پزشکی و سلامت

عسل برای ورم بینی! بررسی تاثیر و نحوه استفاده

معمولاً چیزهای خوشمزه مضر هستند، اما عسل از این قاعده مستثنی است! تحقیقات نشان می‌دهند که عسل به اندازه اسفناج خاصیت دارد. از آن گذشته، استفاده از عسل برای ورم بینی یک خداحافظی اساسی با ورم‌ها محسوب می‌شود!

اگر به‌خاطر عمل جراحی، سینوزیت، ضربه یا… دچار ورم بینی شده‌اید، به قاتل ورم‌ها، یعنی عسل، پناه ببرید. اما مهم است که بدانید از چه نوع عسلی استفاده کنید، آن را چطور اعمال کنید و چه نکات حساسی را حین استفاده رعایت کنید. در این مطلب از «مجله سلامتیم» به شما کمک می‌کنیم که با استفاده از عسل به جنگی تمام عیار با ورم‌های بینی‌تان بروید!

آیا عسل واقعاً به کاهش ورم بینی کمک میکنه؟

در یک مطالعه، از عسل برای درمان زخم و ورم‌های پوستی در ۵۹ فرد که هیچ درمان دیگری برای آن‌ها کارساز نشده بود، استفاده شد. جالب است بشنوید که بعد از یک هفته، زخم‌های این افراد کاملاً استریل شد و کبودی و ورمشان فروکش کرد!

چه خواص معجزه آسایی در این ماده خوش طعم و جادویی پنهان اند که باعث کاهش ورم بینی و بهبود زخم می‌شوند؟ در ادامه می‌خوانیم!

۱. با بیرون کشیدن آب، ورم بینی را کاهش می‌دهد!

آب همیشه نجات بخش است، به‌جز زمانی که در بافت‌های آسیب‌دیده جمع شود! (یعنی همان اتفاقی که زمان ورم کردن بینی رخ می‌دهد.) در این شرایط، قندهای طبیعی موجود در عسل، آب را از بافت‌های آسیب دیده بیرون می‌کشند. (به این اتفاق در علم پزشکی «اثر اسمزی» می‌گویند.)

با بیرون آمدن آب از بافت‌های آسیب دیده، ۳ اتفاق معجزه آسا رخ می‌دهد:

  • ورم بینی فروکش می‌کند.
  • جریان خون به بینی راه پیدا می‌کند.
  • آب از سلول‌های باکتریایی بیرون کشیده شده و در نتیجه، از تکثیر آن‌ها جلوگیری می‌شود.

۲. با لشکر ویتامین‌ها به جنگ ورم بینی می‌رود!

اگر بعد از عمل زیبایی ورم بر چهره شما چیره شده است، ویتامین‌های عسل مثل چند ابرقهرمان وارد میدان می‌شوند و ورم را از میدان به در می‌کنند! (اگر بینی گوشتی دارید، انتخاب سبک عمل بینی گوشتی طبیعی باعث می‌شود که ورم کمتری را تجربه کنید.)

حال، بیایید ببینیم هر کدام از این ابرقهرمان‌ها، یعنی ویتامین‌های موجود در عسل، چه نقشی در کاهش ورم بینی بعد از جراحی دارند:

ویتامین موجود در عسلتأثیر آن بر ورم بینی
ویتامین Cخاصیت بازسازی کننده بافت‌ها

آنتی اکسیدان قوی

ویتامین Eخاصیت بهبودی بخش بافت‌ها
ویتامین Aخاصیت ضدالتهابی قوی

۳. pH اسیدی عسل باعث بهبودی می‌شود.

عسل دارای pH اسیدی بین ۳.۲ تا ۴.۵ است. هنگامی که کمی آن را بر روی بینی تان اعمال کنید، دو اتفاق شگفت انگیز رخ می‌دهد:

  • اسیدی بودن Ph عسل خون را تشویق به آزاد کردن اکسیژن می‌کند. (که در بهبود زخم و ورم بسیار مهم است!)
  • حضور موادی به نام پروتئازها که روند بهبودی زخم را مختل می‌کنند را کاهش می‌دهد.

۴. باکتری‌ها را فراری می‌دهد!

اگر ورم بینی شما به‌خاطر عمل جراحی بینی است، احتمالاً زخم‌هایی ناشی از عمل بر روی صورت و بینی‌تان دارید. هر چه زخم‌ها ماندگارتر شوند یا عفونت و باکتری به آن‌ها راه پیدا کند، ورم بینی نیز دیرتر از چهره‌تان رخت خواهد بست.

ثابت شده است که عسل بر روی باکتری‌های موجود در زخم‌ها تأثیر ضدباکتریایی دارد. بنابراین، باکتری‌هایی مانند استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) و انتروکوک‌های مقاوم به وانکومایسین (VRE) با آمدن عسل پا به فرار می‌گذارند!

۵. یک سد محافظ ایجاد می‌کند!

دکتر مولان (Dr.Molan) می‌گوید: «عسل به‌خاطر ویسکوزیته و خاصیت چسبندگی خود، سد محافظی ایجاد می‌کند که باعث جلوگیری از رسیدن میکروب‌ها به زخم می‌شود.»

چطور از عسل برای ورم بینی استفاده کنیم؟ درمان خانگی ورم بینی!

پیشگیری همیشه بهترین درمان است! بهترین روش برای از بین بردن ورم بینی نیز این است که با انتخاب یک جراح ماهر از بروز ورم بینی جلوگیری کنید؛ زیرا بینی‌های گوشتی مستعد ورم هستند و اگر جراح بینی شما ماهر و کارکشته نباشد و ظرافت لازم را در کار نداشته باشد، بعد از عمل دچار ورم بینی زیادی خواهید شد. مقاله «بهترین جراح بینی گوشتی در تهران کیه» کمک زیادی در انتخاب جراح متبحر و جلوگیری از ورم بینی بعد از عمل به شما خواهد کرد.

اما اگر کار از کار گذشته است و دچار ورم بینی شده‌اید، این نکات را هنگام استفاده از عسل برای کاهش سریع ورم بینی رعایت کنید:

  • قبل از هر چیز دست‌هایتان را بشوید و برای اعمال کردن عسل از گوش پاک کن تمیز یا گاز استریل استفاده کنید.
  • اول عسل را بر روی یک چسب زخم یا چسب بینی اعمال کنید و سپس چسب زخم را بر روی بینی بزنید. به این صورت، از کثیف کاری جلوگیری خواهید کرد!
  • یک چسب زخم یا چسب بینی تمیز و خشک دیگر نیز بر روی آن بزنید. این کار، از بیرون ریختن عسل جلوگیری می‌کند.
  • اگر زخم‌های بینی‌تان پس از مدتی چسب زخم یا چسب بینی را کثیف و خون آلود کردند، آن را تعویض کنید. وقتی عسل شروع به تأثیر گذاشتن کند، کمتر نیاز به تعویض چسب خواهد بود.
  • در پایان نیز دست‌هایتان را بشویید!

از چه نوع عسل برای ورم بینی استفاده کنیم؟ نوع مناسب عسل برای ورم بینی

به جای عسل‌هایی که مادربزرگ‌هایمان استفاده می‌کردند، بهتر است به سراغ عسل استریل یا عسل طبی بروید. البته این موضوع بیشتر برای اعمال کردن عسل بر روی بینی‌هایی که هنوز زخم‌هایی ناشی از جراحی را دارند، حائز اهمیت است؛ اما اگر قصد استفاده از عسل به عنوان خوراکی را دارید و یا اگر ورم بینی‌تان بخاطر جراحی نیست، عسل معمولی کفایت می‌کند.

در ادامه چند مدل از عسل‌های درمانی که برای درمان ورم بینی بعد از عمل مناسب هستند را معرفی می‌کنیم:

  1. عسل مانوکا (قابل تهیه از فروشگاه‌ها و آنلاین شاپ‌ها)
  2. گاز استریل حاوی عسل (قابل تهیه از داروخانه‌ها.)
  3. پماد عسل آنتی باکتریال (قابل تهیه از داروخانه)
  4. عسل توالانگ (قابل تهیه از فروشگاه‌ها و آنلاین شاپ‌ها)

عوارض استفاده از عسل برای ورم بینی + نکات کاربردی برای جلوگیری!

اگر عسل یا ظرف آن آلوده شود یا شما به آن واکنش آلرژیک داشته باشید، ممکن است عوارضی مثل موارد زیر را تجربه کنید. (در ادامه راه جلوگیری از این عوارض را نیز توضیح می‌دهیم تا با خیال راحت از عسل برای رفع ورم بینی استفاده کنید.)

۱. عکس‌العمل‌های آلرژیک!

اگر عسل با بدن شما سازگار نباشد، ممکن است دچار موارد زیر شوید:

  • سرگیجه
  • سوزش
  • ورم
  • حالت تهوع
  • مشکل تنفسی

اگر این علائم را تجربه کردید، پوست خود را از عسل پاک کنید و به پزشک مراجعه کنید. تا زمانی که با پزشک صحبت نکرده‌اید، دیگر از عسل استفاده نکنید.

۲. عفونت در اثر استفاده از عسل خام!

اگر عسل خام را میل کنید، مشکلی وجود نخواهد داشت؛ زیرا گلبول‌های سفید بدنتان حساب میکروب‌ها را کف دستشان خواهند گذاشت! (مگر این که دچار بیماری‌های خود ایمنی باشید و گلبول‌های سفید بدنتان ضعیف باشند.)

اما بهتر است برای استفاده موضعی از عسل، بهتر است از عسل خام که از لانه زنبوری و بدون فیلتر تهیه می‌شود استفاده نکنید. (به خصوص اگر بر روی بینی‌تان زخم‌هایی ناشی از جراحی وجود دارند.)  اگر چه مضر بودن عسل خام برای زخم‌ها هنوز به اثبات نرسیده است، اما احتیاط شرط عقل است!

روش ثابت شده‌ی جلوگیری از عوارض عسل برای ورم بینی!

ذکر موارد بالا برای افزایش آگاهی شما بود، نه نگران کردن شما! با جدی گرفتن ۵ نکته زیر، با خاطر آسوده از این مایع معجزه آسا برای ورم‌هایتان استفاده کنید:

  1. آگاه باشید که بعضی از افراد به عسل آلرژی دارند؛ اما اگر شما تمام عمرتان بدون هیچ مشکلی عسل میل کرده‌اید، جای نگرانی نیست.
  2. قبل از اعمال عسل بر روی بینی، ابتدا کمی از آن را روی قسمت کوچکی از پوست دستتان امتحان کنید. به این صورت مطمئن خواهید شد که پوستتان واکنش بدی به عسل نشان نمی‌دهد!
  3. شستن دست‌ها، استفاده از وسیله تمیز برای اعمال عسل، و نکاتی که در تیتر قبلی ذکر کردیم را فراموش نکنید!
  4. ظرف حاوی عسل را در بسته نگه دارید تا آلوده نشود. از گاز استریل حاوی عسل یا گوش پاک کنی که از آن برای اعمال عسل استفاده کرده‌اید نیز بیش از یک بار استفاده نکنید.
  5. اگر هنوز نگرانید، قبل از استفاده از عسل برای ورم دماغ با پزشکتان مشورت کنید!

نتیجه استفاده از عسل برای ورم بینی چه زمانی مشخص می‌شود؟

لازمه دیدن معجزه عسل برای کاهش ورم بینی، استمرار است. ممکن است یک هفته یا حتی بیشتر طول بکشد تا عسل قدرت خود را در کاهش تورم بینی به نمایش بگذارد. ناامید نشوید و ادامه دهید!

آیا مدتی از جراحی بینی‌تان می‌گذرد اما هنوز ورم بینی‌تان نخوابیده است؟ قطعا راهکارهایی که در مطلب «ورم بینی گوشتی کی میخوابه» ذکر شده‌اند، برای ورم‌هایتان آب روی آتش خواهند بود!

سخن آخر خطاب به افرادی که دچار ورم بینی شده‌اند!

رعایت نکردن مراقبت‌ها قبل و بعد از عمل بینی مثل این است که برای ورم‌ها کارت دعوت بفرستید! به همین خاطر، تیم تخصصی دکترلند (doctorlands.ir) تمام آگاهی‌هایی که برای داشتن یک جراحی بدون ورم و عوارض باید داشته باشید را در سایتشان جمع آوری کرده‌اند؛ تا در اثر عدم آگاهی دچار عوارض بعد از عمل نشوید!

آیا هنوز عمل جراحی انجام نداده‌اید؟ یا برعکس، آیا در دوران نقاهت بعد از عملتان به سر می‌برید؟ در هر حال، مطمئنیم که با سر زدن به سایت دکترلند راهنمایی‌های ارزشمندی را برای کاهش عوارض عمل بینی پیدا خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا