پزشکی و سلامتسلامت روان

10 راز برای غلبه بر احساس درماندگی

هر یک از انسان ها ممکن است این حس را در طول زندگی شان حتی یک مرتبه نیز تجربه کرده باشند که در صورت مواجه شدن با یک مشکل خاص، تصور کنند که نمی توانند از عهده حل این مشکل بربیایند و در این صورت احساس درماندگی به آن ها دست بدهد. حس درماندگی برخی مواقع گاه و بی گاه برای افراد پیش می آید و در صورت مواجه شدن با یک مشکل استرس زا تشدید شود. همه انسان ها دوست دارند که به این حس خود غلبه کنند، از این رو ما در این ما مقاله ۱۰ راز برای غلبه بر احساس درماندگی را برای شما شرح خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

احساس درماندگی به چه معناست؟

درماندگی به نوعی حس گفته می شود که اکثر انسان ها ممکن است در شرایط متفاوت و گاه و بی گاه آن را تجربه کنند. در واقع احساسی می باشد که می تواند به دلیل آسیب دیدن و اتفاق افتادن یک رخداد آسیب زا و یا پاسخ و واکنشی به استرس و فشار باشد.در حقیقت این احساس امکان دارد که به دلیل وجود اختلال روانی از جمله افسردگی و استرس رخ دهد.

این که افراد بتوانند جهت تغییر دادن شرایط خود در وضعیت درماندگی انگیزه ای داشته باشند، امری دشوار است. ولی خوشبختانه روش هایی جهت مقابله با احساس درماندگی و داشتن حسی عالی تر وجود دارد که در مرکز مشاوره خانواده حس آرامش در مشهد این روش ها را در پیش می گیرند.

علل درماندگی چیست؟

شما نیز مانند هر شخص دیگری، امکان دارد که احساس درماندگی را علارغم عدم وجود مشکل در زندگی، تجربه کنید. احساس کردن این حس در وجود شما می تواند به این علت رخ دهد که شما برای بازه زمانی طولانی با مشکلات و تنش هایی در حیات خود مواجه شده اید و اطلاعاتی در رابطه با کنار آمدن با این مشکلات ندارید.

وجود حس درماندگی در شما، می تواند به علت رخ دادن یک اتفاق یا رویدادی در زمان های قبل باشد و شما ذهن تانه همچنان درگیر این اتفاق است. برخی مواقع مبتلا شدن به بیماری های جسمی و روحی می تواند به احساس کردن حس درماندگی کمک کند. در هر شرایطی مشورت کردن با بهترین روانشناس در مشهد می تواند به شما در حل مشکلات و مواجه شدن با حس درماندگی، کمک شایانی کند.

چه عواملی باعث تشدید حس درماندگی می شوند؟

عوامل متعددی وجود دارند که می توانند در تشدید شدن حس درماندگی در فردی تاثیرگذار باشند. در ادامه برخی از این عوامل را برای شما شرح خواهیم داد :

زندگی شما از کنترل تان خارج شده است :

هر فردی نیاز دارد که بتواند زندگی خود را تحت کنترلش قرار دهد. این مسئله مهم نمی باشد که شما چه مقدار تلاش می کنید زیرا در طی روند زندگی، برخی اتفاقات رخ می دهد که در این صورت بعضی از موقعیت ها از دست شما خارج می گردد.

در این شرایط، شما حس ناراحتی، عصبانیت و درماندگی دارید. این مسئله کاملا عادی است که تمایل داشته باشید در زندگی تان حرفی برای گفتن داشته باشید که بعضی از اشخاص زیاده روی می کنند و نیاز به کنترل تمامی شرایط دارند. در این صورت بهتر است به مرکز مشاوره خانواده حس آرامش مراجعه کنند.

احساس رهایی و تنهایی دارید :

هر شخصی در زندگی خود نیاز دارد که با دیگران ارتباط برقرار کند و اجتماعی باشد. مطابق نوشته ای که به وسیله دفتر تحقیقات علوم رفتاری و اجتماعی انتشار گردیده، اجتماعی بودن قسمت اعظمی از رفاه انسان ها در طی زندگی است. شما به عنوان عضوی از جامعه، ارتباطات و اتصالات قوی با خانواده، دوستان و دنیای اطرافتان دارید که همین مسئله موجب اجتماعی شدن می شود.

ابن مسئله کاملا صحیح است که افراد برای ارتباط مجدد با سایرین، به کمی استراحت و فاصله نیاز دارند ولی بین تنهایی و عدم ارتباط تفاوت هایی موجود است. در صورتی که شما ارتباط زیادی با دوستان یا سایر افراد ندارید و در موقعیتی باشید که هیچ شخصی توانایی به اشتراک گذاشتن لحظات خوب زندگی را با شما نداشته باشد، به آسانی می توانید در یک حالت درماندگی و استرس فرو بروید.

عزیزی را از دست داده اید :

از دست دادن کسی که علاقه بسیار زیادی به او دارید، اتفاق بسیار ناگواری است زیرا این اتفاق همانند طوفانی ناگهانی می باشد. در بازه زمانی که می خواهید این حس را درک کنید، احساس درماندگی می کنید. البته علاوه بر مرگ، اتفاقات ناگوار دیگری می توانند شما را در حالت درماندگی قرار دهد که شامل طلاق، از دست دادن شغل و حتی نقل مکان به مکان ناآشنا است. این موارد می توانند سبب افسردگی و سایر بیماری های روحی می گردند.

۱۰ راز برای غلبه بر احساس درماندگی

در صورتی که شما می خواهید به شخصه بر احساس درماندگی تان غلبه کنید، می توانید از برخی نکات کمک بگیرید. ما در این بخش ۱۰ راز غلبه بر احساس درماندگی را برای شما شرح خواهیم داد :

۱ . دلیل درماندگی را شناسایی کنید.

۲ . بررسی کنید که چرا در برابر تغییر مقاومت می‌کنید.

۳ . روی چیزهایی تمرکز کنید که دست شما هستند.

۴ . به یاد داشته باشید که شاید افکارتان درست نباشند.

۵ . احساس درماندگی خود را به چالش بکشید.

۶ . نقاط قوت خود را به یاد آورید.

۷ . پذیرفتن را تمرین کنید.

۸ . ورزش کنید.

۹ . خود را از محتوای منفی دور نگه دارید.

۱۰ . تکنیک های آرامش بخش را امتحان کنید.

کلام آخر

ما در این مقاله در رابطه با احساس درماندگی و علل آن مطالب مفیدی در اختیار شما قرار دادیم و در ضمن سعی کردیم شما را با ۱۰ راز غلبه بر احساس درماندگی بیشتر آشنا کنیم تا بتوانید به راحتی بر این حس خود فایق آیید و مشکلات روحی خود را در شرایط سخت درمان کنید.

از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید از شما ممنونیم. در صورتی که هر گونه انتقاد یا پیشنهاد در رابطه با این موضوع دارید، می توانید از طریق سایت حس آرامش با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا