بیماری هاپزشکی و سلامت

 علائم سرطان پوست با عکس که باید ببینید!

سرطان پوست یکی از شایع ترین سرطان ها محسوب می شود. این سرطان انواع مختلفی دارد و هرکدام از آن ها با شکلی متفاوت در پوست ظاهر می شوند. اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، امکان درمان آن بسیار زیاد است. به همین خاطر این موضوع بسیار مهم است که علائم این مشکل پوستی را بشناسیم تا بتوانیم بدون فوت وقت درمان آن را شروع کنیم. در این نوشتار علائم سرطان پوست با عکس را برای شما توضیح می دهیم.

کراتوز اکتینیک

کراتوز اکتینیک که با نام کراتوز خورشیدی نیز شناخته می شود، در اثر تابش نور خورشید روی پوست به وجود می آید. علائم این بیماری در تمام نواحی بدن ممکن است دیده شود اما اغلب روی سر، گردن یا دست ها بروز پیدا می کند. این مشکل سرطان محسوب نمی شود اما اگر آن را درمان نکنید، می تواند به نوعی از سرطان پوست به نام کارسینوم سلول سنگ فرشی تبدیل شود. افرادی که دارای پوست روشن، موهای بلوند یا قرمز، چشم آبی یا سبز هستند، بیشتر از سایر افراد در معرض این بیماری قرار دارند.

چیلیت اکتینیک

چیلیت اکتینیک یا لب کشاورز یک بیماری پوستی است و شامل انواع سرطان ها نمی شود. اما در صورت عدم درمان، این عارضه ممکن است به یکی از انواع سرطان پوست یعنی کارسینوم سلول سنگ فرشی مهاجم تبدیل شود. از علائم شایع این بیماری که اغلب در لب پایین بروز پیدا می کند، می توان به پلاک های پوسته پوسته یا زبری لب ها اشاره کرد. در بعضی موارد علائمی همچون تورم لب، از بین رفتن مرز بین لب و پوست و خط لب نیز در افراد دیده شده است.

شاخ های پوستی

همان طور که از اسم این عارضه مشخص است، در این بیماری زائده هایی که مانند شاخ یا قیف هستند، در پوست ظاهر می شوند. این زائده ها از کراتین فشرده که همان پروتئین موجود در ناخن است، تشکیل شده اند و درواقع نوعی از بیماری کراتوز اکتینیک هستند. اندازه و شکل این زائده ها می تواند متفاوت باشد اما معمولا طول اکثر آن ها چند میلی متر است. در قسمت پایه این شاخ های پوستی ممکن است که کارسینوم سلول سنگ فرشی نیز وجود داشته باشد.

این بیماری بیشتر در افراد سن بالایی دیده می شود که دارای پوست روشن هستند و مدت زمان زیادی را زیر نور خورشید قرار گرفته اند.

خال ها

گاهی خال ها می توانند نشان دهنده سرطان پوست باشند. خال ها یک زائده پوستی هستند که توسط  ملانوسیت که سلول تولید کننده رنگدانه در بدن هستند، ایجاد می شوند. گاهی خال ها می توانند به ملانوم که نوعی سرطان پوست است، تبدیل شوند. خال های بی خطر معمولا صاف یا برجسته هستند یا ممکن است به صورت صاف ظاهر شوند و به مرور زمان حالت برجسته پیدا کنند. خال ها بیشتر در زمان جوانی ایجاد می شوند و به وجود آمدن آن ها در بزرگ سالی غیر طبیعی است.

خال هایی که قابلیت تبدیل شدن به سرطان پوست را دارند، دارای نشانه های زیر هستند:

  • شکم نامنظم
  • حاوی رنگدانه زیاد
  • بزرگ تر از یک پاک کن

خال های دیسپلاستیک

طبق تحقیقاتی که وجود دارد خال های دیسپلاستیک اغلب تبدیل به سرطان پوست نمی شوند و در طول زمان بدون هیچ تغییری در سطح پوست باقی می مانند. اما متخصصان می گویند که شانس ابتلا به سرطان در افرادی که بیش از ۵ خال دیسپلاستیک در بدن دارند، ۱۰ برابر بیشتر از اشخاصی است که این گونه خال ها را ندارند. اگر دارای خال دیسپلاستیک هستید و در طول زمان متوجه بروز علائم زیر در خال خود شدید، به پزشک مراجعه کنید.

  • تغییر در رنگ
  • کوچک تر شدن یا بزرگ تر شدن
  • تغییراتی در شکل، بافت و اندازه
  • خشک شدن و پوسته پوسته شدن
  • سخت شدن و توده ای شدن
  • خارش
  • ترشحات خونی یا چرکی

مشخصات خال های سرطانی

در ادامه توضیحاتی درمورد خال هایی که منجر به سرطان پوست می شوند را همراه با عکس به شما خواهیم گفت.

تقارن: خال های معمولی متقارن هستند و اگر خالی را در بدن خود مشاهده کردید که نیمی از آن با نیم دیگر مطابقت و تقارن ندارد، به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

حاشیه های خال: اگر مرزها و حاشیه های خال تان ناهموار و نامنظم است، می تواند نشان دهنده سرطان پوست باشد.

رنگ: خال های بی خطر معمولا یک رنگ دارند اما اگر خالی دارای سایه هایی از رنگ قهوه ای، سیاه، آبی، سفید یا قرمز باشد، باید حتما توسط پزشک مورد معاینه قرار بگیرد؛ چراکه امکان دارد علائمی از بروز سرطان باشد.

ملانوم

ملانوم نوعی سرطان پوست است که در سلول هایی که به پوست، مو و چشم رنگ می دهند، ایجاد می شود. این تومورها حاوی ملانین هستند و به همین خاطر رنگ تیره ای دارند. این بیماری می تواند به سرعت گسترش پیدا کند. پزشک ممکن است جراحی، ایمونوتراپی، دارو، پرتو یا شیمی درمانی را برای درمان این بیماری تجویز کند.

سرطان سلول سنگ ‌فرشی

این سرطان به صورت ندول های قرمز، پوسته پوسته و سفت ظاهر می شود که خون ریزی نیز می کنند. در بعضی موارد ین بیماری به صورت زخم هایی که بهبود پیدا نمی کنند، دیده می شود. این عارضه اغلب در بینی، پیشانی، گوش ها، لب پایین، دست ها و سایر نواحی بدن که در معرض نور خورشید قرار دارند رخ می دهد. امکان درمان کارسینوم سلول سنگ فرشی زیاد است، البته به این شرط که زود تشخیص داده شود و فرد مبتلا تحت درمان قرار بگیرد.

بیمای بوون

این نوع سرطان در قسمت بیرونی پوست دیده می شود و گسترش پیدا می کند. این بیماری به صورت لکه های پوسته پوسته در بدن فرد ظاهر می شوند و با مشکلات پوستی از قبیل راش، اگزما، قارچ یا پسوریازیس به علت شباهت ظاهری، اشتباه گرفته می شود. به همین خاطر در صورت بروز علائم فوق به یک پزشک مراجعه کنید.

کارسینوم سلول بازال

یکی از شایع ترین سرطان های پوست، کارسینوم سلول بازال نام دارد اما خبر خوب این است که این بیماری خطر زیادی ندارد و اگر به موقع تشخیص داده شود می توان آن را درمان کرد. احتمال دارد افرادی که در معرض نور مستقیم خورشید قرار می گیرند، به این بیماری مبتلا شوند. علائم این عارضه عبارتند از:

برآمدگی براق، هم رنگ پوست: این برآمدگی ها در افرادی که پوست روشن دارند به رنگ سفید مرواریدی یا صورتی دیده می شود. اگر به این برآمدگی ها دقت شود، می توان در آن رگ های خونی نیز مشاهده کرد که در بعضی موارد امکان دارد خون ریزی کنند یا زخم شوند.

زائده های قهوه ای یا سیاه: ممکن است در افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند، زائده های تیره رنگ و برجسته دیده شود.

لکه: یکی دیگر از علائم این بیماری لکه های پوسته پوسته ای است که صاف بوده و لبه های آن ها نیز برجسته هستند.

ضایعه سفید: این زائده ها اسکار مانند هستند.

زخم: از دیگر علائم کارسینوم سلول بازال می توانیم به زخم هایی اشاره کنیم که بهبود پیدا نمی کنند و در بعضی موارد خون ریزی و ترشح دارند.

 

کلام پایانی

برای اینکه از ابتلا به سرطان پوست جلوگیری کنید، در معرض نور خوشید قرار نگیرید. به خصوص نور آفتاب از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر می تواند بسیار مضر باشد. اگر مجبور شدید که در این ساعت ها در زیر نور خورشید باشید، حتما از یک ضد آفتاب استفاده کنید. فراموش نکنید که به گوش ها و گردن تان نیز کرم ضد آفتاب بزنید. اگر متوجه هر نوع زائده و شکل غیر طبیعی در پوست خود شدید، نزد پزشک بروید. آیا شما تصاویر سرطان پوست را دیده اید؟ اگر تجربه ای در این زمینه دارید برای ما شرح دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا