پزشکی و سلامت

در صورت تورم و التهاب پس از جراحی دندان چه کنیم؟ [آپدیت 2023]✅

داشتن لبخندی زیبا روی چهره از جمله مواردی است که در زیبایی چهره افراد تاثیر بسزایی دارد و به همین دلیل است که بیشتر مردم به دنبال راهکارهایی برای داشتن دندان هایی سالم و بدون ایراد هستند. خرابی دندان مشکلی است که امکان دارد برای بسیاری از افراد رخ دهد که با کمک روش های مختلفی می توان این خرابی ها را ترمیم کرد. از مهم ترین و معروف ترین اعمالی که در دنیای دندانپزشکی انجام می شود که با استفاده از آن می توان بسیاری از مشکلات عفونتی و زیبایی دندان ها را برطرف کرد، جراحی دندان است. این جراحی ها به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند که هرکدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد و نوع مخصوصی از بیماری ها را برطرف خواهند کرد.

جراحی دندان را باید حتما به بهترین جراح دندانپزشک در تهران بسپارید تا شاهد بروز مشکلات دندانی نباشید و بتوانید جراحی با کمترین عوارض و بیشترین بازدهی داشته باشید. در علم دندانپزشکی برخورداری از دندان های طبیعی اولین رکنی است که باید در نظر گرفته شود و تا هنگامی که دندان ها واقعا نیاز به کشیدن نداشته باشند از آن ها استفاده خواهد شد. در ادامه توضیحات کامل تری از این قبیل ارائه داده ایم. همچنین در این مقاله سعی کردیم تا اطلاعات جامع و کاملی درباره جراحی دندان در اختیارتان بگذاریم. اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید می توانید به سایت الودرمان (alodarman.com) مراجعه کنید و یا از سایت هایی نظیر پزشکا، دندانپزشکا، ایران دنتال و جراحا کمک بگیرید.

جراحی دندان چیست؟

هر نوع جراحی که روی استخوان‌های فک و دندان‌ها انجام شود، جراحی دندان نامیده می شود. معمولا هنگامی که دندانپزشک اصطلاح جراحی دندان را به کار می برد، با ترس زیادی از جانب بیماران خود رو به رو می شود. دلیل این امر آن است که بیماران گمان می کنند این جراحی یک عمل بسیار دردناک و پرهزینه است. از رایج ترین و متداول ترین خدماتی که در بهترین کلینیک دندانپزشکی در تهران انجام می شود، جراحی دندان است. این جراحی شامل اقداماتی است که به درمان بسیاری از مشکلات دندان و فک ها کمک می‌کند. در بیشتر موارد، این جراحی به صورت یک عمل سرپایی انجام می شود و بیماران می‌توانند در عرض چند روز زندگی روز مره خود را از سر یگیرند.

خوب است بدانید یکی از آشناترین انواع جراحی دندان برای مردم به احتمال زیاد جراحی دندان عقل باشد. این جراحی ممکن است دارای عوارض باشد، از این رو توصیه می‌شود که در زمان مناسب اقدام به جراحی کنید. در ادامه این مقاله با انواع روش‌های جراحی دندان، کاربرد، مزایا و عوارض آن ها آشنا خواهیم شد. پیش از تصمیم برای این جراح که آیا شما گزینه مناسبی برای جراحی دندان هستید یا نه، دندانپزشک شما را به جراح دهان ارجاع می‌دهد. جراح نیز شخصی است که وضعیت سلامت دهان و دندان‌های شما را ارزیابی کرده تا بهترین درمان را تعیین کند. جراحی دندان به انواع زیر تقسیم بندی می شود:

  • جراحی اندودانتیکس
  • جراحی پروتز دندانی
  • جراحی زیبایی دندان
  • جراحی افزایش طول تاج دندان
  • جراحی دندان عقل

چه مواقعی به جراحی دندان نیاز است؟

همانطور که در قسمت های قبلی اشاره کردیم در دنیای امروزی سعی دندانپزشکان بر این است که دندان های طبیعی فرد را ابتدا حفظ سپس معالجه کنند اما در برخی شرایط خاص آن ها مجبور به کشیدن دندان ها می شوند که منظور از این شرایط، موارد زیر است:

  • پوسیدگی دندان: یکی از مهم ترین و شایع ترین علت های کشیدن دندان مربوط به ایجاد پوسیدگی در سفید دانه ها است. البته ناگفته نماند بیشتر این پوسیدگی ها قابل ترمیم هستند اما بعضی اوقات پوسیدگی به حدی در سطح دندان گسترش پیدا می کند که هیچ راهی برای ترمیم وجود ندارد.
  • بیماری پیشرفته در لثه: بیماری های مرتبط با لثه یکی از متداول ترین بیماری هایی است که بیشتر افراد درگیر آن می شوند. البته ناگفته نماند زمانی که مراقبت های لازم برای لثه و دندان ها صورت نگرفته باشد این بیماری ها بروز پیدا می کند. در بیماری های پیشرفته لثه شاهد لق شدن دندان و تحلیل رفتن استخوان فک هستیم که در این مواقع نیاز به جراحی لثه است.
  • شکستگی فک: شکستگی فک بیشتر در اثر ضربه اتفاق می افتد که در پی آن دندان ها آسیب دیده و از جای خود تکان می خورند. برای جلوگیری از گسترش عفونت در سطح دندان و لثه از جراحی دندان باید بهره گرفته شود.
  • نکروز پالپ: در مواردی که عفونت باعث از بین رفتن بافت عصبی شده و نتوان طریق عصب کشی ترمیم انجام داد باید از طریق جراحی دندان اقدام به درمان کرد.
  • ناهنجاری پاتولوژیک: هنگامی که دندان های بیمار دچار ناهنجاری پاتولوژیک شوند با توجه به نظر دندانپزشک کشیده خواهند شد.
  • دندان های نهفته: این دندان ها در اغلب فک ها دیده می شوند که معمولا مربوط به دندان عقل می شوند. این دندان ها به خاطر نبود فضای کافی امکان رویش ندارند که پس از تشخیص دندانپزشک کشیده خواهند شد.
  • ارتودنسی: ارتودنسی نیاز به فضای خالی برای گسترش و مرتب کردن دندان ها دارد و در صورتی که دندان های فرد به صورت کیپ باشند نیاز به حذف یکی از دندان ها است.
  • تداخل دندان با پروتز: اگر طی عمل پروتز دندان یک یا چند دندان مانع آن شوند نیاز به جراحی خواهند داشت.
  • قبل از رادیوتراپی: افرادی که نیاز به پرتودرمانی دارند باید دندان های مشکوک به عفونت آن ها کشیده شود.

مراقبت های پس از جراحی دندان

پس از جراحی دندان باید مراقبت های پس از آن را جدی بگیرید تا محل جراحی دچار آسیب نشود و برایتان مشکل سازی نکند. از مهمترین مراقبت های بعد از جراحی دندان به موارد زیر اشاره می کنیم:

  • گازی که روی محل جراحی قرار داده می شود را محکم روی زخم فشار داده و از صحبت کردن و تعویض گاز خودداری کنید.
  • مسواک زدن را از یک روز بعد از جراحی آغاز کنید. مسواک زدن از تجمع موادغذایی و عفونت لثه جلوگیری می کند.
  • تا دو روز پس از جراحی از خوردن غذاهای سفت و داغ خودداری کنید.
  • خونریزی در روزهای اول طبیعی است سعی کنید مایع دندانتان را قورت دهید.
  • تورم و کبودی در بعضی از جراحی ها طبیعی است و در صورت بروز التهاب، از آمپول ضدالتهاب استفاده کنید تا برطرف شوند.
  • داروهایتان را مرتب و به موقع استفاده کنید.

کلام آخر

بسیاری از بیماری های دهان و دندان با درمان‌های روتین دندانپزشکی درمان می‌شوند، اما گاهی هم برای اصلاح مشکلات ساختار دندان یا دندان‌های شکسته، پزشک جراحی دندان را پیشنهاد می کند. این جراحی شاید کمی ترسناک به نظر برسد اما آنقدر هم که به نظر می رسد بد نیست زیرا با روش‌های مدرن، آسان‌تر از قبل شده است. ما نیز در این مقاله مطالب جامع و کاملی در مورد جراحی دندان در اختیارتان قرار دادیم. برای اطلاعات بیشتر به سایت الودرمان (alodarman.com) مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا