پزشکی و سلامت

مراقب چشم های خود باشیم…

نور آبی ساطع شده از وسایل الکترونیکی با مشکلاتی مانند تاری دید، خستگی چشم، خشکی چشم، دژنراسیون ماکولا و آب مروارید مرتبط است.

اکثر ما زمان زیادی را صرف کار با لپ تاپ و تلفن همراه، تماشای تلویزیون و خیره شدن به صفحه نمایش می کنیم و این می تواند برای چشم ما مضر باشد.

تقویت چشم

منظور از نور آبی چیست؟

هر رنگ در طیف نور مرئی دارای طول موج و سطح انرژی متفاوتی است. نور آبی نوعی نور قابل رویت از طیف بصری است که نسبت به رنگ های دیگر دارای طول موج کوتاه تر و انرژی بالاتری است. این نور به ویژه در محیط ‌هایی که از وسایل الکترونیکی مانند صفحات نمایش LED و فلورسنت استفاده می‌ شود، بسیار فراوان است. این نور، از خورشید هم ایجاد می ‌شود و در طول روز نیز ما در معرض آن قرار داریم.

با توجه به پراکنده بودن منابع نور آبی در محیط اطراف ما، به طور مداوم در معرض این نور بودن ممکن است به سلامت چشم ‌ها آسیب برساند. برای محافظت از سلامت چشم‌ ها، می‌ توان از راهکارهایی مانند استفاده از عینک ‌های محافظ نور آبی، کنترل مدت زمان استفاده از وسایل الکترونیکی و تنظیم روشنایی صفحه نمایش استفاده کرد.

مشکل بینایی

اثرات نور آبی بر چشم ها:

ارتباط بین نور آبی و سلامت چشم ‌ها موضوعی است که در حال حاضر مورد توجه بسیاری از پژوهش ‌ها و مطالعات علمی قرار دارد. این نور، می ‌تواند اثرات مختلفی بر سلامت چشم ‌ها داشته باشد. برخی از این اثرات شامل موارد زیر است:

  • استرس دیجیتال: به طور مداوم در معرض نور آبی بودن می‌ تواند باعث ایجاد استرس دیجیتال و خستگی چشمی شود که به آن سندرم چشم کامپیوتری نیز می گویند.
  • خشکی چشم: برخی از تحقیقات نشان داده است که نور آبی می ‌تواند باعث تحریک غده‌ های لاکریمال و کاهش تولید اشک و در نهایت خشکی چشم شود.
  • اختلال در الگوی خواب: استفاده از وسایل الکترونیکی با نور آبی در ساعت ‌های شبانه می ‌تواند به اختلال در الگوی خواب و کاهش کیفیت خواب منجر شود.
  • آسیب به شبکیه: تحقیقات نشان داده است که نور آبی می ‌تواند به طور مستقیم به سلول‌ های شبکیه چشم آسیب برساند و در بلندمدت باعث مشکلات بینایی شود.

نور آبی چه مضراتی دارد؟

قرار گرفتن در معرض نور آبی صفحات نمایش در مقایسه با میزان قرار گرفتن در معرض نور خورشید کم است. با این حال، نگرانی در مورد اثرات طولانی مدت قرار گرفتن در معرض صفحه نمایش از دستگاه های دیجیتال وجود دارد. از آنجایی که چشمان ما در مسدود کردن نور آبی خوب عمل نمی کنند، تقریباً تمام نور آبی مرئی از جلوی چشم (قرنیه و عدسی) عبور کرده و به شبکیه می ‌رسد. قرار گرفتن مداوم در معرض نور آبی در طول زمان می تواند به سلول های شبکیه آسیب برساند و باعث مشکلات بینایی مانند دژنراسیون ماکولای مرتبط با افزایش سن، آب مروارید، سرطان چشم و … شود. همچنین افراد هنگام استفاده از دستگاه های دیجیتالی کمتر پلک می زنند که این امر منجر به خشکی و فشار چشم می شود.

طبق مطالعات انجام شده، کودکان بیشتر از بزرگسالان در معرض خطر هستند زیرا چشمان آنها نور آبی بیشتری را از دستگاه های دیجیتال جذب می کند.

چگونه می توانم اثرات منفی نور آبی را کاهش دهم؟

  • هنگام کار با تلفن همراه، تبلت و صفحه نمایش رایانه از عینک فیلتر نور آبی استفاده کنیم.
  • از قانون ۲۰-۲۰-۲۰ پیروی کنیم. ۲۰ ثانیه به چشم ها استراحت دهیم و تا هر ۲۰ دقیقه چیزی را در فاصله ۲۰ فوتی ببینیم.
  • نور و تابش روی صفحه دستگاه را تنظیم کنیم.
  • یک فاصله کاری و وضعیت مناسب برای مشاهده صفحه نمایش را تنظیم کنیم.
  • از اصلاح مشکلات جزئی بینایی مطمئن شویم.

آشنایی با مکملی دیگر از خانواده ویتاول، لوتئین:

مکمل لوتئین ویتاول

تیم تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان مهبان دارو، مکملی با اثرات کمک به حفظ سلامت چشم ها طراحی و تولید کرده است. این مکمل با داشتن ترکیبات آنتی اکسیدان قوی مانند لوتئین و زآگزانیتن برای محافظت از چشم ها مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربردهای اصلی این مکمل کدام است؟

  1. کمک به حفظ سلامت چشم ها
  2. کاهش خستگی چشم
  3. موثر در بهبود خشکی چشم ها
  4. محافظت از چشم ها در برابر جذب نور مضر آبی
  5. پشتیبانی از دید روز و شب
  6. کاهش ریسک و پیشرفت بسیاری از بیماری های چشمی

ترکیبات به کار رفته در مکمل لوتئین:

  • لوتئین و زآگزانتین:

این دو ترکیب نوعی آنتی اکسیدان قوی از گروه کاروتنوئیدها هستند که در غلظت های بالایی در شبکیه چشم وجود دارند و رنگدانه ماکولای شبکیه را تشکیل می دهند. همچنین به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی قوی، دارای نقش های حفاظتی در برابر اثرات نور مخرب آبی، رادیکال های آزاد، حفظ سلامت چشم ها، کاهش خشکی و خستگی چشم دارند.

موارد احتیاط و منع مصرف:

مصرف این مکمل در خانم های باردار، شیرده و کودکان توصیه نمی شود. به طور کلی پیش از مصرف هر مکمل جدید با پزشک خود درباره ی بیماری های زمینه ای، داروها (ضد دیابت و …) و مکمل های مصرفی مشورت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا