بیماری هاپزشکی و سلامت

آیا لک و پیس درمان دارد؟

لک و پیس یا برص یکی از بیماری های پوستی است که در آن سلول های تولید کننده رنگدانه در بخشی از قسمت های پوست از بین می روند. به این صورت لکه های سفید یا شیری رنگی در سطح پوست صورت و بدن ایجاد شده و باعث دو رنگ شدن پوست می شود.

اما به نظرتان آیا لک و پیس درمان دارد و می توان این مشکل پوستی را برطرف کرد؟ در ابتدا بهتر است دلایل ایجاد بیماری لک و پیس یا Vitiligo را شرح دهیم و سپس به بررسی راه های درمان این مشکل بپردازیم.

علت پیس شدن پوست چیست؟

همه ما می دانیم که ضد آفتاب باعث محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید می شود. اما به نظرتان عوارض استفاده از ضد آفتاب تاریخ گذشته چیست؟

استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی تاریخ مصرف گذشته می تواند علت لک و پیس شدن پوست باشد! اما به طور کل از دلایل بروز این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استرس زیاد
  • سابقه خانوادگی و ارثی
  • آفتاب سوختگی شدید
  • اختلالات سیستم ایمنی بدن که باعث تخریب سلول های ملانوسیت می شود
  • تماس پوست با مواد شیمیایی صنعتی یا استفاده از لوازم آرایشی و مراقبتی تاریخ مصرف گذشته یا فیک و تقلبی!

بنابراین اگر برایتان سوال است که علت پیس شدن پوست چیست ؟! بهتر است پاسخ آن را در موارد گفته شده جست و جو کنید. البته ممکن است لک و پیس شدن پوست به دلایل دیگری ایجاد شود اما علت هرچه که باشد در عملکرد سلول های ملانوسیت اثر می گذارد.

کمبود چه ویتامینی باعث پیسی می شود؟

بعد از اطلاع از مهم ترین دلایل ایجاد بیماری پیسی بهتر است بدانیم کمبود چه ویتامینی باعث پیسی می شود ؟ کمبود برخی از ویتامین ها در بدن می تواند در بروز این بیماری اثرگذار باشد؛ زیرا برخی از ویتامین ها در تنظیم تولید ملانین یا رنگدانه پوست اثرگذار هستند.

به طور کل ویتامین های زیر در جلوگیری از بروز این بیماری یا پیشرفت آن اثرگذار هستند:

  • ویتامین A و E برای محافظت از پوست در برابر بیماری های پوستی
  • ویتامین D و B12 برای تنظیم تولید رنگدانه و بهبود عملکرد ملانوسیت ها
  • ویتامین C برای تولید بیشتر کلاژن و بهبود سلامت پوست
  • ویتامین B9 برای تولید سلول های پوستی با کیفیت و سالم

چه غذاهایی باعث پیسی می شود؟

طبق مطالعات انجام شده مصرف زیاد الکل می تواند در ابتلا به بیماری لک و پیس اثرگذار باشد. همچنین غذاهایی مانند ماهی و گوشت قرمز می توانند جز علل ابتلا به بیماری پیسی باشند. البته این در صورتی است که این نوع مواد غذایی را زیاد مصرف کرده و سبزیجات و میوه ها را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

از دیگر مواد غذایی که می توانند باعث ابتلا به بیماری پیسی شوند می توان به ترشیجات، گوجه فرنگی، انگور و بلوبری اشاره کرد. همچنین توصیه می کنیم برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری از مصرف زیاد قهوه خودداری کنید. به طور کلی با داشتن یک رژیم غذایی سالم می توانید احتمال ابتلا به بیماری پیسی را کاهش دهید.

درمان لک و پیس روی پوست

برای درمان لک و پیس روی پوست راهکارهای مختلفی ارائه می شود که بسته به میزان پیشرفت بیماری و وضعیت جسمی بیمار می توانند موثر یا غیر موثر باشند.

همچنین در برخی از بیماران پیشرفت بیماری باعث تغییر رنگ کل پوست و یکدست شدن آن می شود. در این افراد بخش زیادی از سلول های تولید کننده رنگدانه پوست از بین رفته و به این صورت رنگ پوستشان سفید یا شیری رنگ می شود. البته ممکن است رنگ طبیعی برخی از قسمت های پوست همچنان حفظ شود.

اگر به دنبال راهکاری برای درمان بیماری لک و پیس می گردید می توانید از روش های زیر کمک بگیرید:

درمان لک و پیس با فلفل سیاه

خواص درمانی فلفل سیاه برای رفع لک و پیس های پوست تایید نشده است؛ اما گفته می شود رایحه تند فلفل سیاه می تواند در تحریک رنگدانه های پوستی اثرگذار باشد.

فلفل سیاه سرشار از ویتامین های مختلف مانند A، E، K، B1، B2، B3، B4، B5، B6، B9 و B12 است که برخی از آن ها در بهبود عملکرد سلول های ملانوسیت پوست اثرگذار هستند. بنابراین این ماده می تواند در بهبود یا جلوگیری از پیشرفت بیماری برص موثر باشد.

پماد بتامتازون برای درمان پیسی

معمولاً پماد بتامتازون برای درمان بیماری پیسی تجویز می شود. این پماد جزو استروئیدهای موضعی است که روی پوست مالیده می شود و می تواند باعث تحریک رنگدانه های پوستی شود. البته پیش از مصرف آن بهتر است حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید.

درمان پیسی با روغن زیتون

از راه های خانگی درمان پیسی می توان به استفاده از روغن زیتون اشاره کرد. شما باید این روغن را روی پوست آسیب دیده ماساژ دهید تا کاملاً جذب شود. به این صورت امکان تغییر رنگ لکه های پیسی و بهبود این بیماری وجود دارد.

درمان پیسی با پوست گردو

طب سنتی استفاده از پوست گردو را برای درمان پیسی توصیه می کند. برای این کار ابتدا پوست گردوها را جدا کرده و اجازه دهید خشک شوند.

سپس از آسیاب برای پودر کردن پوست گردو استفاده کرده و کمی آب یا روغن های گیاهی مانند روغن زیتون به آن اضافه کنید. همچنین می توانید از کمی آلوئه ورا یا عسل طبیعی هم در تولید این ماسک خانگی استفاده کنید.

سپس این مواد را به خوبی هم بزنید تا به شکل یک خمیر یک دست درآید. این خمیر را روی لکه های پیسی بزنید و اجازه دهید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پوستتان بماند. در نهایت از آب گرم برای شستشوی پوست خود استفاده کنید.

درمان پیسی با تریاک

در طب سنتی تریاک را به عنوان ترکیب گیاهی موثر برای درمان پیسی معرفی می کنند، اما این مسئله از نظر علمی تایید نشده است! بنابراین توصیه می کنیم پیش از استفاده از تریاک با حکیم طب سنتی مشورت کنید زیرا تریاک می تواند عوارض بسیاری داشته باشد و مصرف خودسرانه آن حتی به صورت موضعی توصیه نمی شود.

برای درمان پیسی چه بخوریم؟

برای درمان پیسی برخی از مواد غذایی که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. در واقع مواد غذایی مصرفی شما بهتر است حاوی آنتی اکسیدان ها، زینک، بتاکاروتن و فیتو کمیکال ها باشند.

توصیه می کنیم روزانه حداقل ۸ لیوان آب بخورید و مصرف خرما، موز، سیب، انجیر و مواد غذایی مغذی را فراموش نکنید.

روش های جلوگیری از پیشرفت پیسی

مصرف مداوم ویتامین D می تواند در جلوگیری از پیشرفت بیماری پیسی اثرگذار باشد. اما باید بدانید که هیچ راهکار قطعی برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری وجود ندارد.

به طور کلی توصیه می کنیم ویتامین های ضروری برای تنظیم فعالیت سلول های ملانوسیت را مصرف کرده و رژیم غذایی خود را تغییر دهید. همچنین با استفاده از راهکارهای موجود در طب سنتی و طب نوین که به بخشی از آن ها در این مقاله اشاره شد، می توانید از پیشرفت بیماری پیسی جلوگیری کنید.

سخن پایانی

در این مقاله بررسی کردیم که بیماری پیسی چیست، چه علائمی دارد، به چه علت ایجاد می شود و از چه روش هایی می توان برای درمان آن استفاده کرد.

در صورتی که مبتلا به این بیماری شده اید توصیه می کنیم برای کسب نتیجه بهتر حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید و برای جلوگیری از بروز این بیماری استفاده از ضد آفتاب و مصرف غذاهای سالم را فراموش نکنید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا