پزشکی و سلامت

10 علت باد شکم زیاد در مردان + درمان

بدن ما به طور طبیعی در طول روز مقداری گاز تولید می کند که این گاز از طریق دهان یا مقعد از بدن خارج می شود. گاهی باد از شکم در مردان بیشتر از حد نرمال می شود. در مواردی که تعداد دفعات خروج گاز زیاد باشد، باید علت آن را پیدا کرد تا بتوان برای درمان چاره اندیشید. دلایل زیادی از جمله بیماری، سبک زندگی نامناسب و رژیم غذایی ناسالم می تواند منجر به این مشکل شود. در این نوشتار شما را با علت باد شکم زیاد در مردان آشنا می کنیم و روش های درمانی آن را نیز  بررسی خواهیم کرد.

علت باد شکم زیاد در مردان

آپنه خواب

یک علت نفخ  زیاد شکم در مردان می تواند بیماری آپنه خواب باشد. آپنه به زمانی گفته می شود که تنفس فرد در خواب برای مدت زمان کوتاهی قطع و مجدد شروع شود. کسانی که دچار این بیماری هستند، اغلب از دهان نفس می کشند و در زمان خر و پف مقداری هوا را می بلعند. به همین خاطر فردی که دچار این مشکل است با گاز معده بیدار خواهد شد. برای درمان آپنه حتما باید به یک پزشک متخصص مراجعه شود.

سرطان روده بزرگ

خیلی از افراد نمی دانند که بین باد معده و سرطان روده بزرگ ارتباط وجود دارد. مردانی که مبتلا به این نوع سرطان هستند ممکن است علائمی همچون نفخ، باد شکم، درد و حتی خونریزی از مقعد را داشته باشند. اگر  تعداد دفعاتی که از مقعد باد خارج می کنید زیاد شده است، حتما آن را پیگیری کنید تا درمان شوید.

سندروم روده تحریک پذیر

سندروم روده تحریک پذیر یک اختلال در دستگاه گوارش است که می تواند یک علت باد معده زیاد در مردان باشد. عوارضی که این بیماری برای افراد در پی خواهد داشت شامل مواردی همچون نفخ شکم، باد معده، درد و گرفتی شکم، اسهال، یبوست و … می شود. با درمان این بیماری، باد معده بیش از اندازه هم درمان خواهد شد.

دیورتیکولوز

یکی دیگر از بیماری های شایع که علت باد شکم زیاد در مردان محسوب می شود، دیورتیکولوز نام دارد. از علائم و نشانه های این بیماری می توانیم به تهوع، استفراغ، تب، یبوست یا اسهال اشاره کنیم. اما یکی از علائم اصلی دیورتیکولوز که باعث آزار افراد می شود، نفخ و باد معده است.

کم کاری تیروئید

گاهی مشکلات گوارشی به دلیل کم کاری تیروئید بروز پیدا می کنند. درواقع کم کاری تیروئید باعث می شود که غذا در روده به آرامی حرکت کند. این موضوع عوارض زیادی همچون نفخ معده، باد شکم، سوزش سر دل و یبوست را در پی خواهد داشت. به همین خاطر برای رفع مشکل باد شکم زیاد در مردان، ابتدا باید کم کاری تیروئید درمان شود.

بلع بیش از اندازه هوا

بلع ارادی یا غیر ارادی هوا آئروفاژی نام دارد. این موضوع دلیل باد شکم زیاد در مردان محسوب می شود. اما هوا چگونه به معده انسان ورود پیدا می کند؟ جویدن آدامس، سیگار کشیدن، خوردن نوشیدنی از طریق نی یا شیکرهای ورزشی و آه کشیدن به صورت عمیق، از علت های ورود هوا داخل معده هستند.

رژیم غذایی

گاهی علت باد معده زیاد در مردان می تواند رژیم غذایی ناسالم آن ها باشد. به همین خاطر باید غذاهایی که منجر به باد می شوند را از رژیم غذایی خود حذف کنید. این غذاها عبارتند از:

  • کلم بروکلی
  • کلم بروکسل
  • غذاهای نشاسته ای مانند سیب زمینی، ذرت و رشته فرنگی
  • غذاهای سرشار از فیبر محلول مانند میوه، نخود و لوبیا

عدم تحمل لاکتوز

عدم تحمل لاکتوز یکی از علت های باد معده زیاد در مردان است. این اختلال به این معنی است که بدن نمی تواند بعضی از مواد غذایی را هضم کند. لاکتوز در شیر و مواد غذایی که با شیر تهیه می شوند، وجود دارند. به همین خاطر باید از مصرف این مواد غذایی پرهیز کنید تا باد معده شما درمان شود.

عدم تحمل قندها

علت نفخ زیاد شکم در مردان می تواند به دلیل مصرف قند هایی مانند فروکتوز و سوربیتول باشد. اما شاید بپرسید این قند ها در چه مواد غذایی وجود دارند؟ فروکتوز در میوه های خشک، عسل، پیاز، انگور، هلو، آلبالو، توت ها، آووکادو، هندوانه و خرما یافت می شود. همچنین سوربیتول در آدامس ها و شیرینی های بدون قند، آلو، سیب و گلابی وجود دارد.

داروها

گاهی مصرف بعضی از داروها و قرص ها، عوارضی را برای افراد ایجاد می کنند که می توانند بسیار آزار دهنده باشند. یکی از این عوارض ابتلا به نفخ و باد معده است. در ادامه داروهایی که سبب ایجاد باد شکم در اشخاص می شوند را معرفی می کنیم.

  • متفورمین
  • لاکتولوز
  • آنتی اسیدها مانند تری سیلیکات منیزیم
  • داروهای ضد درد اپیوئیدی
  • ضد احتقان ها
  • آنتی کولینرژیک
  • آنتی بیوتیک
  • ضد رتروویروس
  • داروهای ضد افسردگی و ADHD
  • داروهای کاهش دهنده فشار خون
  • مولتی ویتامین

درمان باد شکم در مردان

ممکن است بپرسید که درمان باد شکم زیاد در مردان چیست؟ در ادامه راه حل هایی را برای این مشکل به شما خواهیم گفت.

  • رژیم غذایی: استفاده از مواد خوراکی مانند نعناع تند، زنجبیل، بابونه، رازیانه، زردچوبه و گشنیز، کفیر، ماست، کشک و سرکه سیب می تواند به درمان باد شکم کمک کند.
  • ورزش: ورزش کردن موجب گردش خون در بدن می شود و این می تواند تاثیر مثبتی روی روده ها و درمان باد معده بگذارد.
  • هیدراته ماندن: روزی ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید.
  • دارو: برای درمان باد شکم داروهایی همچون سیمتیکون، پروکینتیک، آلورین و مبورین تجویز می شود.

کلام آخر

تحقیقات نشان می دهند که خروج باد معده بین ۱۲ تا ۲۵ بار در روز طبیعی است و نباید به خاطر آن نگران شوید. اما اگر این تعداد بیشتر شد، برای تشخیص علت آن با یک پزشک مشورت کنید و تحت درمان قرار بگیرید. در کنار استفاده از داروها، رژیم غذایی خود را نیز اصلاح کنید تا به روند درمان کمک کند. آیا شما تا به حال تجربه باد معده بیش از اندازه را داشته اید؟ برای درمان آن چه راه کارهایی را پیشنهاد می کنید؟ به نظر شما به جز مواردی که گفتیم، علت باد معده زیاد در مردان چه می تواند باشد؟ منتظر پاسخ شما در کامنت هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا