پزشکی و سلامت

عمل بینی برای چه کسانی خطرناک است؟

یکی از نکاتی که هنگام عمل بینی باید به آن توجه داشته باشیم این است که جراحی بینی نیز مانند هر عملی ممکن است تبعات و خطراتی داشته باشد. اگر برای انجام عمل به جراح ماهری مراجعه نکنید یا بیماری های افراد قبل از انجام عمل کنترل نشود، ممکن است خطراتی را برای بیمار به همراه داشته باشد. بیمارانی که مایل به انجام جراحی بینی هستند بهتر است با جراحان ماهری مانند دکتر مسعود ناصری صدر مشورت کنند که می تواند با توجه به وضعیت بیمار بهترین شرایط را برای عمل آن ها در نظر بگیرد تا عوارض و خطرات جراحی را به حداقل برساند. در ادامه خطرات و عوارض این جراحی در افراد و شرایط متفاوت بررسی خواهد شد.

آیا جراحی بینی خطرناک است؟

بی حسی، تورم، کبودی، جای زخم، عدم تقارن یا سوراخ در تیغه بینی، شایع ترین و مورد انتظارترین عوارض پس از جراحی بینی است. اکثر این مشکلات موقتی هستند و با گذشت زمان برطرف می شوند اما برخی ممکن است دائمی باشند یا نیاز به جراحی مجدد داشته باشند.  (مشاوره با بهترین جراح بینی در مشهد)

تعدادی از خطراتی که بعد از جراحی بینی معمولا به وجود می آیند موارد زیر هستند:

خونریزی

خونریزی از خطرناک ترین عوارض جراحی بینی است  که معمولا در حین یا بعد از جراحی رخ می دهد و می تواند داخلی یا خارجی باشد. خونریزی داخلی می تواند منجر به هماتوم شود که مجموعه ای از خون در زیر پوست یا در حفره بینی است. خونریزی خارجی می تواند به صورت خونریزی شدید بینی که متوقف نمی شود ظاهر شود. خطر خونریزی برای بیمارانی که دارای اختلال خونریزی هستند، داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند یا سابقه مصرف کوکائین دارند، بیشتر است.

عفونت

عفونت نیز یک عارضه نادر اما احتمالی جراحی بینی است و در محل برش، داخل بینی یا در بافت های اطراف ایجاد می شود. عفونت می تواند باعث التهاب، درد، تب و چرک شود. خطر ابتلا به عفونت برای بیمارانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، سیگار می کشند یا از بهداشت و مراقبت های مناسب بعد از زخم پیروی نمی کنند، بیشتر است.

مشکلات تنفسی

ممکن است مشکلات تنفس از طریق بینی در اثر تورم، زخم یا باریک شدن مجرای بینی ایجاد شود. این مشکلات می تواند با گذشت زمان بهبود یابد اما ممکن است دائمی باشد یا برای اصلاح نیاز به جراحی بیشتری داشته باشد.

بی حسی

بی حسی دائمی در داخل و اطراف بینی نیز در صورتی رخ می دهد که جراحی به اعصابی که حس را به بینی می رسانند آسیب برساند. این مشکل معمولاً بر عملکرد بینی تاثیر نمی گذارد.

درد

درد، تغییر رنگ یا تورم از عوارض جانبی طبیعی جراحی هستند اما ممکن است بیشتر از حد انتظار باقی بمانند یا مزمن شوند که با داروها، تزریقات یا سایر روش های درمانی قابل درمان هستند.

جراحی بینی برای چه کسانی مناسب نیست؟

جراحی بینی استخوانی و گوشتی از رایج ترین عمل هاست اما با این حال برای همه مناسب نیست و برخی از افراد ممکن است خطرات یا نتایج ضعیف داشته باشد.
جراحی بینی معمولاً برای کسانی  که درگیر دیابت هستند و زخم های شان بسیار مشکل  ترمیم می شود مناسب نیست. البته این  جراحی محدودیت سنی نیز دارد و برای کودکان یا نوجوانانی که به رشد کامل خود نرسیده اند مناسب نیست زیرا اجزای صورت و بینی آنها در حال رشد است و تغییرات ناخواسته شکل و فرم بینی را در آینده به همراه خواهد داشت. سن ایده آل برای جراحی بینی حداقل از ۱۵ سالگی برای دختران و ۱۷ سالگی برای پسران است.
جراحی نیاز به بیهوشی عمومی یا موضعی، برش و زمان نقاهت دارد، بنابراین برای افرادی که شرایط خاص پزشکی مانند هموفیلی، سیستم ایمنی ضعیف دارند که در نهایت سبب افزایش خطر عفونت می شود توصیه نمی گردد.

خطرات جراحی بینی در افرادی با شرایط خاص

خطرات این جراحی ممکن است بسته به عوامل فردی شما مانند سن، سلامت، آناتومی و انتظارات شما متفاوت باشد. برخی از افراد نیز ممکن است شرایط خاصی داشته باشند که خطر عوارض جراحی بینی را افزایش می دهد مانند:
اختلالات خونریزی

این اختلالات بر توانایی لخته شدن خون به طور طبیعی تأثیر می گذارند. هموفیلی، بیماری فون ویلبراند یا اختلالات پلاکتی ممکن است خطر خونریزی بیش از حد را در طول یا بعد از جراحی افزایش دهند که می تواند تهدید کننده باشد.

دیابت

دیابت نیز از بیماری هایی است که بر سطح قند خون و روند بهبودی  زخم های فرد بیمار و خطر عفونت تأثیر می گذارد. افراد مبتلا به دیابت برای اینکه توان بهبود و ترمیم زخم ها را به دست بیاورند باید داروها یا دوزهای انسولین خود را قبل یا بعد از جراحی تنظیم کنند تا قند خون آن ها در حالت نرمال قرار بگیرد.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن نیز بر جریان خون و اکسیژن رسانی به بافت ها موثر است و می تواند روند بهبودی را مختل کند و خطر عفونت و از دست دادن بافت را افزایش دهد. افرادی که سیگار می کشند باید حداقل چهار هفته قبل و بعد از عمل جراحی سیگار را ترک کنند یا به طور کلی از جراحی اجتناب کنند.

آیا احتمال مرگ در جراحی بینی هست؟

احتمال مرگ در جراحی بینی یا رینوپلاستی بسیار کم است.  بر اساس یک مطالعه در سال  ۲۰۲۰  احتمال بروز عوارض عمده در جراحی بینی تنها ۰.۷٪ بود.  با این حال جراحی بینی دارای خطراتی است که باید از آنها آگاه باشید. خطر این عوارض ممکن است بسته به سن، سلامت، آناتومی و سبک زندگی شما متفاوت باشد.

اگر مشکلات عفونی، دیابتی یا  کلیوی نداشته باشید تقریبا مشکلی شما را تهدید نخواهد کرد. ابتلا به این بیماری ها و عدم کنترل این بیماری ها قبل از عمل می تواند احتمال مشکلاتی که حین بیهوشی سلامتی را تهدید می کنند افزایش دهد و پس از عمل نیز مشکل ساز خواهد بود.

جدی ‌ترین و تهدیدکننده‌ ترین عارضه جراحی بینی، خونریزی شدید بینی است که به آن اپیستاکسی نیز می‌گویند که ۲۴  تا ۷۲ ساعت پس از جراحی اتفاق می افتد و متوقف نمی شود و باعث از دست دادن خون می شود. احتمال وقوع این اتفاق از ۱٪ تا ۳٪ است و افرادی که از قبل اختلالات خونریزی دارند،کسانی که به راحتی کبود می شوند یا خونریزی می کنند و کسانی که داروها یا مکمل های خاصی مصرف می کنند در معرض خطر اپیستاکسی قرار دارند. درمان اپیستاکسی بستگی به شدت دارد و بین یک تا چهار روز طول می کشد.

این را نیز باید در نظر بگیرید که اکسیژن رسانی مناسب به بیمار حین جراحی بینی  و تجهیزاتی که در بیمارستان موجود است نیز بر کیفیت عمل تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین حتما به یک پزشک ماهر و مرکزی مجهز برای انجام عمل بینی مراجعه کنید.

نتیجه گیری

جراحی بینی یکی از حساس ترین عمل هاست چرا که در این جراحی بیمار تحت بیهوشی قرار می گیرد و داروهای بیهوشی تحت تاثیر حساسیت ها و بیماری های زمینه ای بیمار قرار گرفته و می توانند واکنش های خطرناکی در بدن بیمار نشان دهند. البته روند بهبود زخم های بعد از جراحی نیز تحت تاثیر بیماری های افراد قرار می گیرد و در صورت برطرف نشدن مشکلات زمینه ای قبل از عمل این جراحی خطرناک خواهد بود. دیگر نکته ای که روی نتیجه عمل تاثیرگذار است مهارت پزشک است. بنابراین، مهم است که با یک جراح بینی با تجربه مانند دکتر مسعود ناصری صدر مشورت کنید که می تواند وضعیت شما را ارزیابی کند، مزایا و خطرات جراحی را توضیح دهد و به شما در تصمیم گیری آگاهانه کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا