پزشکی و سلامتطب سنتی

درمان سریع ورم و التهاب معده در خانه

ورم معده که به آن در انگلیسی گاستریت گفته می شود یک مشکل شایع در بین انسان ها است. در این بیماری، فرد ممکن است علائمی همچون درد بالای معده، احساس سوزش در گلو، حالت تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، سکسکه، مدفوع سیاه رنگ و نفخ شکم را داشته باشد. اما خبر خوبی که وجود دارد این است که می توان این علائم را با استفاده از روش های خانگی تا میزان چشمگیری کاهش داد. پیشنهاد می کنیم برای آگاهی از روش های درمان سریع ورم معده این نوشتار را تا انتها بخوانید.

درمان سریع ورم معده در خانه

سرکه سیب

یکی از روش های فوق العاده برای درمان فوری ورم معده سرکه سیب است. این نوع سرکه درواقع مانع تولید اسید اضافه می شود و به تعادل اسید در معده کمک می کند، همچنین میکروارگانیسم هایی را که باعث آسیب رساندن به معده می شوند از بین می برد. اگر دچار این بیماری شدید تنها به یک قاشق غذا خوری سرکه سیب، یک قاشق چای خوری عسل و یک لیوان آب نیاز دارید. عسل و سرکه را به آب اضافه کرده و آن را به خوبی مخلوط کنید. نوشیدن این ترکیب یک یا دو بار در روز می تواند به تسکین شما کمک زیادی کند.

روغن نارگیل بکر

روغن نارگیل با کاهش استرس اکسیداتیو، به درمان ورم معده کمک زیادی می کند. از آنجایی که این نوع روغن دارای خواص ضد التهابی است، علائم ورم معده را نیز کاهش می دهد. سعی کنید روزانه دو یا سه قاشق از روغن نارگیل بکر بخورید، می توانید آن را همراه با وعده های غذایی یا به تنهایی مصرف کنید.

آلوئه ورا برای ورم معده

برای درمان سریع ورم معده در خانه می توانید از آلوئه ورا استفاده کنید. آلوئه ورا برای معده ای که تحریک شده است، بسیار مفید بوده و می تواند معده را تسکین دهد. همچنین آلوئه ورا به دلیل خواص ضد التهابی که دارد، التهاب پوشش داخلی معده را کاهش می دهد. این گیاه به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده، قادر است باکتری هایی که عامل عفونت هستند را نیز به خوبی مهار کند.

برای درمان دو قاشق چای خوری ژله آلوئه ورا تازه را تهیه کرده، آن را با یک لیوان آب مخلوط کنید و بنوشید. شما می توانید این ترکیب را یک یا دو بار در روز میل کنید تا شاهد اثر آن باشید.

جوش شیرین

جوش شیرین یک روش عالی برای درمان سریع ورم معده محسوب می شود. جوش شیرین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و میزان اسید معده را کاهش می دهد. جوش شیرین از این طریق  احساس سوزش معده را از بین می برد. یک قاشق چای خوری جوش شیرین را در یک لیوان حل کرده و روزی یک بار آن را میل کنید.

آب نارگیل

از آب نارگیل می توان برای درمان سریع ورم معده در خانه استفاده کرد. آب نارگیل به دلیل خواص ضد التهابی که دارد می تواند مخاط ملتهب شده معده را درمان کند. می توانید در روز سه یا چهار بار آب نارگیل را میل کنید. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که باید هر لیوان از آن را در بین وعده های غذایی بنوشید.

آب کلم

آب کلم  به درمان سریع التهاب معده کمک می کند؛ چرا که می تواند التهاب پوشش داخلی معده را کاهش دهد. علاوه بر این، آب کلم منجر به پاکسازی معده و روده نیز می شود. مقداری از کلم را برش دهید و داخل دستگاه آبمیوه گیری بریزید. آب به دست آمده از کلم را به میزان یک فنجان میل کنید. می توانید مقداری آب هویج، گشنیز، ساقه کرفس یا عصاره کنگر فرنگی را به آن اضافه کنید تا مقوی تر شود. توصیه می شود که سه یا چهار بار در روز آب کلم را بنوشید.

زنجبیل

زنجبیل یک گیاه فوق العاده برای درمان بسیاری بیماری ها از جمله ورم معده است. این گیاه دارای خواص ضد باکتریایی بوده و التهاب ناشی از هلیکوباکتر پیلوری را از بین می برد. یک تکه از زنجبیل را بجویید و بلافاصله بعد از آن، یک فنجان آب بنوشید تا به پایین رفتن زنجبیل از گلوی تان کمک کند. برای اینکه از این روش درمانی نتیجه خوبی بگیرید، هر روز صبح یک تکه زنجبیل بخورید.

ماست

مصرف ماست پروبیوتیک به عنوان یک روش عالی برای درمان فوری ورم معده شناخته شده است. ماست می تواند هلیکوباکتر پیلوری را که یکی از علل اصلی بیماری ورم معده است، از بین ببرد. روزانه یک تا دو فنجان ماست میل کنید. می توانید آن را همراه با غذا یا به عنوان میان وعده بخورید.

عسل

عسل می تواند باکتری های مضر معده را از بین ببرد. عسل برای درمان سریع ورم معده در خانه بسیار کاربردی است. دو قاشق غذا خوری عسل را در یک لیوان آب گرم حل کنید و هر روز صبح با شکم خالی آن را بنوشید. می توانید کمی میخک، پودر دارچین یا هل برای تسکین بیشتر ورم معده، به آن اضافه کنید.

زیره سبز

این گیاه به درمان فوری ورم معده کمک می کند و باعث می شود که روند درمان خیلی سریع تر پیش برود. یک قاشق غذاخوری زیره سبز را تفت دهید و سپس آن را پودر کنید. پودر به دست آمده را با آب مخلوط کرده و آن را دو یا سه بار در روز، همراه با وعده های غذایی بنوشید.

چای سبز

مصرف چای سبز به دلیل اینکه حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است، به افراد مبتلا به گاستریت مزمن توصیه می شود. یک قاشق چای خوری چای سبز را در آب بریزید و چند دقیقه اجازه بدهید تا دم کند. سپس چای را از صافی رد کرده و یک قاشق چای خوری عسل به آن اضافه کنید. روزانه دو فنجان چای سبز بنوشید تا بتواند علائم ورم معده را کاهش دهد. می توانید یک یا دو قطره روغن بابونه یا روغن نعنا به این چای اضافه کنید. از آنجایی که این روغن ها خواص ضد التهابی دارند، برای ورم معده مفید هستند.

کفیر

 برای درمان سریع ورم معده در خانه از کفیر استفاده کنید. این ماده غذایی تخمیری از شیر و دانه های کفیر است و به دلیل اینکه تعداد زیادی میکروارگانیسم دارد، یک نوشیدنی طبیعی پروبیوتیک است. خوردن کفیر می تواند به هضم غذا و تعادل اسید معده کمک زیادی کند و به دلیل خواص ضد میکروبی که دارد، مصرف آن برای درمان ورم معده توصیه می شود. می توانید به صورت روزانه از آن میل کنید.

بلغور جو دو سر

جو دو سر یک ماده غذایی سرشار از فیبر و مواد معدنی است که می تواند عملکرد دستگاه گوارش را تنظیم کند. نصف فنجان جو دو سر را با یک یا نصف فنجان آب یا شیر بپزید و روزانه یک فنجان از آن را میل کنید. می توانید به این ترکیب میوه های تازه غیر اسیدی مانند موز، گلابی و سیب نیز اضافه کنید.

آناناس

برای درمان سریع ورم معده از آناناس استفاده کنید. آناناس حاوی آنزیم بروملین است که این آنزیم به هضم پروتئین بدون تحریک پوشش معده، کمک می کند. از آنجایی که این میوه ماهیت قلیایی دارد، می تواند از افزایش اسید معده جلوگیری کند. روزانه یک فنجان آناناس را به عنوان بخشی از صبحانه یا میان وعده میل کنید.

رزماری

زخم معده می تواند منجر به بیماری ورم معده شود. رزماری به جلوگیری و درمان زخم معده کمک می کند و به همین دلیل برای ورم معده مفید است. یک قاشق غذاخوری رزماری را چند دقیقه در آب داغ قرار دهید و روزانه دو فنجان از این دمنوش بخورید. همچنین می توانید به جای این دم نوش از کپسول رزماری استفاده کنید.

سیب زمینی

آب سیب زمینی یک منبع غنی از نمک های قلیایی است و برای درمان سریع ورم معده کاربرد زیادی دارد. دو یا سه عدد سیب زمینی خام را پوست گرفته، سپس آن را رنده کنید و آب اش  را بگیرید. آب به دست آمده از سیب زمینی را را با مقداری آب گرم مخلوط کنید. روزانه یک لیوان از این ترکیب را نیم ساعت قبل از غذا بخورید.

سایر راه حل ها برای درمان ورم معده

برای درمان فوری ورم معده می توانید از مواردی که در ادامه می گوییم استفاده کنید:

  • ویتامین C
  • ریشه گل ختمی یا ریشه شیرین بیان
  • صمغ ماستیک
  • غلات کامل شامل برنج قهوه ای، جو دوسر و نان سبوس دار
  • لوبیا
  • آجیل
  • ماهی شامل سالمون، ساردین و تن
  • رازیانه
  • توت فرنگی
  • دانه های رازیانه
  • نعناع فلفلی

کلام آخر

برای اینکه از بروز بیماری ورم معده جلوگیری کنید از خوردن بیش از حد غذاهای تند و الکل بپرهیزید. همچنین سعی کنید استرس خود را کاهش دهید؛ چرا که یکی از علل بروز این بیماری استرس است. اما اگر به این بیماری مبتلا شدید حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کرده و با مشورت او از مواد غذایی که معرفی کردیم استفاده کنید. آیا شما تا به حال دچار این بیماری شده اید؟ اگر راهکاری برای درمان سریع ورم معده سراغ دارید آن را برای ما بنویسید تا افراد مبتلا به این بیماری بتوانند از آن استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا