پزشکی و سلامتسلامت روان

اختلال وسواس فکری دوران بارداری و درمان آن

وسواس فکری یکی از اختلالات روانی رایج در زمان بارداری بین بانوان است. شخصی که دچار این بیماری باشد ترس و نگرانی های بی دلیلی را به صورت تکرار شونده تجربه می کند. این اضطراب ها  معمولا در ارتباط با جنین و خود شخص است و در موارد محدودی مربوط به اطرافیان خانم باردار نیز می شود. در این نوشتار قصد داریم به بررسی کامل وسواس فکری در دوران بارداری بپردازیم. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

انواع وسواس فکری در بارداری

احتمال دارد خانمی که حامله می شود، دچار وسواس فکری شود یا اگر از قبل مبتلا به این اختلال باشد، بیماری اش تشدید شود. در ادامه انواع این وسواس ها را به شما معرفی می کنیم.

  • یک خانم باردار ممکن است همواره نگران آلوده شدن خود یا جنین توسط میکروب ها باشد.
  • از ترس ها و وسواس فکری در دوران بارداری می توان به ترس خانم حامله نسبت به تاثیرات منفی مواد شیمیایی بر سلامت جنین و نوزاد اشاره کنیم.
  • در زمان حاملگی شخص از انجام کارهایی مانند ورزش، مسافرت رفتن، رانندگی و … می ترسد؛ چرا که نگران است با انجام این کارها خودش یا جنین صدمه ببینند.
  • از دیگر وسواس های فکری در این دوران، افکاری هستند که مربوط به آسیب رساندن به خود یا جنین از طریق الکل، غذاها و داروهای مضر می شوند.
  • یکی از انواع اختلال وسواس فکری دوره بارداری، نگرانی از بابت تغییر ارتباطات اعضای خانواده با یکدیگر پس از تولد جنین است.
  • شخص در زمان حاملگی ممکن است که مدام دچار تردید شود و از خودش سوال بپرسد که آیا بهترین زمان را برای حاملگی انتخاب کرده است؟ یا از زمان بارداری پیشمان شود.
  • یکی دیگر از نگرانی این دوران، نگرانی در مورد این است که فرد که خودش یا نوزاد در آینده بیمار شوند.
وسواس احتکار چیست؟ نشانه ها و درمان آن

تاثیر وسواس فکری مادر بر جنین

وسواس فکری در بارداری به تنهایی نمی تواند خطری برای جنین داشته باشد اما اگر شخص نتواند وظایف مادری و مراقبت های زمان بارداری را به درستی انجام دهد، جنین آسیب خواهد دید. همچنین اگر وسواس فکری تبدیل به وسواس عملی و اجباری شود می تواند آسیب های بیشتری به مادر و جنین وارد کند. برای مثال اگر خانم حامله به دلیل وسواس آلودگی مدام خود و وسایل اطرافش را با شوینده های شیمیایی و الکل ضدعفونی کند، به جنین صدمه می زند.

درمان اختلال وسواس فکری دوران بارداری

برای درمان وسواس فکری در دوران بارداری پزشک راه حل های زیر را ارائه می دهد:

گفتار درمانی: پزشک از طریق صحبت کردن با بیمار در مورد مشکلاتش سعی می کند که آن ها درمان کند.

دارو درمانی: از داروهای ضد افسردگی مانند مهارکننده‌ های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) برای درمان استفاده می شود.

درمان های خانگی برای وسواس فکری دوران بارداری

علاوه بر اینکه در زمان حاملگی باید از یک پزشک کمک بگیرید، خودتان نیز می توانید با انجام کارهایی که در ادامه به شما میگوییم، به خود و جنین تان کمک کنید.

  • با شریک عاطفی، پدر و مادر و دوستانتان در مورد مشکل تان حرف بزنید. از اینکه چنین افکاری دارید خجالت نکشید و احساس گناه نکنید؛ چرا که این افکار در کنترل و تقصیر شما نیست.
  • به جای اینکه سعی کنید از افکار وسواسی فرار کنید، با آن ها رو به رو شوید. نیم ساعت در روز را به نوشتن درباره آن ها یا خواندن مطالب درمانی در این زمینه اختصاص دهید.
  • برای آرام کردن خودتان از الکل، سیگار یا داروهای بدون نسخه استفاده نکنید؛ این کارها منجر به آسیب زدن به خودتان و جنین می شود.
وسواس جبری چیست؟ انواع و راه های درمان آن

سخن پایانی

اگر دچار وسواس فکری هستید و قصد دارید که حامله شوید یا باردار هستید، حتما تحت نظر یک پزشک باشید و از توصیه ها و داروهایی که برای شما تجویز می شود، استفاده کنید. برای درمان این بیماری نیاز به کمک یک فرد متخصص دارید و به هیچ وجه خود درمانی انجام ندهید، این کار می تواند سلامت شما و جنین را به خطر بیندازد و آسیب های غیرقابل جبرانی در پی داشته باشد. اگر نکته ای در ارتباط با مراقبت در زمینه وسواس فکری در دوران بارداری می دانید، از طریق کامنت با ما در میان بگذارید تا خانم های باردار از آن بهره مند شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا