پزشکی و سلامتسلامت روان

وسواس در دستشویی چیست؟ علت و روش های درمان آن

یکی از گونه های وسواس، وسواس عملی یا اجباری نام دارد. این اختلال ممکن است در اشکال مختلف در فرد ظاهر شود. یکی از انواع وسواس عملی یا اجباری وسواس در دستشویی است. در این اختلال، تکانه ها و افکار مزاحمی در ذهن فرد به وجود می آیند که برای خلاص شدن از آن ها یک سری اعمال تکراری را انجام می دهد. اگرچه که شخص آگاه است این افکار دلیل منطقی ندارند اما قادر نیست که آن ها را کنار بگذارد. در این نوشتار می خواهیم شما را با وسواس دستشویی، علل این اختلال و درمان آن آشنا کنیم.

وسواس در دستشویی

وسواس دستشویی در واقع دو نوع دارد. در بعضی موارد ممکن است که فرد مدام احساس کند ادرار دارد در حالی که از نظر فیزیکی و جسمی واقعا ادرار نداشته باشد. این موضوع می تواند زندگی فرد را مختل کند و باعث شود در روز چندین بار به توالت برود. حتی مواردی وجود دارد که افراد در خواب نیز دچار این احساس می شوند و بدون اینکه ادرار داشته باشند، تعداد دفعات زیادی از خواب بیدار شده و به دستشویی می روند.

نوع دیگر وسواس دستشویی این است که فرد گمان می کند بعد از تمام شدن ادرار، دوباره ترشحاتی داشته و آلوده شده است. به همین خاطر بی دلیل خود را با آب شستشو می دهد. این موضوع باعث می شود که مدت زمان زیادی را دستشویی بگذراند. انجام این کارها برای افراد سالم می تواند تعجب آور باشد اما کسانی که اختلال وسواس عملی دارند با انجام آن ها به صورت موقتی و خیلی کوتاه احساس رضایت می کنند.

علت وسواس شستشو در دستشویی

برای علت بروز وسواس دستشویی تئوری هایی ارائه شده که آن ها را معرفی خواهیم کرد.

  • یکی از عللی که باعث می شود افراد دچار وسواس عملی و اجباری از نوع وسواس در دستشویی شوند، عوامل ژنتیکی است. این اختلال می تواند به صورت ارثی به اشخاص منتقل شود.
  • از دیگر عوامل می توان به ناهنجاری هایی که در عملکرد و مواد شیمیایی مغز رخ می دهد، اشاره کرد. معمولا اختلال در ماده شیمیایی سروتونین عامل ایجاد این نوع وسواس است.
  • شرایط زندگی و سبک زندگی ناسالم می تواند زمینه ساز اختلال وسواس باشد. برای مثال اگر شخصی در زندگی در موقعیت های استرس زا قرار بگیرد، ممکن است که دچار وسواس شود.

درمان وسواس شستشو در دستشویی

برای درمان اختلال وسواس پزشکان راه حل های زیر را به بیماران پیشنهاد می دهند. علاوه بر مواردی که خواهیم گفت خود فرد نیز باید بخواهد و تلاش کند تا بیماری اش درمان شود. به همین خاطره اراده و انگیزه اشخاص در روند درمان تاثیر بسیار زیادی دارد.

درمان های روانشناختی

در درمان رفتاری- شناختی هدف پزشک تغییر الگوهای تفکر، باورها و رفتارهایی است که منجر به بروز استرس و رفتارهای وسواس گونه می شوند. درواقع در این روش درمانی، پزشک به فرد بیمار مواردی را آموزش می دهد که با انجام آن ها وسواس اش را کنترل کند.

یکی دیگر از درمان های روانشناختی، مواجهه بیمار با موقعیت های استرس آور است. برای مثال وقتی فردی بدون اینکه واقعا نیاز به دستشویی رفتن داشته باشد، احساس کند که ادرار دارد، باید از رفتن به توالت خودداری کند. این نوع درمان نیاز به گذر زمان دارد تا اختلال وسواس دستشویی را در اشخاص درمان کند.

علاوه بر موارد فوق پزشک از بیمار می خواهد تا یک سری تکنیک های آرامش بخش مانند تنفس صحیح و  مدیتیشن را حدودا ۳۰ دقیقه در روز انجام دهد.

حمایت خانواده

یکی از عوامل تاثیر گذار برای درمان این است که خانواده از فرد بیمار حمایت کنند. آن ها می توانند از طریق درک کردن شرایط بیمار و سرزنش نکردن او، کمک کنند تا روند درمان به خوبی انجام شود.

استفاده از دارو

برخی از داروهای ضد افسردگی که بر سیستم سروتونین مغز اثر گذار هستند، برای درمان وسواس دستشویی تجویز می شوند. معمولا چند هفته طول می کشد تا داروها اثر خود را نشان دهند.

بستری شدن در بیمارستان

در مواردی که این اختلال شدید باشد و زندگی فرد را مختل کند، پزشکان بستری شدن در بیمارستان را توصیه می کنند. مدت زمان بستری بستگی به شرایط فرد دارد و می تواند از چند روز تا چند هفته طول بکشد.

نکاتی برای افراد مبتلا به وسواس دستشویی

انجام نکات زیر می تواند به فرد مبتلا به وسواس در دستشویی کمک زیادی کند:

  • زمانی که ذهنتان شما را مجبور به انجام عمل تکراری می کند، سعی کنید حواس خود را پرت کرده و کار دیگری انجام دهید. برای مثال می توانید ورزش کنید یا یک بازی رایانه ای انجام دهید. به تعویق انداختن انجام اعمال وسواسی و اجباری می تواند یک گام بزرگ برای درمان بیماری باشد.
  • افکار و نگرانی های وسواسی خود را یادداشت کنید.
  • زمانی را در روز به افکار وسواس گونه اختصاص دهید و به آن ها فکر کنید.

سخن آخر

اگر خودتان دچار وسواس در دستشویی هستید یا عزیزان تان مبتلا به آن هستند اصلا نگران نباشید، با مراجعه به یک پزشک متخصص و انجام نکاتی که به شما گفتیم، می توانید این بیماری را درمان کنید. نکته بسیار مهم این است که حتما داروها را منظم مصرف کنید و همچنین نکاتی را که پزشک به شما می گوید کامل انجام دهید. روند درمانی ناقص، باعث می شود که فرد درمان نشود. اگر از این بیماری یا درمان آن تجربه ای دارید حتما از طریق کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

 

وسواس احتکار چیست؟ نشانه ها و درمان آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا