پزشکی و سلامت

روش ترمیم بینی زینی شکل؛ عمل بینی زینی شکل چگونه است؟

بینی زینی شکل که با نام دماغ بوکسور نیز شناخته می‌شود می‌تواند زیبایی چهره شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهد! در واقع این یکی از دلایلی است که باعث می‌شود، تا افراد برای انجام جراحی زیبایی بینی اقدام نمایند؛ ریزش پل بینی و ایجاد فرورفتگی‌هایی در تیغه بینی، که باعث از دست دادن ارتفاع بینی می‌شود، از مهم‌ترین ویژگی‌های بینی زینی شکل است. این نوع نقض در ساختار بینی نه تنها ظاهر فرد را درگیر می‌کند، بلکه می‌تواند مشکلات تنفسی نیز به همراه داشته باشد. اگر درمان بینی ذهنی شکل زیر نظر متخصصان مجرب مانند دکتر حسینی و دکتر یزدانی انجام شود، می‌توان به خوبی مشکلات زیبایی و عملکردی بینی زینی شکل را درمان نمود. در صورت عدم درمان مشکلات مربوط به آناتومی ناقص این بینی بدتر خواهد شد.

عدم ترمیم به موقع می‌تواند موجب تشدید فرورفتگی‌های روی پل بینی شود؛ این شکل از بینی ممکن است به صورت مادرزادی باشد. ضربه، تصادف، صدمات ورزشی و… نیز در ایجاد بینی ذهنی شکل مقصر هستند. در این مقاله سعی شده، تا این نوع از بینی مورد بررسی قرار گرفته و روش‌های موثر جهت ترمیم آن بیان شود. پس اگر از داشتن دماغ زینی شکل رنج می‌برید، با ما تا انتهای مقاله به خواندن ادامه دهید، تا به اطلاعات کامل و مفیدی در این زمینه دست پیدا کنید.

با وجود آنکه تعداد عمل‌های بینی روزبه‌روز در حال افزایش است؛ اما مطابق آمارها تنها حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از بیماران، به دنبال انجام عمل ترمیمی بینی هستند، که البته این آمار می‌تواند برای هر پزشک متفاوت باشد. بیشتر این بیماران برای کسب زیبایی، به دنبال عمل مجدد بینی هستند، و با نتایج عاطفی و جسمی نامطلوب ناشی از نتیجه جراحی بینی، باقی مانده‌اند. پیش از اقدام به پیگیری جراحی ترمیمی بینی، بیماران باید در نظر داشته باشند، که برای دیدن نتایج عمل بینی، عموما تا ۱۲ ماه بعد از جراحی بینی باید صبر کنند.

چگونه بفهمم که بینی زینی شکل دارم؟

مهمترین ویژگی بارز دماغ بوکسور ایجاد فرورفتگی در پل بینی است، که با مرور زمان بدتر می‌شود، بنابراین اگر شما هنگام لمس بینی این فرورفتگی را احساس می‌کنید به احتمال زیاد شما دارای بینی زینی شکل هستید. این بینی علاوه بر نقص ظاهری می‌تواند با علائم زیر همراه باشد:

  • درد و ناراحتی در سپتوم بینی
  • ایجاد اختلال در عملکردهای تنفسی
  • خونریزی‌های مکرر بینی
  • پوسته پوسته شدن اطراف بینی
  • کشیده شدن نوک بینی به سمت بالا
  • چین خوردگی در قسمت پایینی بینی
  • ایجاد حفره در تیغه بینی
  • مشکلات مزمن سینوسی
  • خرناس
  • آپنه انسدادی خواب
  • ایجاد صدای سوت هنگام تنفس از طریق بینی

اگر از این علائم رنج می‌برید به شما توصیه می‌شود با مراجعه به پزشکان متخصص هرچه سریع‌تر، ترمیم بینی زینی شکل خود را انجام دهید.

بینی زینی شکل چگونه ایجاد می‌شود؟

هر چیزی که به تیغه و پل بینی شما آسیب برساند، می‌تواند باعث تغییر شکل آن و ایجاد فرورفتگی شود. این به معنی از دست دادن بخشی از سپتوم است. در زیر به مهم‌ترین دلایل ایجاد دماغ بوکسور اشاره شده است:

 

  • ژنتیک؛ همانطور که با گفته شد برخی از افراد ممکن است با چنین فرمی از بینی متولد شوند.
  • ضربه؛ هرگونه ضربه یا فشار ناگهانی می‌تواند باعث آسیب دیدگی و شکستگی بینی شود، طوری که سپتوم به سمت داخل کشیده شده و فرو رفته به نظر برسد.
  • جراحی‌های قبلی؛ برخی از جراحی‌های قبلی بینی ممکن است به مرور زمان در ایجاد چنین شکلی از بینی تاثیرگذار باشند. یکی از مهمترین عمل‌های موثر در ایجاد بینی زینی شکل، عمل سپتوپلاستی است. این جراحی با هدف ترمیم انحراف سپتوم انجام می‌شود. اگر جراحی با دقت انجام نشده یا استخوان‌ها وغضروف‌ها به خوبی در جای خود مستحکم نشده باشند، پس از عمل احتمال ریزش پل بینی و فرورفتگی روی تیغه بینی وجود خواهد داشت.
  • هماتوم سپتوم؛ ممکن است در اثر ایجاد ضربه یا جراحی مقداری خون در سپتوم جمع شده باشد. تجمع خون در این ناحیه می‌تواند، موجب اختلال خونرسانی به تیغه و پل بینی شده و با بد فرمی این بخش از بینی همراه باشد.
  • آبسه سپتوم؛ زمانی که به هر دلیلی عفونت در سپتوم ایجاد شود، جریان خون مختل شده و موجب ایجاد دماغ بوکسور خواهد شد.
  • بیماری‌های عروقی و خود ایمنی؛ این شرایط می‌تواند با ایجاد التهاب در سپتوم همراه باشد. التهاب سپتوم باعث خونرسانی ضعیف و در نهایت افتادگی پل بینی می‌شود.
  • عفونت؛ برخی از عفونت‌های باکتریایی می‌توانند روی استخوان‌ها و غضروف‌های بینی تاثیر گذاشته و با ایجاد اختلال در خونرسانی  باعث افتادگی و ریزش پل بینی شوند. از جمله مهم‌ترین عفونت‌های باکتریایی می‌توان به سفلیس و بیماری هانسن اشاره نمود.
  • اعتیاد به مصرف مواد مخدر؛ مصرف مواد مخدر همچون کوکائین، قرص‌های افیونی و سایر مواد مخدر می‌توانند آسیب جدی به آناتومی بینی وارد کرده، شکل و ظاهر آن را تغییر دهند.

روش ترمیم بینی زینی شکل چگونه است؟

برای درمان باید به پزشک مراجعه کرده، تا در طول معاینه فیزیکی مشکلات ساختاری بینی شما به خوبی مورد بررسی قرار گیرد. در این جلسات همچنین در مورد اهداف زیبایی بیمار صحبت شده و از بینی عکس گرفته می‌شود، تا شدت مشکل به درستی تشخیص داده شود. ساختارهای ناهنجار بینی ذهنی شکل ممکن است به شکل خفیف متوسط یا شدید باشند. بر اساس آنها چگونگی جراحی برنامه‌ریزی خواهد شد. عمل ترمیمی بینی زینی شکل به صورت زیر است:

رینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی

برای ترمیم بینی زینی شکل بهترین گزینه جراحی رینوپلاستی خواهد بود. به طور معمول برای انجام رینوپلاستی از روش باز استفاده می‌شود، بنابراین نیاز به بیهوشی عمومی خواهد بود. در این روش ابتدا برشی در ناحیه کلوملا ایجاد شده، تا پوست بینی بالا برود. در این صورت پزشک به راحتی می‌تواند به ساختارهای غضروفی و استخوانی بینی دسترسی داشته باشد. برای اصلاح ناهنجاری این نوع از بینی ممکن است لازم باشد تا غضروف‌ها برش داده شوند. ممکن است برخی از غضروف‌ها برداشته شده و پیوند غضروفی انجام شود. برای انجام پیوند غضروفی می‌توان از ایمپلنت‌های مصنوعی یا غضروف‌های طبیعی مانند غضروفهای لاله گوش، دنده و لگن استفاده نمود.

آیا استفاده از پر کننده‌های پوستی می‌تواند به اصلاح و ترمیم بینی زینی شکل کمک کند؟

در موارد خفیف ممکن است، استفاده از پر کننده‌های پوستی بتواند فرم دماغ بوکسور را اصلاح کند، اما این با نتایج موقت همراه است و هر ۶ ماه یکبار به درمان نیاز دارد. درمان مداوم نیز می‌تواند عوارض جدی برای سلامت بینی به همراه داشته باشد. در ضمن استفاده از این پر کننده‌ها نمی‌تواند مشکلات تنفسی ناشی از تغییر شکل بینی ذهنی را بهبود بخشند. برای این کار حتماً نیاز به جراحی بینی زینی شکل خواهد بود.

مراقبتهای جراحی بینی زینی شکل

به طور معمول اکثر افراد ۴ تا ۶ هفته پس از جراحی بینی احساس بهتری خواهند داشت، با این حال بهبودی کامل یک سال زمان می‌برد. اگر می‌خواهید دوران نقاهت و بهبودی شما سریعتر باشد، باید مراقبت‌های بعد از جراحی بینی زینی شکل را مطابق دستور پزشک با دقت دنبال کنید. این مراقبت‌ها به شرح زیر هستند:

  1. عدم استفاده از داروهای رقیق کننده خون؛ مانند هر روش جراحی بینی، شما باید حداقل به مدت دو هفته قبل و بعد از جراحی از مصرف داروهای ضد انعقاد خون مانند آسپرین، مکمل ویتامین e و… خودداری کنید.
  2. استفاده از کمپرس سرد یا یخ؛ بعد از جراحی بینی زینی شکل مقداری کبودی و تورم وجود خواهد داشت. برای بهبود این شرایط مقداری یخ درون حوله گذاشته و اطراف بینی و زیر چشم‌های خود را به آرامی با آن ماساژ دهید. شما می‌توانید هر ۲۰ دقیقه یا نیم ساعت یک بار این کار را تکرار کنید، بعد از ۴۸ ساعت استفاده از کمپرس گرم توصیه می شود.
  3. عدم استعمال سیگار و دخانیات؛ سیگار باعث ایجاد اختلال در خونرسانی شده و ترمیم و بهبود غضروف‌ها و بافت‌های جراحی شده را به تاخیر می‌اندازد.
  4. مصرف داروهای تجویز شده پزشک؛ هر دارویی که پزشک تجویز نموده، باید به موقع و سر ساعت مصرف کرد. داروهای مسکن و آنتی بیوتیک‌ها کمک می‌کنند، تا علاوه بر کاهش درد و ناراحتی از ایجاد عفونت پیشگیری شود.
  5. بالا نگه داشتن سر هنگام خواب؛ در روزهای ابتدایی بهتر است که روی صندلی بخوابید و یک بالش کوچک در محل اتصال گردن به تکیه‌گاه صندلی قرار دهید. همچنین هنگام خواب می‌توانید دو یا سه بالش کوچک زیر سر خود بگذارید.
  6. باز نگه داشتن دهان هنگام سرفه عطسه یا خمیازه؛ این باعث می‌شود تا از ایجاد فشار به غضروف‌ها و استخوان‌هایی که تحت جراحی قرار گرفته‌اند پیشگیری شود.
  7. دوری از نور خورشید؛ از آنجا که پوست بینی بعد از جراحی بسیار حساس است، باید از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید.
  8. عدم استفاده از عینک؛ برای جلوگیری از ایجاد فشار بر روی غضروف‌ها و استخوان‌های جراحی شده از عینک استفاده نکنید. شما می‌توانید از لنز استفاده کرده، یا  قبل عمل عینک سبک بخرید و آن را با چسب روی پیشانی خود ثابت نگه دارید.

سخن پایانی در مورد چگونگی ترمیم بینی زینی شکل

دماغ بوکسور یا بینی زینی شکل با ایجاد فرورفتگی‌هایی در تیغه بینی و همچنین ریزش پل بینی شناخته می‌شود. این علاوه بر ایجاد مشکلات ظاهری، می‌تواند تنفس بیمار را نیز تحت تاثیر قرار دهد. مشکلات مادرزادی، ضربه، آسیب، تروما، هماتوم و آبسه سپتوم، جراحی‌های قبلی، عفونت و برخی بیماری‌های خود ایمنی همگی در این زمینه مقصر هستند. برای ترمیم دماغ بوکسور مهم‌ترین اقدام انجام جراحی رینوپلاستی است. جراحی ممکن است برش یا پیوند غضروفی نیاز داشته باشد. پس از آن باید مراقبت‌های توصیه شده پزشک را به دقت دنبال نمود، تا از بروز عوارض و ناراحتی‌های بعد عمل پیشگیری شود.

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که می‌تواند انجام جراحی بینی ترمیمی را ضروری می‌سازد، بینی زینی شکل است. بینی زینی شکل به معنای برداشت بیش از حد استخوان و غضروف از قوز بینی است. در صورتی که زینی شدن بینی، شکل نامتعارفی ایجاد کند، پزشک باید انحنای آن را اصلاح نماید. پیوند غضروف و استخوان، راه حل مناسبی برای برطرف کردن تورفتگی بیش از حد بینی است.

اگر به دنبال یک جراحی ایمن و عالی هستید ما به شما پیشنهاد می‌کنیم، به کلینیک جراحی بینی تهران مراجعه نمایید. این مرکز مجهز به تکنولوژی‌های پیشرفته روز دنیا زمینه جراحی زیبایی بینی و صورت است. پزشکان متخصص و نام آشنای این مرکز مانند دکتر حسینی و دکتر یزدانی، عمل‌های متعدد موفقیت آمیز را در کارنامه کاری خویش ثبت نموده‌اند، و این خود دلیلی بر اعتبار و عملکرد درست ایشان می‌باشد.

منبع: https://tehransurgeryclinic.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا