بیماری هاپزشکی و سلامت

برای درمان میگرن چه بخوریم؟

میگرن نوعی سردرد است که می تواند همراه با علائمی همچون حالت تهوع، استفراغ، حساسیت به نور و صدا بروز پیدا کند. سردرد های میگرنی گاهی آنقدر شدید هستند که فرد مبتلا، نمی تواند کارهای روزانه خود را انجام دهد. اما خبر خوبی که وجود دارد این است که مصرف بعضی از غذاها می تواند مانع ابتلا به این بیماری شود و حتی درد آن را نیز کاهش دهد. به همین خاطر مهم است که افراد مبتلا به میگرن رژیم غذایی خاصی داشته باشند. اگر می خواهید بدانید که برای درمان میگرن چه بخوریم، این مطلب را از دست ندهید.

سبزیجات برگ دار

اگر می پرسید که برای رفع میگرن چه بخوریم، باید بگوییم که سبزی های برگ دار میل کنید. این گونه سبزی ها به این دلیل که حاوی آنتی اکسیدان های زیادی هستند، می توانند برای سردردهای میگرنی بسیار مفید باشند و درد را کاهش دهند. علاوه براین، تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد منیزیم، اسید فولیک، ویتامین B6 و B12 می توانند علائم سردرد را تسکین دهند، این نوع سبزی ها حاوی تمامی این عناصر هستند. از جمله سبزی های برگ دار می توانیم به کاهو، اسفناج، شلغم و بروکلی اشاره کنیم.

ماهی های چرب

ماهی های چرب به دلیل اینکه حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین B2 هستند، فواید زیادی برای سلامتی دارند. از جمله این فواید می توانیم به کاهش سردرد و حملات میگرنی اشاره کنیم. سالمون یکی از انواع ماهی چرب است که توصیه می شود افراد مبتلا به میگرن آن را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

میوه ها

برخی از میوه ها دارای پتاسیم و منیزیم هستند. مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد پتاسیم می تواند عملکرد اعصاب را بهبود ببخشید و از این طریق به کم شدن درد میگرن کمک کند. از آنجایی که موز پتاسیم، منیزیم، ویتامین های B و کربوهیدرات های پیچیده را به بدن می رساند، تاثیر زیادی در درمان میگرن دارد. همچنین در بعضی موارد سردردها به دلیل کم آبی رخ می دهد که مصرف میوه ها می تواند این مشکل را رفع کند. میوه های مفید برای میگرن عبارتند از:

  • زردآلو
  • آووکادو
  • انجیر
  • تمشک
  • خربزه
  • طالبی
  • هندوانه

غلات کامل

غلات کامل خواص ضد التهابی و ضد درد برای میگرن دارند. آن ها سرشار از فیبر و مواد مغذی هستند و به همین خاطر می توانند باعث آرامش ذهن شوند و احساس درد را تا میزان زیادی کم کنند. این غلات ها شامل چاودار، گندم، جو، جو دوسر، ذرت، کینوا و گندم سیاه می شوند.

آجیل ها

اگر برای شما سوال پیش آمده که برای درمان سردرد میگرنی چه بخوریم؟ باید بگوییم از خوردن آجیل غافل نشوید! آجیل ها منابع عالی از چربی های سالم، ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر، آنتی اکسیدان ها و منیزیم هستند. به همین خاطر برای کاهش دردهای میگرنی، کاربرد فراوانی دارند. خوردن یک مشت آجیل خام یا بو داده می تواند منجر به درمان فوری شود.

حبوبات

حبوبات یک غذای عالی برای افرادی است که از سردردهای میگرنی رنج می برند. عدس یک منبع سرشار از فیبر، نخود فرنگی حاوی پروتئین و اسیدهای چرب امگا ۳ و لوبیا منبع خوبی از کربوهیدرات است. به همین دلیل حبوبات برای تسکین دردهای میگرنی مفید هستند و افراد مبتلا به این عارضه بهتر است که حتما آن ها را میل کنند.

فلفل تند

فلفل تند حاوی کپسایسین است و از این رو می تواند عصب سه قلو مغز را بی حس کند. همچنین فلفل قادر است انتقال دهنده های عصبی که مسئول ایجاد درد هستند را نیز مهار کنند و در نتیجه نقش موثری در کم کردن علائم سردرد داشته باشد. اما توجه داشته باشید که باید آن را در حد اعتدال مصرف کنید. فلفل قرمز و هابانرو از انواع فلفل تند محسوب می شوند.

چای های گیاهی

دمنوش ها قرن ها است که برای کمک به درمان دردهای میگرنی مورد استفاده قرار می گیرند . این گیاهان دارویی انواع مختلفی دارند. برای پاسخ به این پرسش که برای درمان سردرد میگرن چه بخوریم، محبوب ترین گیاهان را برای تهیه دم نوش به شما معرفی می کنیم.

  • زنجبیل
  • اسطوخودوس
  • بابونه
  • کوهوش سیاه
  • قاصدک

شکلات

شکلات یک درمان خوشمزه برای میگرن محسوب می شود. شکلات تلخ که حداقل ۷۰ درصد آن کاکائو دارد، حاوی مقدار زیادی منیزیم و ریبوفلاوین است. این مواد مغذی عروق خونی موجب درمان سردرد می شوند. علاوه براین، شکلات دارای تریپتوفان است. تحقیقات نشان می دهند در افرادی که روزانه تریپتوفان دریافت می کنند، حدودا ۵۴ تا ۶۰ درصد احتمال ابتلا به میگرن کاهش پیدا می کند.

چغندر

چغندر سرشار از مواد مغذی مانند منگنز، پتاسیم، ویتامین C و اسید فولیک است. تحقیقات نشان می دهند بیماران میگرنی که ۲ میلی گرم اسید فولیک به همراه ویتامین های B12 و B6 مصرف کرده اند، در مقایسه با افرادی که یک میلی گرم از این نوع اسید با همان ویتامین ها دریافت کردند، درمان بهتر و موثرتری را تجربه کرده اند.

معرفی سایر مواد خوراکی مفید برای میگرن

برای درمان میگرن چه غذاهایی بخوریم؟ در ادامه لیستی از بهترین غذاها و نوشیدنی ها برای درمان این مشکل را به شما ارائه می دهیم.

کافئین: نوشیدن یک یا دو بار در روز نوشیدنی های حاوی کافئین، کمک زیادی به درمان سردرد می کند. البته به این نکته دقت کنید که اگر در روز سه بار یا بیشتر از نوع نوشیدنی ها میل کنید امکان دارد که در معرض دردهای میگرنی قرار بگیرید.

دانه ها: تخمه آفتابگردان، دانه چیا، دانه خشخاش، دانه کنجد و تخمه کدو تنبل برای سردرد بسیار مفید هستند.

قارچ: ترکیبات ارگوتیونین و آنتی اکسیدان در قارچ موجب تسکین سردرد می شود.

گردو: گردو اسیدهای چرب امگا ۳ دارد و افرادی که آن را میل می کنند کمتر دچار سردرد خواهند شد.

تخم مرغ: یکی دیگر از غذاهای مفید برای میگرن تخم مرغ است.

آب: یکی از کارهایی که برای درمان و پیشگیری میگرن می توانید انجام دهید این است که بدن خود را هیدراته نگه دارید.

سیب زمینی: برای درمان میگرن حتما سیب زمینی میل کنید.

شیر کم چرب: برخی از تحقیقات نشان می دهند که شیر کم چرب منجر به کاهش درد سر می شود.

دارو برای میگرن

وقتی که به میگرن مبتلا شدیم برای درمان میگرن چه قرصی بخوریم؟

نورتریپتیلین: این قرص با تاثیر گذاشتن بر سیستم عصبی مرکزی، موجب بهبود علائم میگرن می شود.

اورلپت: این دارو ضد میگرن است و از بروز درد در سر جلوگیری می کند.

توپیرامات: از دیگر قرص هایی که برای میگرن تجویز می شود توپیرامات نام دارد.

ایندومتاسین: این دارو خواص ضدالتهابی دارد و مسکن خوبی برای حملات میگرنی است.

آوا میگرن: آوا میگرن یکی از بهترین داروهایی است که برای سردرد تجویز می شود.

میگراستاپ: از قرص های قوی برای سردردهای شدید می توانیم به این دارو اشاره کنیم.

آکسار: این دارو از ترکیب استامینوفن, آسپرین و کافئین تولید شده است.

ساندو میگرن: برای درمان موثر درد در ناحیه سر از این دارو استفاده می شود.

نتیجه گیری

اگر دچار سردردهای میگرنی شدید از خود درمانی اجتناب کنید و نزد یک پزشک متخصص بروید. در کنار استفاده از داروهایی که پزشک تجویز می کند، یک رژیم غذایی سالم برای خود در نظر بگیرید. می توانید یک دفترچه یادداشت مخصوص غذاها داشته باشید و لیستی از غذاهایی را که باعث بروز سردرد می شوند و همچنین غذاهایی که به درمان شما کمک می کنند، تهیه کنید. با این کار روند درمان به خوبی پیش خواهد رفت. به نظر شما برای درمان میگرن چه بخوریم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا