بیماری هاپزشکی و سلامت

کدام لکه های پوستی خطرناکند؟

اینکه پوست خود را بشناسید و بدانید چه لکه هایی طبیعی هستند بسیار مهم است؛ چراکه با بروز لکه های غیرطبیعی می توانید سریع به پزشک مراجعه کنید. درمان در مراحل اولیه در بعضی از بیماری ها می تواند شانس بهبود را افزایش دهد. بسیاری از سرطان های پوست اگر زود هنگام تشخصی داده شوند قابل درمان هستند. به همین دلیل می خواهیم در این نوشتار به شما بگوییم کدام لکه های پوستی خطرناکند تا با علائم سرطان آشنا شوید.

علامت جوجه اردک زشت

اگر برای شما سوال پیش آمده که کدام لکه های پوستی خطرناکند؟ در جواب باید بگوییم بعضی از خال های پوستی که ظاهری متفاوت با سایر خال های شما دارند می توانند نگران کننده باشند. به همین دلیل اگر متوجه تفاوتی شدید، باید هرچه سریع تر به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. 

خال جدید

در افرادی که زیر ۳۵ سال سن دارند، رشد خال جدید طبیعی است و جای نگرانی ندارد. اما بعد از این سن شیوع آن کم می شود. درواقع در ۷۱ درصد مواقع ملانوم ها که نوعی از سرطان پوست هستند با ظاهر شدن خال های جدید روی پوست بروز پیدا می کنند. به همین خاطر لازم است تمام نقاط بدن خود به خصوص قسمت هایی مانند پشت خود را بررسی کنید.

خال های سرطانی

خال هایی که می توانند نشان دهنده ابتلا افراد به سرطان باشند دارای نشانه های زیر هستند.

عدم تقارن: با یک خط فرضی خال خود را به دو قسمت تقسیم کنید. اگر دو طرف آن باهم مطابقت نداشته باشند ممکن است نشان دهنده سرطان باشد.

مرز: مرزهای یک خال سالم منظم هستند و اگر مرزهای آن تار، ناهموار و پوسته پوسته باشد، می تواند نگران کننده باشد.

رنگ: اگر یک خال دارای سایه هایی از رنگ های متنوع مانند قرمز، سفید، قهوه ای، سیاه یا رنگ های دیگر است، توصیه می شود که به پزشک نشان داده شود.

تغییر: گاهی اندازه، شکل و رنگ خال های سرطانی با گذر زمان تغییر می کنند. به صورت کلی هر ضایعه ای روی پوست تان ایجاد شد و تغییر کرد بهتر است که به آن توجه کنید.

اندازه: اگر اندازه خال ها بیشتر از یک پاک کن باشند باید توسط پزشک بررسی شوند.

سیاه شدن پوست

اگر در قسمتی از پوست خود لکه  بزرگی را مشاهده کردید که در حال تیره شدن یا تغییر رنگ دادن است، از آن به سادگی رد نشوید؛ چراکه این لکه ها می توانند علائم سرطان پوست باشند. معمولا آن ها در نواحی همچون صورت، زیر پاها، کف دست ها و زیر ناخن ها دیده می شوند.

ضایعه ای که بهبود پیدا نمی کند

برای پاسخ به این پرسش که کدام لکه های پوستی خطرناکند؟ می توانیم بگوییم یکی از نشانه های مهم سرطان پوست، ضایعه هایی است که با گذر زمان و در عرض چند هفته درمان نمی شوند. مخصوصا اگر این ضایعه ها دچار خارش یا خون ریزی شوند می توانند نگران کننده تر باشند. آن ها گاهی شبیه خال هستند.

کلام پایانی

توصیه می کنیم که پوست خود را به صورت منظم چک کنید تا متوجه تغییرات به وجود آمده روی آن بشوید. سرطان پوست معمولا در مراحل اولیه درد ندارد و از این رو بهتر است تشخیص آن را به یک پزشک متخصص بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا