پزشکی و سلامت

تاثیر عمل بینی بر چشم چیست؟ آیا تاثیرات دائمی است یا موقتی؟

تابه‌حال فکر کرده‌اید که چرا بعد از عمل زیبایی بینی، گویی چشمانتان نیز درشت‌تر و گیراتر شده‌اند؟! یا چرا کمی تغییر در حالت و زاویه چشمانتان حس می‌کنید؟ آیا عمل بینی روی چشم تاثیر دارد؟ این موضوع، دغدغه بسیاری از متقاضیان جراحی زیبایی بینی است!

شاید در نگاه اول، عمل بینی و چشم‌ها هیچ ارتباطی به یکدیگر نداشته باشند، اما این‌طور نیست! بعد از رینوپلاستی، بسیاری از افراد تغییراتی در ظاهر چشم‌های خود می‌بینند. در این مقاله قصد داریم با نگاهی به آناتومی چشم و بینی، به بررسی تاثیر عمل بینی بر زیبایی چشم بپردازیم.

آگاهی از آناتومی چشم و بینی: اولین قدم در کشف تاثیر عمل بینی روی چشم

برای درک عمیق‌تر تاثیر عمل بینی بر زیبایی چشم‌ها، باید با آناتومی آن‌ها آشنا شوید. شناخت آناتومی، هم برای شما در جهت داشتن دیدی واقع‌گرایانه از نتیجه نهایی عمل و هم برای جراحان در کاهش عوارض احتمالی ضرورت دارد. در واقع یکی از مهم‌ترین اقدامات برای کاهش هرگونه عوارض احتمالی جراحی، انتخاب یک پزشک با سابقه و ماهر با دانش تخصصی است. بهترین جراحان بینی در شیراز هستند و انجام رینوپلاستی نزد بهترین دکتر عمل بینی در شیراز اولین و مهم‌ترین عامل برای تجربه یک جراحی بینی موفق و بدون عوارض محسوب می‌شود.

ساختارهای چشم و بینی چگونه به هم مرتبط‌ هستند؟

چشم‌ها و بینی، دو عضو ظریف و بااهمیت در مجاورت یکدیگر در صورت شما هستند و با عضله‌ها و ساختارهای مشترکی به هم مرتبط می‌شوند. عضلاتی مانند ماهیچه‌های اوربیکولاریس اوکولی (Orbicularis oculi) که مسئول پلک‌زدن هستند، به استخوان‌های بینی نیز متصل می‌شوند و عصب‌های سه‌قلو تریژمینال (trigeminal) که تأمین‌کننده حس لامسه در صورت و چشم‌ها هستند، به عضله‌های بینی و چشم نیز عصب‌دهی می‌کند.

در رینوپلاستی، تمامی ساختارهای بینی و اطراف آن برای بهبود ظاهر یا تنفس شما، دستخوش تغییرات (گاهی کم و گاهی زیاد!) می‌شوند؛ گاهی در حین این فرایند، به دلیل نزدیکی چشم به دماغ، ماهیچه‌ها و ساختارهای اطراف آن مانند عضله‌های پلک‌ها و ابروها، عروق خونی و اعصاب نیز تغییر می‌کنند. این تغییرات در برخی موارد مثبت و باعث زیباتر شدن چشم‌ها می‌شوند و در برخی موارد نیز به‌صورت عوارض احتمالی منفی بروز می‌کنند! حال برای درک بهتر این موضوع به بخش بعدی بروید.

تاثیر جراحی بینی بر چشم‌ها چیست؟

به دلیل هم‌جواری بینی و چشم، در برخی موارد رینوپلاستی بر چشم‌ها تأثیر دارد، گاه مثبت و گاه منفی! برای تجربه عملی آسوده، دانستن این موارد به کاهش استرس شما کمک می‌کند.

تغییرات مثبت عمل بینی بر چشم

اگر به دنبال تأثیر مثبت جراحی بینی روی چشم یا نگران عوارض احتمالی هستید، حتماً با جراح خود درباره آن صحبت کنید و از او بخواهید تا در حین عمل، به این موضوع توجه ویژه داشته باشد. اگر قصد عمل بینی خود را در شیراز دارید باید بدانید درحالی‌که قیمت عمل زیبایی بینی در شیراز با پزشکان ماهر بالاتر است، اما به یاد داشته باشید که این سرمایه‌گذاری علاوه بر کمک به شما در داشتن ظاهری زیبا و اعتماد به نفسی قوی، از بروز عوارض احتمالی نیز پیشگیری می‌کند. گاهی پس از عمل بینی تغییرات مثبت زیر بروز می‌کنند:

برجسته‌تر شدن چشم‌ها پس از جراحی بینی

با کوچک‌شدن بینی پس از عمل، به‌خصوص در افراد دارای بینی بزرگ یا قوزدار، تمرکز از روی بینی برداشته و به سمت سایر اجزای صورت، مانند چشم‌ها جلب می‌شود؛ با ایجاد این تناسبِ بهتر بین اجزای صورت، چشم‌ها درشت‌تر و گیرا تر به نظر می‌رسند.

بهبود افتادگی پلک پس از رینوپلاستی

در برخی موارد، افتادگی پلک به دلیل مشکل‌های ساختاری بینی مانند قوز یا انحراف تیغه بینی است. با کوچک‌شدن و اصلاح فرم دماغ، افتادگی پلک کمتر می‌شود. همچنین در برخی موارد باتوجه‌به نظر پزشک، امکان انجام هم‌زمان جراحی افتادگی پلک با عمل زیبایی بینی وجود دارد.

بهبود دید بعد از عمل بینی

گاهی عمل بینی، دید شما را بهبود می‌بخشد. انحراف تیغه بینی مجاری تنفسی را مسدود می‌کند و درنتیجه تنفس دشوار می‌شود؛ بنابراین در افراد دارای مشکل انحراف بینی، مشکل کمبود اکسیژن در مغز و سرگیجه رایج است. این موضوع در بیشتر افراد باعث تاری دید یا دوبینی (دیدن اجسام به‌صورت دوتایی) می‌شود. علاوه بر این، انحراف تیغه بینی فشار زیادی بر عضله‌های چشم وارد می‌کند و باعث خستگی چشم، سردرد و تاری دید می‌شود. به‌طورکلی با رفع مشکل انحراف، دید شما بهبود میابد.

حال که با تأثیرات مثبت رینوپلاستی بر چشم آشنا شده‌اید، در بخش بعدی به تغییرات منفی می‌پردازیم و در نهایت یک راه فوق‌العاده و تضمینی برای رفع این عوارض احتمالی به شما می‌گوییم.

تاثیر منفی عمل بینی بر چشم چیست؟

باید بدانید که در بیشتر موارد عمل بینی روی چشم‌ها تأثیر منفی ندارد؛ اما گاهی عوارض جانبی ناخواسته‌ای ایجاد می‌کند که به طور موقت یا دائمی روی زیبایی یا عملکرد چشم‌ها تأثیر منفی می‌گذارد.

کبودی و تورم چشم بعد از عمل بینی

بعد از عمل بینی، به دلیل دست‌کاری بافت‌ها و رگ‌های خونی، تورم و کبودی در اطراف چشم‌ها ایجاد می‌شود. این عارضه در افراد مختلف متفاوت، گاهی خفیف یا شدید است. تورم و کبودی معمولاً در عرض چند روز تا دو هفته برطرف می‌شود؛ در طول این مدت چشم‌ها پف‌کرده، خسته و غمگین به نظر می‌رسند.

خشکی چشم بعد از رینوپلاستی

در موارد نادر عمل بینی به مجاری یا غدد اشکی آسیب می‌رساند و باعث کاهش تولید اشک می‌شود. همچنین، ممکن است در اثر التهاب و تورم، مجرای اشکی مسدود و جریان اشک مختل شود. سوزش، خارش، قرمزی و تاری دید از علائم خشکی چشم هستند.

آسیب به عضله‌های چشم

در موارد بسیار نادر، در حین عمل بینی به عضله‌های چشم آسیب می‌رسد. این عارضه در بسیاری از موارد به دلیل بی‌احتیاطی جراح غیرمتخصص رخ می‌دهد. دوبینی، افتادگی پلک و مشکل در حرکت چشم‌ها از علائم آسیب به ماهیچه‌های چشم هستند.

تغییر در فاصله بین چشم‌ها

در برخی موارد، عمل بینی باعث افزایش یا کاهش فاصله بین چشم‌ها می‌شود. این موضوع به دلیل تغییر در ساختار استخوانی بینی و پلک‌ها ایجاد می‌شود. مطمئنم سؤالی که در این بخش ذهن شما را به خود مشغول می‌کند، دائمی یا موقتی بودن تاثیر جراحی بینی بر چشم است!

تاثیر عمل بینی بر چشم، موقتی است یا دائمی؟

تاثیر عمل بینی روی چشم گاهی موقت و گاهی دائمی است! تغییرات موقتی به دلیل تورم و التهاب بعد از عمل ایجاد می‌شوند و شامل تورم و تیرگی، ریزش اشک یا خشکی چشم هستند. این علائم معمولاً طی چند هفته تا چند ماه به طور کامل از بین می‌روند؛ اما تغییرات دائمی مانند فاصله بین دو چشم در اثر تغییر در ساختار عضله‌ها و استخوان‌ها ایجاد می‌شوند.

تغییر در استخوان‌ها و ماهیچه‌ها معمولاً دائمی هستند، اما می‌توانند با جراحی ترمیمی اصلاح شوند. برای به‌حداقل‌رساندن این عوارض احتمالی بعد از عمل بینی، انتخاب یک جراح باتجربه و ماهر بسیار مهم است. جراحان باتجربه با آناتومی بینی و تکنیک‌های مختلف جراحی به طور کامل آشنا هستند و عمل را با دقت و ظرافت بیشتری انجام می‌دهند.

نکته‌های نهایی درباره تاثیر عمل بینی بر چشم

همان‌طور که در این مقاله خواندید، گاهی عمل بینی تاثیرات مثبت و منفی گوناگونی بر ظاهر و عملکرد چشم‌ها می‌گذارد. تاثیرات مثبت این عمل شامل برجسته‌تر شدن چشم‌ها، بهبود افتادگی پلک و دید در برخی افراد و تأثیرات منفی رینوپلاستی بر چشم‌ها نیز شامل کبودی و تورم، خشکی، آسیب به عضله‌ها و تغییر در فاصله بین چشم‌ها است.

اگر تغییر ایجاد شده در استخوان و عضله چشم باشد، تغییرات دائمی هستند؛ اما خبر خوب این است که بیشتر این عوارض موقتی هستند و طی چند هفته تا چند ماه به طور کامل از بین می‌روند. در نهایت نکته کلیدی برای به‌حداقل‌رساندن عوارض عمل بینی، انتخاب یک جراح باتجربه و ماهر است. آیا شما در آشنایان خود، افرادی با تغییر ظاهر چشم بعد از عمل زیبایی بینی دیده‌اید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا