پزشکی و سلامتتغذیه سالم

ویتامین E برای چی خوبه؟

ویتامین E یک ماده مغذی ضروری برای بدن است که خواص آنتی اکسیدانی دارد. نقش ویتامین E این است که به حفظ سلامت بدن کمک  کند و کمبود آن می تواند منجر به بروز عوارض زیای شود. به همین خاطر باید غذاهایی را که حاوی این ویتامین هستند در رژیم غذایی خود قرار دهید. در این نوشتار به شما خواهیم گفت که ویتامین E برای چی خوبه و نقش آن را در سلامتی بدن بررسی می کنیم. همراه ما باشید تا با خواص شگفت انگیز ویتامین E آشنا شوید.

از بین بردن رادیکال های آزاد

رادیکال های آزاد می توانند منجر به بروز مشکلات و بیماری های زیادی شوند. از جمله این بیماری ها می توانیم به سرطان، آرتریت، آب مروارید، نارسایی قلبی، آسیب های مغزی، مشکلات عضلانی و دیابت اشاره کنیم.  برای پاسخ به این سوال که ویتامین E برای چی خوبه؟ باید بگوییم که این ویتامین با کاهش و خنثی کردن رادیکال های آزاد، مانع بروز بیماری هایی که ذکر کردیم می شود.

کمک به سیستم ایمنی بدن

ویتامین E برای چی خوبه؟ و چگونه به سیستم ایمنی بدن می کند؟ یکی دیگر از فواید ویتامینE ، تقویت سیستم ایمنی بدن است که این کار را با رشد دادن سلول های T انجام می دهد. سلول های T با سلول های آلوده مبارزه کرده و از آن ها را از بین می برند. به همین خاطر ویتامین E، از این طریق به سیستم ایمنی بدن کمک می کند تا در مقابل عفونت و بیماری ها مقاومت داشته باشد.

داشتن پوست سالم

شاید شما هم از خودتان بپرسید که ویتامین E برای چی خوبه؟ باید بگوییم که با مصرف ویتامین E می توانید از داشتن یک پوست سالم لذت ببرید. از دیگر مشکلاتی که رادیکال های آزاد برای بدن ایجاد می کنند، این است که باعث پیری زودرس می شوند. اگر ویتامین E مصرف نکنید، بدن آنتی اکسیدان کافی نخواهد داشت که این موضوع  منجر به آسیب دیدن لایه های لیپیدی می شود. صدمه دیدن این لایه ها عوارضی همچون آفتاب ‌سوختگی، التهاب، خارش، پوسته پوسته یا قرمز شدن پوست و در نهایت پیری را در پی خواهد داشت.

نقش ویتامین E  در باروری

از دیگر فواید ویتامین E این است که می تواند امکان بارداری را در زنان افزایش دهد. همچنین با تقویت عملکرد اسپرم، شانس باروری را در مردان نیز زیاد می کند. تحقیقات نشان داده اند که اگر خانم حامله کمبود ویتامین E داشته باشد، ممکن است که دچار مشکلاتی همچون سقط جنین و زایمان زودرس شود.

طبق مطالعات بعضی از متخصصان، ویتامین E می تواند نقش مفیدی در رشد مغز و اعصاب در مراحل اولیه داشته باشد به همین خاطر بهتر است که زنان حامله و حتی زنان شیرده و کودکان تا سن دو سالگی از موادی که حاوی ویتامین E هستند، استفاده کنند.

کمک به کاهش علائم پی ام اس

به خانم هایی که عادت ماهیانه می شوند و از عوارض آن رنج می برند پیشنهاد می شود که ویتامین E  استفاده کنند. اما احتمالا به عنوان یک خانم بپرسید که ویتامین E برای چی خوبه؟ بسیاری از خانم ها قبل از اینکه پریود شوند علائمی همچون ناراحتی های بی دلیل، خشم، افزایش اشتها، گرفتگی عضلات و … را تجربه می کنند که می تواند بسیار آزار دهنده باشد. اما خبر خوب این است که ویتامین E می تواند این مشکلات را تا میزان زیادی کاهش دهد، همچنین دردهای دوران قاعدگی را نیز بسیار کمتر می کند.

سلامت موها

همه ما از اینکه موهای سالم و زیبایی داشته باشیم لذت می بریم. اگر می خواهید بدانید که ویتامین E برای چی خوبه؟ فواید ویتامینE  برای موها را در ادامه بخوانید.

  • جلوگیری از ریزش بیش از اندازه موها
  • مانع از سفید شدن موها در سنین پایین
  • از بین رفتن موخوره
  • افزایش سلامت، شادابی و زیبایی موها

سایر فواید ویتامین E برای بدن

از دیگر نقش های مثبت ویتامین E  برای سلامتی بدن می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ویتامین E هورمون های بدن را متعادل می کند که این منجر به جلوگیری از مشکلاتی همچون افزایش وزن، آلرژی، عفونت مجاری ادراری، جوش، موهای زائد، اضطراب، ناراحتی و خستگی می شود.
  • این ویتامین می تواند مانع بروز بعضی از سرطان ها شود، همچنین عوارض ناشی از درمان های سرطان را نیز کاهش می دهد.
  • برای پاسخ به این سوال که ویتامین E برای چی خوبه؟ باید بگوییم که می تواند قدرت بدنی افراد را افزایش دهد و مانع بروز خستگی و ضعف شود.
  • توصیه می شود کسانی که جراحی لیزر چشم را انجام داده اند از این ویتامین استفاده کنند؛ چرا که می تواند منجر بهبود دید و بینایی این افراد شود.
  • ویتامین E می تواند سلامتی گلبول های قرمز خون را حفظ کند.
  • از دیگر فواید ویتامین E این است که از مبتلا شدن اشخاص به آلزایمر جلوگیری می کند، همچنین روند پیشرفت آلزایمر را در مراحل اولیه به تاخیر می اندازد.

نتیجه گیری

ویتامین E بدن تان را می توانید با مصرف مواد غذایی همچون مکمل های ویتامین E، سبزیجات دارای برگ سبز، پسته، بادام زمینی، فندق، آووکادو، انبه، کیوی، کدو حلوایی، مارچوبه، تخمه آفتابگردان و … تامین کنید. اما توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد این ویتامین نیز می تواند عوارضی همچون خستگی، حالت تهوع، اسهال، تاری دید، سردرد و … را به همراه داشته باشد. به همین خاطر اگر از کمبود ویتامین E رنج می برید حتما به یک پزشک مراجعه کنید. حالا شما از طریق کامنت به ما بگویید که ویتامین E برای چی خوبه؟

برای درمان نازایی چه بخوریم؟ ویتامین ‌هایی که به درمان نازایی کمک می‌کنند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا