پزشکی و سلامت

باد معده زیاد نشانه چیست؟

باد معده یک فرآیند بیولوژیکی طبیعی در بدن است و حدودا بین ۱۲ تا ۲۵ بار باد از معده یک فرد خارج می شود. این گازها به علت تجزیه غذا توسط باکتری ها در روده ایجاد می شوند. اما گاهی تعداد دفعاتی که باد از معده فرد خارج می شود، افزایش می یابد که این موضوع می تواند باعث خجالت او شود و حتی زندگی روزانه اش را مختل کند. در این نوشتار می خواهیم به شما بگوییم باد معده زیاد نشانه چیست و چه عواملی باعث می شوند که گاز تولید شده در شکم بیشتر از حد نرمال باشد. همراه ما باشید.

باد شکم زیاد نشانه چیست؟

اگر برای شما سوال پیش آمده که باد شکم زیاد نشانه چیست؟ باید بگوییم که گاهی گازهای شکم می توانند نشانه بیماری آپنه خواب باشند. در این بیماری زمانی که فرد می خوابد برای مدت زمان خیلی کوتاهی تنفس اش قطع شده و مجدد شروع می شود. ممکن است که ده ها و یا صدها بار این اختلال در خواب فرد ایجاد شود و هر بار می تواند برای چند ثانیه طول بکشد. افرادی که دچار این بیماری هستند معمولا از دهان نفس می کشند و زمانی که خر و پف می کنند هوای زیادی را می بلعند. به همین خاطر با گاز معده بیدار خواهند شد.

ژیاردیازیس

اگر دچار باد معده زیاد هستید و می خواهید بدانید که باد شکم زیاد نشانه چیست؟ در پاسخ می توان گفت که یکی از علت های این مشکل بیماری ژیاردیازیس است. این اختلال، یک بیماری انگلی بوده که به دلیل ورود انگلی به نام ژیاردیا در بدن ایجاد می شود. یکی از علائم این بیماری نفخ و باد معده است. از دلایل ابتلا به ژیاردیازیس می توانیم به عدم شستشوی دست ها، مصرف غذا و آب آلوده اشاره کنیم.

سرطان تخمدان

اگرچه که سرطان تخمدان از بیماری های روده محسوب نمی شود اما یکی از علائم آن نفخ و باد معده است. در این بیماری سلول های غیرعادی در بدن رشد می کنند که توانایی گسترش پیدا کردن و حمله به سایر قسمت های بدن را دارند. درد شکم و از دست دادن اشتها از دیگر علائم این بیماری به شمار می روند.

بیماری های التهابی روده

برای پاسخ به این سوال که باد روده زیاد نشانه چیست؟ می توان به بیماری اولسراتیو اشاره کرد که در واقع نوعی بیماری التهاب روده بزرگ است. این بیماری علائمی همچون باد معده، نفخ، درد شکم، مدفوع خونی، اسهال، تب و کاهش وزن را در پی دارد که باید برای درمان آن به پزشک مراجعه کنید.

سلیاک

در این بیماری بدن فرد نمی تواند مواد مغذی مانند گلتون را جذب کند. گلتون که یک نوع پروتئین است در موادی همچون گندم، جو و چاودار وجود دارد. سلیاک در نهایت منجر به سوء تغذیه می شود. این بیماری می تواند موجب آسیب رساندن به روده بزرگ و سایر اندام ها بشود. یکی از علائم آن نفخ و باد معده است.

عدم تحمل لاکتوز و فروکتوز

برخی از مواد غذایی حاوی لاکتوز و فروکتوز هستند که بدن توانایی هضم و تجزیه آن ها را ندارد و این موضوع باعث تولید گاز در معده می شود. لاکتوز در شیر و غذاهایی که با شیر تهیه می شوند وجود دارند. فروکتوز نیز در میوه های خشک، عسل، پیاز، شیرینی و آدامس های بدون قند یافت می شود.

کم کاری تیروئید

اگر پرسیده باشید که باد معده زیاد نشانه چیست؟ جواب شما این است که این عارضه گاهی به دلیل کم کاری تیروئید رخ می دهد. شخصی که مبتلا به این بیماری است، غذا در روده اش به آرامی حرکت می کند و این منجر به بروز علائمی همچون باد معده، نفخ، سوزش سر دل و یبوست می شود.

سایر بیماری ها و مواردی که منجر به باد معده می شوند

گاهی باد معده زیاد نشانه وجود یک بیماری در بدن و در بعضی موارد نیز عوارض داروهایی است که فرد مصرف می کند. برای اینکه متوجه شوید باد معده زیاد نشانه چیست موارد زیر را مطالعه کنید.

  • سرطان روده بزرگ
  • سندروم روده تحریک پذیر
  • دیورتیکولوز
  • عوارض داروهایی همچون متفورمین، لاکتولوز، منیزیم تری سیلیکات، داروهای ضد درد اپیوئیدی، ضد احتقان، آنتی کولینرژیک، آنتی بیوتیک، ضد رتروویروس، داروهای ضد افسردگی و ADHD، داروی کاهش دهنده فشار خون و مولتی ویتامین

نتیجه گیری

اگر متوجه شدید که میزان بادی که در روز از مقعد شما خارج می شود بیشتر از حد طبیعی است، به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. در کنار استفاده از داروها، می توانید رژیم غذایی خود را تغییر دهید و  مواد خوراکی که باعث نفخ می شوند را از رژیم غذایی خود حذف کنید. همچنین ورزش نیز می تواند برای درمان باد معده مفید باشد. به نظر شما باد معده زیاد نشانه چیست؟ آیا تا به حال دچار این مشکل شده اید؟ منتظر کامنت های شما عزیزان هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا