پزشکی و سلامتسلامت روان

وسواس فکری در رابطه عاطفی + نشانه ها

همه ما در زندگی به فردی عاشق نیاز داریم که ما را دوست بدارد و برایمان دلسوزی کند. اما می دانید که بین عشق واقعی و وسواس در عشق مرز باریکی وجود دارد؟ اگر شخصی واقعا عاشق باشد به معشوقش احساس امنیت می دهد و تلاش می کند که او همیشه شاد باشد. درحالی که اگر شریکی داشته باشید که از وسواس در رابطه عاطفی رنج می برد، احساس می کنید که در آن رابطه اسیر و گرفتار شده اید و دیگر احساس آرامش نخواهید کرد. در این مقاله نشانه های وسواس فکری در رابطه عاطفی را به شما معرفی می کنیم.

عجله کردن، یکی از نشانه های وسواس در رابطه عاطفی

یک فرد سالم وقتی عاشق می شود اجازه می دهد که با گذر زمان این عشق شکوفا شده و با شریک عاطفی اش آشنا بشود تا درموقعیت مناسب رابطه را رسمی کند. اما فردی که دچار اختلال وسواس فکری در رابطه عاطفی است، مدام اصرار دارد که سریع تر رابطه رسمی شود و از شما می خواهد که در اوایل آشنایی، اقدام به ازدواج با او کنید.

محبت بیش از اندازه

از دیگر نشانه های وسواس در رابطه عاطفی این است که شخص مدام به شریک عاطفی اش محبت می کند و بدون مناسبت برای او هدایا می خرد. وقتی عاشق کسی هستید، طبیعی است که به او محبت کرده و با خرید هدایا خوشحالش کنید اما اگر این کار را به صورت افراطی انجام دهید، به این معنی است که بیش از حد نگران ترک شدن هستید و سعی می کنید با مهربانی زیاد رابطه را حفظ کنید.

نیاز به تایید مکرر

شخصی که مبتلا به اختلال وسواس فکری در رابطه عاطفی است، دائما از شما می خواهد که کارها  و تصمیمات او را تایید کنید و مدام به او بگویید که عاشقش هستید. اینکه از شریک تان گاهی درمورد احساساتش نسبت به خودتان بپرسید، رفتار نرمالی است اما اگر میزان این سوال پرسیدن ها زیاد شود، نشان می دهد که شما از وسواس رنج می برید.

احساس مالکیت

ممکن است در اوایل رابطه برای شما جذاب باشد که شریک عاطفی تان به روابط شما با دیگران حسادت کند و نسبت به شما حس مالکیت داشته باشد اما باید بدانید که این رفتار یک فرد وسواسی است و با گذر زمان کلافه خواهید شد. فردی که مبتلا به این اختلال است می خواهد که مالک شما باشد و به همین خاطر ممکن است موبایل تان را چک کند یا وقتی از احساس و علاقه تان نسبت به دوستان و اعضای خانواده بگویید، عصبانی شود.

دسترسی مدام

فردی که دچار وسواس در رابطه عاطفی است، از شما می خواهد که همیشه و در هر لحظه در دسترس او باشید. به همین خاطر به صورت مکرر به شما پیام می دهد یا تماس می گیرد و وقتی پاسخ ندهید به شدت ناراحت می شود. این نوع وابستگی در رابطه عاطفی می تواند برای هر دو طرف اذیت کننده و آسیب زا باشد.

وسواس در دستشویی چیست؟ علت و روش های درمان آن

کنترل گری

اینکه زن و شوهر باهم در مورد مسائل شخصی شان صحبت کرده و از مشورت یکدیگر استفاده کنند می تواند بسیار مفید و نشان دهنده عشق و علاقه باشد. اما وقتی شریک زندگی تان بخواهد به جای شما تصمیم بگیرد و زندگی شما را کنترل کند، این به معنی عشق نیست و درواقع یک رفتار وسواس گونه است.

فکر کردن بیش از اندازه به شریک عاطفی

ممکن است فردی به بهانه دوست داشتن، بگوید که دائما به شما فکر می کند و تمام روز بخواهد بداند که دقیقا در چه مکانی هستید و چه کاری می کنید، اما باید بدانید که این از وسواس او نشأت می گیرد؛ چراکه یک فرد سالم تنها از شما می خواهد که برایش تعریف کنید روز خود را چگونه گذرانده اید.

خودخواهی

گاهی وسواس در روابط عاطفی به قدری زیاد می شود که فرد بیشتر از اینکه به فکر شریک عاطفی اش باشد، به فکر خودش است. برای مثال وقتی که شریک عاطفی اش به موفقیتی دست می یابد و باید سفری برای سخرانی در یک همایش برود، به جای اینکه نگران خوب پیش رفتن کارهای او باشد، نگران این است که همسرش در سفر با شخصی ملاقات کند و عاشق او بشود. حتی ممکن است از همسرش بخواهد که او را در سفرهای کاری همراهی کند.

خود سانسوری

شخصی عاشق  باید نظرات و عقاید واقعی اش را با شما به اشتراک بگذارد اما فردی که  وسواس فکری دارد، فقط مسائلی را مطرح می کند که می داند شما با شنیدن آن ها خوشحال می شوید. صداقت یکی از مهم ترین عوامل در هر رابطه است و اگر در رابطه صداقت از بین برود، به این معنی است که رابطه شما مشکل دارد.

گرفتار شدن در رابطه ناسالم

این طبیعی است که افراد بعد از گذر زمان و آشنایی متوجه شوند که مناسب هم نیستند و بخواهند از یکدیگر جدا شود. اما فردی که اختلال وسواس فکری در رابطه عاطفی دارد به شما اجازه نمی دهد که او را ترک کنید. حتی ممکن است برای اینکه رابطه را حفظ کند شما را با آسیب رساندن به خودش تهدید کند.

وسواس شستشو چیست؟ عوارض، علت و درمان آن

غافل شدن از خانواده و دوستان

وقتی شخصی وارد رابطه عاطفی می شود ممکن است در اوایل آشنایی تمام تمرکزش روی شریک عاطفی اش باشد و وقت کمتری را با دوستان و خانواده بگذراند اما با گذشت زمان این مشکل حل می شود. در مواردی که فرد از اختلال وسواس فکری در رابطه عاطفی رنج می برد، برای همیشه از دوستان و خانواده خود غافل می شود و فقط می خواهد که با شریک عاطفی اش وقت بگذراند، همچنین او را نیز از دیدار با عزیزانش محروم می کند.

آزار فیزیکی و کلامی

در یک رابطه عاشقانه واقعی آزار و اذیت جایگاهی ندارد. حتی اگر طرفین درمورد مسئله ای اختلاف داشته باشند آن را به صورت مسالمت آمیز حل می کنند. اما یک عاشق وسواسی نمی تواند مخالفت را تحمل کند و ممکن است از طریق آزار فیزیکی و کلامی سعی کند که شریک عاطفی اش را متقاعد کند که تسلیم خواسته او شود.

عدم اعتماد

اگر شخصی واقعا شما را دوست داشته باشد در هر لحظه به شما اعتماد دارد. اما وسواس در رابطه عاطفی باعث می شود اعتماد از بین برود. شما هر چقدر با گفتار و عمل علاقه تان را به شریک عاطفی خود نشان دهید، تاثیری ندارد و حرف شما را باور نخواهد کرد. آن ها همیشه از شما مدرک می خواهند تا حرف تان را باور کنند.

کلام آخر

یک زوج عاشق همیشه به یکدیگر احترام می گذارند. اگر شریک زندگی شما دارای اختلال وسواس در رابطه عاطفی باشد به شما احترام نمی گذارد و همینطور احترام شما نسبت به او رفته رفته از بین می رود و خشم و ترس جایگزین آن می شود. اگر خودتان از این مشکل رنج می برید یا شریک عاطفی تان به اختلال وسواس فکری در رابطه عاطفی مبتلا است، حتما به یک پزشک مراجعه کنید و مطمئن باشید که درمان خواهید شد. اگر تجربه ای از یک رابطه وسواسی دارید برای ما از طریق کامنت تعریف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا