پزشکی و سلامتتغذیه سالم

میوه های استخوان ساز که باید بشناسید!

آیا خوردن میوه می تواند مانع بروز شکستگی یا پوکی استخوان شود؟ بله.، مطالعاتی وجود دارد که نشان  می دهد میوه ها به حفظ سلامتی و افزایش تراکم استخوان ها کمک زیادی می کنند. برخی میوه ها حاوی آنتی اکسیدان هستند و اثر قلیایی دارند، به همین خاطر از آسیب دیدن استخوان ها جلوگیری کرده و مانع تحلیل رفتن آن ها می شوند. در این نوشتار قصد داریم که میوه های استخوان ساز را به شما معرفی کنیم.

کیوی، یک میوه برای تقویت استخوان

از مصرف کیوی غافل نشوید! این میوه دارای مواد مغذی فراوانی است و به همین خاطر به سلامت بدن کمک می کند. خصوصا این میوه برای تقویت استخوان خواص بسیار زیادی دارد؛ چراکه کیوی حاوی مقدار زیادی ویتامین K، ویتامین C و دسته ای از آنتی اکسیدان ها است و از این رو خطر ابتلا به آسیب ها و پوکی استخوان را تا میزان زیادی کاهش می دهد.

آلو خشک

از آنجایی که آلو خشک حاوی ویتامین K و پتاسیم است، می تواند برای استخوان ها بسیار مفید باشد. تحقیقات نشان می دهند که خوردن ۵ یا ۶ عدد آلو خشک می تواند از بروز پوکی و پایین آمدن تراکم استخوان جلوگیری کنند. می توانید آلو خشک را به تنهایی برای میان وعده میل کنید یا آن را درون سالاد خود بریزید و بخورید.

پرتقال

کلاژن سنتز پروتئینی است که برای استحکام استخوان بسیار سودمند است و برای اینکه کلاژن بتواند موجب استحکام و تقویت آن ها شود نیاز به ویتامین C دارد. از آنجایی که پرتقال به عنوان یک منبع فوق العاده برای ویتامین C شناخته شده است، توصیه می شود که افراد آن را در رژیم غذایی خود قرار دهند. یکی دیگر از مواد معدنی که استخوان ها به آن نیاز دارند، کلسیم است. ویتامین موجود در پرتقال به جذب کلسیم نیز کمک زیاد می کند. یک عدد پرتقال تازه یا یک لیوان آب پرتقال می تواند برای بدن مفید باشد.

آناناس

از دیگر میوه های استخوان ساز می توانیم به آناناس اشاره کنیم. این میوه استوایی سرشار از یک ماده معنی به نام منگنز است و به همین خاطر نقش مهمی در سلامت استخوان ها دارد. منگنز موجود در آناناس می تواند پایین بودن تراکم استخوان ها را درمان کند و مانع بروز پوکی و تحلیل آن ها شود.

موز

موز یک منبع فوق العاده برای پتاسیم، ویتامین C و ویتامین B6 است. درواقع پتاسیم به صورت غیر مستقیم بر سلامت استخوان ها تاثیر می گذارد. این ماده معدنی اسیدهای که در بدن وجود دارند را خنثی می کند و از این طریق کلسیم را که برای استخوان ها مفید است، در بدن حفظ کرده و باعث قوی تر شدن آن ها می شود.

پاپایا

ویتامین A برای تشکیل استخوان بسیار مفید است. این ویتامین در میوه ای به نام پاپایا یافت می شود. همچنین این میوه دارای ویتامین K است و می تواند سلامت استخوان ها را تضمین کند. از دیگر فواید این میوه می توانیم به تاثیر آن در جذب بهتر کلسیم و کاهش دفع آن از طریق ادرار اشاره کنیم.

بررسی میوه های مفید برای تقویت استخوان

پیشنهاد می کنیم میوه های استخوان سازی که در ادامه معرفی می کنیم را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

میوه های حاوی منیزیم: بسیاری از میوه ها حاوی منیزیم هستند. این ماده معدنی می تواند به جذب کلسیم در بدن کمک کند و از این طریق موجب حفظ سلامتی و حتی ترمیم استخوان های آسیب دیده شود. میوه های حاوی منیزیم شامل تمشک، انجیر، گریپ فروت، گواوا، جک فروت، چنار، توت فرنگی و هندوانه می شوند.

میوه های دارای ویتامین K: بدن ما از ویتامین K برای تولید پروتئین هایی که به ساخت استخوان کمک می کنند، استفاده می کند. این ویتامین در میوه هایی همچون بلوبری، انار، انگور و توت وجود دارد.

کلسیم: یکی دیگر از مواد معدنی که برای سلامت استخوان بسیار ضروری است، کلسیم نام دارد. این ماده در میوه هایی همچون نارنگی و زردآلو وجود دارد.

کلام پایانی

بسیاری از مردم جهان از بیماری های اسکلتی مانند پوکی استخوان رنج می برند. با افزایش سن، بدن ما کلسیم و سایر مواد معدنی را از دست می دهد و به همین خاطر باعث می شود که تراکم استخوان ها کاهش یابد و به مرور آن ها شکننده شوند. برای اینکه دچار این مشکلات نشوید، هر روز چند وعده میوه میل کنید. آیا شما میوه های استخوان ساز دیگری را می شناسید؟ خوشحال می شویم که اطلاعات تان را از طریق کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا