پزشکی و سلامتدارو

پماد تریامسینولون اِن اِن برای چی خوبه؟

تریامسینولون ان ان یک نوع پماد است که برای التهابات و قارچ پوستی استفاده می شود. این پماد از ترکیب شدن سه دارو تولید شده است. این سه دارو تریامسینولون، نیستاتین و نئومایسین هستند. این پماد باید روزی دو تا سه بار روی موضع آسیب دیده مالیده شود. برای اینکه متوجه بشویم پماد تریامسینولون اِن اِن برای چی خوبه، تا انتهای این نوشتار همراه ما باشید.

خواص ضد التهابی

این یک پماد دارای چند کاربرد فوق العاده است. اگر پوست شما دچار التهاب، اگزما، پوسته پوسته شدن و قارچ  شده باشد، با استفاده از این پماد می توانید همه آن ها را درمان کنید و نیاز نیست که برای هر مشکل یک داروی جداگانه تهیه نمایید. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که این پماد فقط برای درمان اگزما یا درماتوز و قارچ از نوع کاندیدایی کاربرد دارد و در صورت بروز مشکلات پوستی دیگر نباید از آن استفاده کنید.

درمان لک صورت

پماد تریامسینولون اِن اِن  برای درمان لک های کم رنگ و پررنگ پوست کاربرد بسیار زیادی دارد. ممکن است برخی از افراد به دلیل جراحی دچار لک های پوستی یا هایپر پیگمانتاسیون شوند. تحقیقات نشان داده اند که استفاده از این پماد در کنار هیدروکینون چهار درصد و اسید رتینوئیک برای درمان هیپرپیگمانتاسیون می تواند بسیار مفید باشد. همچنین برای درمان هیپرپیگمانتاسیون و برگشت رنگ طبیعی پوست نیز کاربرد دارد.

درمان سوختگی

گفته می شود که این پماد برای سوختگی بسیار خوب و کاربردی است. اما منظور از سوختگی دقیقا چیست؟ نوزادان به دلیل اینکه از پوشک استفاده می کنند، ادرارشان با پوست آن ها در تماس است و این باعث سوختگی و ایجاد سوزش در نواحی اندام تناسلی و پاهای نوزاد می شود. برای درمان این مشکل پماد تریامسینولون اِن اِن تجویز می شود و برای سوختگی های دیگر کاربردی ندارد.

استفاده از تریامسینولون اِن اِن برای واژن

یکی از بیماری هایی که ممکن است خانم ها به آن مبتلا شوند قارچ در ناحیه واژن و سرویکس است. این قارچ می تواند پوست های نواحی اندام تناسلی که خارج از واژن هستند دچار خارش و التهاب کند. برای رفع این خارش از پماد تریامسینولون اِن اِن استفاده می شود. نکته مهم این است که این پماد نباید به داخل واژن وارد شود.

توصیه هایی برای مصرف پماد تریامسینولون اِن اِن

در زمان استفاده از این پماد به نکات زیر توجه کنید:

  • قبل از استفاده از پماد، ابتدا قسمتی از پوست را که آسیب دیده با آب و صابون بشویید و سپس با یک پارچه تمیز، خشک کنید.
  • روی پوست لایه نازکی از پماد را بمالید.
  • برای جلوگیری از عفونت و وخیم تر شدن آسیب، موضع صدمه دیده را خشک و تمیز نگه دارید.
  • مراقب باشید که دارو با چشم ها و مخاط داخل دهان تماس پیدا نکند.
  • قبل و بعد از استفاده از دارو، دست های خود را بشویید.

نکته پایانی

اگر دچار مشکلات پوستی شدید حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید؛ چرا که تشخیص نوع بیماری برای افراد غیرمتخصص کار سختی است و ممکن است با تشخیص اشتباه و استفاده از این پماد، موجب تشدید بیماری خود شوید. برای مثال از این دارو نباید برای بیماری هایی همچون روزاسه، آکنه، پلاک های منتشر و گسترده پسوریازیس، عفونت های باکتریایی، قارچی یا ضایعات ویروسی پوستی و درمان نشده و درماتیت اطراف دهان استفاده شود. آیا اطلاعاتی در مورد این پماد دارید؟ به ما بگویید که پماد تریامسینولون اِن اِن برای چی خوبه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا