متفرقه

بهترین برند دستگاه اکسیژن‌ساز بیمارستانی که باید بشناسید

دستگاه‌های اکسیژن‌ساز بیمارستانی برای تولید اکسیژن در محل، مورد استفاده قرار می‌گیرند و از این نظر قابل توجه هستند. شما می‌توانید مدل‌های متنوعی از این دستگاه‌ها را برای خرید یا اجاره در مراکز معتبر پیدا کنید. اگر به هر دلیلی به یکی از این دستگاه‌ها نیاز پیدا کردید، خواندن این مطلب می‌تواند شما را در انتخاب دستگاه مناسب یاری کند. معرفی بهترین برند دستگاه اکسیژن‌ساز بیمارستانی و معیارهای انتخاب یک اکسیژن‌ساز مناسب، از جمله مطالب مهم ارائه شده در این مطلب هستند.

اکسیژن ساز بیمارستانی چیست

بسیاری از بیماران به دلایل مختلفی مانند مشکلات ریوی و قلبی نیاز به تنفس با دستگاه اکسیژن دارند. این بیماران که در بخش‌های ICU و CCU بستری هستند، گاهی حتی قادر نیستند به صورت طبیعی و بدون کمک تنفسی طبیعی داشته باشند. دستگاه اکسیژن‌ساز بیمارستانی یکی از تجهیزات پزشکی مورد استفاده در محیط‌های درمانی نظیر بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها یا حتی منزل است که به دلیل توانایی تولید اکسیژن در محل بسیار مورد توجه است. از طرفی تا زمانی که این دستگاه به برق وصل باشد، توانایی تولید اکسیژن را دارد و این قابلیت باعث شده مانند کپسول‌های اکسیژن نیاز به شارژ مجدد نداشته باشد. زمانی که بیمار ما در منزل نیاز به حمایت دارد چه ویلچر اجاره ای در تهران یا دستگاه اکسیژن ساز کرایه کنیم، باید تحت نظارت پزشک متخصص باشد.

دستگاه‌های اکسیژن‌ساز به طور کلی در دو دسته سانترال و مدل‌های کوچک‌تر تولید می‌شوند. اکسیژن‌سازهای سانترال یا مرکزی با شرایطی ویژه و در محلی مشخص از مراکز درمانی نصب می‌شوند و اکسیژن تولید شده توسط آن در بخش‌های مختلف مورد استفاد قرار می‌گیرد. اما اکسیژن‌سازهای کوچک با ظرفیت‌ تولید اکسیژن کمتر برای موارد محدودتری به کار می‌روند. مدل‌های کوچک‌تر دستگاه‌های اکسیژن‌ساز نیز در دو دسته پرتابل یا قابل حمل و خانگی دسته‌بندی می‌شوند. مدل پرتابل انرژی مورد نیاز خود را از باتری‌ها تامین می‌کند و منبع انرژی مدل‌های خانگی، برق شهری است.

سیستم PSA نام روشی است که دستگاه‌های اکسیژن‌ساز به واسطه آن اکسیژن تولید می‌کنند. این فرآیند که براساس عبور هوای فشرده شده از نوعی غربال مولکولی به نام زئولیت، اقدام به آزادسازی اکسیژن می‌کند، نوعی واکنش فیزیکی محسوب می‌شود. درصد خلوص اکسیژن تولید شده در این روش حداقل ۹۵ درصد است که با انجام غربال مولکلولی از جنس کربن، این میزان خلوص به ۹۹ درصد هم می‌رسد.

۵ مورد از بهترین مارک دستگاه اکسیژن‌ساز

دستگاه‌های اکسیژن‌ساز با برندهای متفاوتی در بازار موجود هستند. مدل‌های متنوعی که در داخل کشور تولید می‌شوند و نمونه‌های خارجی که اغلب از برندهای آمریکایی و چینی هستند. شرکت نفس یار طب و زیست تجهیز شریف از معروف‌ترین شرکت‌های داخلی سازنده اکسیژن‌ساز به‌شمار می‌روند. دستگاه‌های تولید شده توسط این شرکت‌ها به ترتیب عبارتنداز اکسیژن‌ساز سوشیا و اکسیژن‌ساز اکسیژن پلاس. اما اگر به دنبال بهترین‌ مارک دستگاه اکسیژن ‌ساز در بازار جهانی هستید که در بازار داخلی نیز در دسترس باشند، می‌توانید اکسیژن‌سازهایی را خریداری کنید که در ادامه معرفی می‌شوند.

  • اکسیژن‌ساز Nidek : مدل ۵ لیتری این برند آمریکایی، ۱۳.۶ کیلوگرم وزن داشته و با برق کار می‌کند. این مدل از قابلیت استفاده توسط دو بیمار به صورت همزمان برخوردار است. اکسیژن تولید شده توسط این دستگاه خلوصی برابر با ۹۵ درصد دارد و صدای کمی تولید می‌کند. اکسیژن خارج شده از آن قابل تنظیم بوده و به سیستم هشدار برای تغییرات فشار و غلطت اکسیژن خون و آلارم قطع شدن برق مجهز است.
  • اکسیژن‌ساز Airsep: یکی از مدل‌های پرفروش این برند آمریکایی، Vision Air نام دارد که مانند مدل قبلی بسیار سبک و کم صدا است. این دستگاه که به مدل خانگی برند Airsep شهرت دارد، در بیمارستان‌ها و به‌خصوص در بخش اورژانس نیز قابل استفاده است. مصرف برق آن بسیار کم بوده و در بالاترین سطح عملکرد خود حدود ۳۰۰ وات مصرف انرژی دارد. خلوص اکسیژن تولید شده توسط این دستگاه نیز ۹۵درصد است و مجهز بودن به سیستم هشدار در زمان کاهش راندمان اکسیژن تولید شده از دیگر ویژگی‌های آن است. مدل لایف استایل از این برند نیز از انواع اکسیژن‌ساز‌های پرتابل بوده و کمتر از ۵ کیلوگرم وزن دارد.
  • اکسیژن‌ساز Zenith: نوع ۵ لیتری این اکسیژن‌ساز چینی مصرف برق خیلی کمی نسبت به سایر برندهای اکسیژن ساز دارد. از ویژگی‌های مهم این برند، مجهز بودن به فیلتر ضد باکتری و سیستم هشدار است. در صورت قطع شدن جریان برق، بالا رفتن حرارت یا کم شدن فشار اکسیژن، سیستم هشدار دستگاه فعال می‌شود.
  • اکسیژن‌ساز Longfian: مدل پرتابل این اکسیژن‌ساز چینی بسیار سبک بوده و به دلیل قابلیت استفاده از باتری به‌عنوان تامین کننده انرژی، یک انتخاب عالی در زمان مسافرت است. این مدل تنها ۶ کیلوگرم وزن دارد و صدای کمی نیز تولید می‌کند. نوع دیگری از این مدل نیز با ظرفیت تولید اکسیژن کمتر و ویژگی‌های دیگری از قبیل بهره‌مندی از تکنولوژی فیزیکی برای کودکان استفاده می‌شود.
  • اکسیژن‌ساز Yuwell: یکی از جدیدترین اکسیژن‌سازهای موجود در بازار از این برند چینی است. مدل ۸f-5AW از این برند با برق کار می‌کند و توانایی تولید ۵ لیتر اکسیژن در ۱ دقیقه را دارد. از ویژگی‌های مهم این مدل، خروجی نبولایزر و خلوص‌سنج لحظه‌ای است.

کدام برند اکسیژن‌ساز مناسب من است؟

در بخش قبل چند برند معروف داخلی و خارجی در زمینه تولید دستگاه اکسیژن‌ساز به شما معرفی شد. اما بهترین برند دستگاه اکسیژن‌ساز برای شما کدام است؟ چگونه مناسب‌ترین مدل دستگاه اکسیژن‌ساز را انتخاب کنیم؟ معیارهای متعددی وجود دارند که می‌توانند در انتخاب اکسیژن‌ساز مناسب به شما کمک کنند. شما با در نظر گرفتن این موارد می‌توانید آنچه براساس نیاز شما بهترین گزینه محسوب می‌شود را انتخاب نمایید. توجه داشته باشید که یک دستگاه اکسیژن‌ساز گران، لزوما بهترین مارک دستگاه اکسیژن‌ساز برای هر فردی نیست. بودجه شما یک معیار مهم به‌شمار می‌رود اما در انتخاب اکسیژن‌ساز تنها گزینه نیست. قبل از خرید دستگاه اکسیژن‌ساز، نکات زیر را بررسی کنید:

  • نوع اکسیژن‌ساز: محل استفاده و تعداد بیماران از عوامل تعیین کننده نوع اکسیژن‌ساز است. برا مثال اکسیژن‌ساز بیمارستانی سنترال، یک انتخاب عالی برای مراکز درمانی است.
  • میزان اکسیژن‌رسانی: سرعت اکسیژن‌رسانی به بیمار یک فاکتور مهم در خرید دستگاه اکسیژن‌ساز است. نیاز بیمار شما به اکسیژن در دقیقه را با ظرفیت دستگاه‌های اکسیژن‌ساز مقایسه کنید و مناسب‌ترین گزینه را خریداری نمایید.
  • مقدار گنجایش دستگاه اکسیژن‌ساز: مقدار مصرف روزانه بیمار عامل تعیین کننده درخصوص این آیتم است. دستگاه‌های پرتال در مقایسه با دستگاه‌های ثابت ظرفیت گنجایش کمتری دارند.
  • مقدار مصرف برق: مقدار برق مصرفی دستگاه با ظرفیت تولید اکسیژن و غلظت اکسیژن تولید شده، ارتباط مستقیمی دارد. میزان برق مصرفی اکسیژن‌سازمی‌تواند هزینه زیادی را به شما تحمیل کند، پس با مشورت پزشک یک مدل ممتناسب با شرایط بیمار انتخاب کنبد.

علاوه بر موارد گفته شده، مجهز بودن به برق اضطراری داخلی، ابعاد و وزن اکسیژن‌ساز، مقدار صدای تولید شده توسط دستگاه، ضمانت و خدمات پس از فروش نیز از موارد مهم در انتخاب برند اکسیژن‌ساز است.

از کجا اجاره دستگاه اکسیژن‌ساز شبانه روزی درخواست کنم؟

در برخی موارد نیاز است که بیمار نیازمند به اکسیژن در منزل بستری شود، در چنین شرایطی از کجا دستگاه اکسیژن‌ساز تهیه می‌کنید؟ اگر قصد خرید یکی از این دستگاه‌ها را دارید، می‌توانید از مراکز فروش تجهیزات پزشکی، تولید‌کننده‌های این دستگاه‌ها یا واردکنندگان اکسیژن‌ساز، این دستگاه را خریداری کنید. اما به دلیل قیمت بالای این دستگاه‌ها، برای استفاده موقت توصیه ما اجاره دستگاه اکسیژن‌ساز است. پس برای داشتن بهترین برند دستگاه اکسیژن‌ساز نیازی به خرید آن نیست و تنها با پرداختن مبلغی اندک می توانید برای مدت مشخصی از این دستگاه‌ها استفاده کنید.

مراکز فروش تجهیزات پزشکی و مراکز خدمات پزشکی و پرستاری، از جمله مواردی هستند که اقدام به اجاره دادن دستگاه اکسیژن‌ساز می‌کنند. اغلب این مراکز به‌صورت آنلاین خدمات می‌دهند و دسترسی به آن‌ها سخت نیست. شما می‌توانید براساس نیاز بیمار خود، دستگاه اکسیژن ساز را برای مدت مشخصی و به صورت شبانه‌روزی اجاره کنید. قیمت اجاره دستگاه اکسیژن‌ ساز نیز به نام برند، ظرفیت دستگاه، نوع آن و مدت زمان اجاره بستگی دارد.

کلام پایانی

دستگاه‌های اکسیژن‌ساز بیمارستانی با توجه به نوع و کاربردی که دارند، هم با برق و هم با باتری کار می‌کنند. این دستگاه‌ها با توجه به مشخصات آن‌ها برای موارد متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. پزشک شما یا بیمار مورد نظر بهترین گزینه برای مشورت در خصوص میزان اکسیژن مورد نیاز و در نتیجه انتخاب دستگاه اکسیژن‌ساز مناسب است. در هنگام خرید یا اجاره از سلامت دستگاه مطمئن شوید و نحوه کار با آن را به خوبی یاد بگیرید. انتخاب بهترین برند دستگاه اکسیژن‌ساز، ریسک انتخاب شما را کاهش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا