوان سوغات این شهرستان معروف هستند. یکی از بهترین سوغات سردشت، چاشنی سماق است که در دو رنگ قرمز و قهوه ای کشت و برداشت می شود. از دیگر سوغات های این شهرستان می توانیم به عسل طبیعی، گردو، مویز، شیره انگور سیاه اشاره کنیم.

خواص مویز برای مردان

جاذبه های گردشگری سردشت

این شهرستان دارای جاذبه های گردشگری و مناطق دیدنی بسیاری است که هر ساله مسافران زیادی از آنها دیدن می کنند در قسمت زیر چند نمونه از معروفترین مناطق گردشگری سردشت را معرفی می کنیم:

آبشار شلماش

آبشار شلماش یکی از آبشارهای شتابان ایران است که در آذربایجان غربی در ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان سردشت واقع شده است. شلماش در زبان کردی به ‌معنای تخته سنگی بسیار بزرگ است. برخی معتقدند علت این نام ‌گذاری به دلیل موقعیت آبشار است که آب آن از روی تخته سنگ‌هایی بزرگ به پایین می ‌ریزد. آبشارهای سه‌گانه شلماش به عنوان یکی از مهمترین آبشارهای آذربایجان غربی در نظر گرفته شده اند. آبشار شلماش یک نبرد بزرگ بین آب و ارتفاع است، منظره های دیدنی و جذاب آبشار شلماش هر بینایی را در قدرت خداوند جذب می کند.

کانی گراوان

چشمه کانی گراوان در ۱۲ کیلومتری شمال شرقی شهرستان سردشت در استان آذربایجان غربی واقع شده و یکی از جاذبه های گردشگری سردشت به حساب می آید. این چشمه در کنار روستایی به نام “کانی گویز” در جنوب شرقی حوضه زاب واقع شده است. آب چشمه کانی گراوان حالت جوشان دارد و با گذشت زمان به شکل کوه رنگینی در آمده است.

آب کانی گراوان به دلیل وجود املاح و نمک فراوان، شور است و برای بیماری های پوستی نظیر خارش، قرمزی پوست و جوش بسیار مفید است.

آبشار رزگه

آبشار رزگه در منطقه آلان در ۱۳ کیلومتری جنوب شهرستان سردشت و در حاشیه جاده ارتباطی سردشت به رزگه قرار گرفته است. آب این آبشار از فراز کوهی بلند به دره هایی عمیق می ریزد. آبشار در ارتفاع ۱۱۵۰ متری از سطح دریا جاری است و به صورت ۲ پله از فراز صخره هایی بسیار بلند به پایین سرازیر می شود.

پل قلاتاسیان

پل قلاتاسیان مربوط به دوره قاجار است که به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در حد فاصل مسیر سردشت به پیرانشهر و در قسمت شمالی رودخانه زاب کوچک قرار گرفته است. بدنه این پل از اتصال سیم هایی که به هم گره خورده اند درست شده است و از زیر پل آب زاب در جریان است. حرکت کردن از روی پل قلاتاسیان می تواند موجب ایجاد رعب و هیجان شود زیرا با قرار گرفتن روی پل، پل به حرکت در می آید.

حمام قاجاری بیستون

حمام بیستون سردشت یک حمام تاریخی در مرکز شهر زیبای سردست است.این حمام در سال ۱۳۷۷ توسط سازمان میراث فرهنگی وصنایع دستی وگردشگری استان آذربایجان غربی با شماره ۲۰۶۹ به ثبت رسیده است.این بنا در دوره قاجاریه ساخته شده است. این حمام اکنون به مسجد قرمز یا به زبان کردی مزگوتی سور معروف است.

سد کولسه

سد خاکی کولسه در مجاورت سردشت با هسته رسی و حجم مخزن ۳۸۷ میلیون مترمکعب بر روی رودخانه «زاب کوچک» قرار گرفته است. دریاچه سد سردشت حدود ۳۰ کیلومتر طول دارد و در ۱۳ کیلومتری جنوب شرقی این شهر احداث شده است.

منطقه حفاظت شده جنگلی میراباد

منطقه حفاظت شده میرآباد با وسعت ۱۱۴۳۵ هکتار در حد فاصل شهرستانهای پیرانشهر و سردشت در استان آذربایجان غربی قرار دارد و به جهت حفظ پوشش جنگلی بعنوان منطقه حفاظت شده اعلام گردید. حداقل ارتفاع منطقه از بستر رودخانه زاب ۱۳۰۰ متر و حداکثر ارتفاع منطقه ۱۸۵۲ متر در قله کوه حاج متک می باشد.

خواص مویز برای دیابت

منطقه گردشگری آلان

یکی از سرسبزترین جاهای دیدنی منطقه صفر مرزی سردشت، منطقه آلان است که در ۱۳ کیلومتری جنوب سردشت و در حاشیه جاده ارتباطی سردشت به رزگه (جاده آلان) واقع شده است. از جاذبه‌ های گردشگری این منطقه می ‌توان به آبشار رزگه، روستای مزرعه، روستای گرویس و روستای بیتوش که آخرین روستای سردشت است و با کشور عراق هم‌مرز است اشاره کرد.

بازارهای مرزی سردشت

سردشت دارای سه بازارچه فعال مرزی قاسم رش، کیله و بیژوه در منطقه آلان است. این بازارچه ها مبدا صدور کالاهای خارجی به بازارچه‌ ها و پاساژ شهرهایی چون بانه، مهاباد و پیرانشهر و حتی ارومیه محسوب می‌شوند.

بازارچه مرزی کیله سردشت

در بازارچه مرزی کیله سردشت، قیمت کالاها نسبت به سایر شهرها به میزان چشمگیری پایین‌تر است، دلیل آن هم به‌ هم‌مرز بودن سردشت با عراق و نداشتن تعرفه گمرکی روی محصولاتی که در بازارچه ارائه می ‌شود، برمی‌ گردد. در این بازارچه که در ۱۷ کیلومتری سردشت واقع شده است و با نزدیک‌ ترین شهر عراق تنها ۲۲ کیلومتر فاصله دارد. در این بازارچه محصولاتی نظیر لوازم‌خانگی، لوازم آشپزخانه و… به فروش می ‌رسد.

غذاهای محلی سردشت

از غذاهای محلی سردشت می ‌توان به دوکلیو، ترخینه، به‌ ر‌به سیل، آش گیلاخه، خورشت کنگر، دولمه لوشه، قاورمه و کوکی پنگه، کوله که و رون، گیپه اشاره کرد که بدون چشیدن آن‌ها، سفرتان به این خطه از ایران کامل نخواهد شد.

اگر به شهر سردشت سفر کردید حتما سری هم به بیوران بزنید زیرا بیشتر زنان این روستا در تمام طول سال مشغول پختن که لانه (نوعی نان محلی که با پیازچه و پنیر محلی درست می شود) و کلوچه و کولیره (نان محلی که برای تزیین آن از سیاه دانه و گلرنگ استفاده می کنند) هستند.

بهترین زمان سفر به سردشت

سردشت به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای کوهستانی خاصی که دارد پاییزهایی پربارش و زمستان های پر برفی دارد و به دلیل جاده های پر پیچ و خم و وجود گردنه هایی که در مسیر رسیدن به سردشت وجود دارد این دوره از سال ممکن است برای سفر زیاد جذاب نباشد اما بهترین زمان برای سفر به این منطقه اوایل بهار تا اواخر تابستان می باشد.

اقامت در سردشت

برای اقامت در سردشت شما می توانید به هتل مروارید که در ورودی شهر قرار دارد مراجعه کنید و یا سوئیت هایی که برای اجاره گذاشته اند را رزرو کنید. همچنین شما می توانید از اقامتگاه های بوم گردی که در روستای بیزیله و روستای لیلانه هستند برای اقامت و استراحت استفاده کنید و ساعاتی را همچون مردم بومی و به دور از هیاهوی زندگی شهری بگذرانید و در عین حال به درآمدزایی مردم محلی کمک کنید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا