آرایشی و زیبایی

با بهترین روش برای مراقبت از پوست خشک در فصل پاییز و زمستان آشنا شوید

با تغییر رنگ برگ‌ها در پاییز و کاهش شدید دما در فصل زمستان، پوست بدن ما هم با تغییرات اساسی روبه‌رو می‌شود. عبور از فصل‌های مختلف، کاهش رطوبت و مسدود شدن منافذ پوستی را به‌همراه دارد و ممکن است با خشکی پوست، پوسته‌پوسته شدن اندام‌ها و ترک برداشتن بافت پوست مواجه شوید. عوامل مختلفی باعث آسیب به پوست در فصل‌های پاییز و زمستان می‌شوند که گرمای دخل خانه و هوای خشک زمستان فقط بخشی از دلایل آن هستند. در این مطلب با مهم‌ترین اقدامات پیشگیرانه‌ای که سلامت پوست شما را در ۶ ماه آخر سال حفظ می‌کنند، آشنا خواهید شد.

چه اتفاقی برای پوست در فصل پاییز و زمستان رخ می‌دهد؟

دکتر بریتنی کریگلو (Dr. Brittany Cariglow)، استادیار دانشکده پزشکی بیل و متخصص پوست در فیرفیلد می‌گوید: «وظیفه اصلی پوست بدن این است که دنیای داخلی و دنیای بیرونی بدن را از نفوذ عوامل خارجی از جمله باد و بیماری‌های مختلف حفظ کند». بیرونی‌ترین لایه پوست، از یک سد چربی تشکیل شده است که از ورود میکروب‌ها و سموم و همچنین از بین رفتن رطوبت به بدن کمک می‌کند. وقتی که دمای هوا کاهش پیدا می‌کند و هوا خشک‌تر می‌شود، رطوبت از سد لیپیدی پوست بیرون می‌رود. دکتر کریگلو می‌گوید با کاهش رطوبت در پوست، گردش سلول‌های آن مختل خواهد شد و پوست افراد خشک می‌شود یا پوسته می‌دهد.

از طرف دیگر، دکتر جفری واینبرگ (Dr. Jeffrey Weinberg) استاد بالینی پوست در دانشکده پزشکی Icahn در مورد مشکلات پوست در پاییز و زمستان می‌گوید: «افراد مسن و افراد مبتلا به اگزمای پوست، در ۶ ماه آخر سال با خشکی شدید پوست مواجه می‌شوند». بنابراین، عوامل مختلفی مثل تغییرات آب‌وهوای، پوست خشک و حساس، سن بالا، بیماری‌های زمینه‌ای پوست مثل اگزما و خشکی هوا از جمله موارد مهم آسیب‌پذیری پوست در پاییز و زمستان محسوب می‌شوند.

۵ روش برای حفظ سلامت پوست در پاییز و زمستان

راهکارهای متعددی برای حفظ سلامت پوست در پاییز و زمستان وجود دارند، اما قبل از بررسی روش‌های خانگی بهتر است که محصولات بهداشتی و مراقبت پوست را به روتین روزانه خود اضافه کنید. اگر از لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می‌کنید، پوستتان بیشتر در معرض خشکی یا پوسته‌پوسته شدن در پاییز و زمستان است. بنابراین نیاز است که از کرم‌های نرم‌کننده و آبرسان هم در کنار سایر محصولات مراقبت پوست استفاده کنید. در ادامه به ۵ روش کاربردی و مفید برای شاداب نگه داشتن پوست در روزهای سرد سال اشاره خواهیم کرد:

۱. هیدراته نگه داشتن پوست

با نوشیدن آب کافی در روزهای سرد سال، می‌توانید بخش مهمی از آبرسانی به بافت‌های حساس پوست را تأمین کنید. وقتی که بدن و پوست به‌خوبی هیدراته شده باشند، سلول‌های پوستی بهتر می‌توانند از خود در برابر عوامل استرس‌زا و آسیب‌رسان محیطی دفاع کنند. سعی کنید که در طول روز حداقل ۸ لیوان آب بنوشید و آب نارگیل، میوه‌ها و سبزی‌های تازه را در رژیم غذایی خود اضافه کنید.

جدا از آبرسانی طبیعی، می‌توانید از محصولات مراقبت پوست مثل انواع آبرسان مناسب پوستتان هم استفاده کنید. اگر پوست خشکی دارید، با انتخاب بهترین آبرسان پوست خشک از برندهای ایرانی و خارجی به هیدراته ماندن پوستتان کمک کنید. اگر هم پوست نرمال دارید، می‌توانید از لوسیون مراقبتی بر پایه ژل که ساختار سبک دارد و حاوی عصاره‌های گیاهی است، استفاده کنید تا از خشکی پوست پیشگیری شود.

۲. از یک پاک‌کننده ملایم استفاده کنید

از یک پاک‌کننده ملایم پوست به‌همراه یک کرم مرطوب‌کننده برای حفظ چربی و رطوبت پوستتان استفاده کنید. پاک‌کننده‌های خشن و اسکراب‌های صنعتی عملکرد پوستتان را مختل می‌کنند و خشکی یا تحریک شدید پوست را به‌همراه خواهند داشت. سعی کنید که در هنگام خرید پاک‌کننده، محصولی که فاقد سولفات است و برای متعادل کردن PH پوست طراحی شده را بخرید.

به یاد داشته باشید که پاک‌کننده‌های پوست، عملیات لایه‌برداری ملایم را در سطح پوست انجام می‌دهند و برای ترمیم پوست‌های خشک، پوست‌های کم‌آب و پوست‌های حساس مناسب‌اند.

۳. به‌طور منظم از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید

پوست شما در طول فصل‌های پاییز و زمستان، به یک مرطوب‌کننده و نرم‌کننده نیاز دارد تا با اثرات خشکی پوست، گرمای داخل خانه و باد سرد به‌خوبی مبارزه کند. استفاده از کرم نرم‌کننده صورت برای پوست‌های خشک هم‌زمان می‌تواند باعث تغذیه و تسکین پوست شود.

۴. ضد آفتاب، همیشه ضروری است

محافظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر نور خورشید (UVA و UVB)، حتی در روزهای سرد زمستانی هم بسیار مهم است. برف، می‌تواند باعث انعکاس نور خورشید و تشدید اثرات منفی آن شود. قبل از رفتن به بیرون از خانه در روزهای پاییزی و زمستانی، یک کرم ضد آفتاب با حداقل SPF 30 روی پوست دست‌ها و صورت بمالید.

ضمناً اگر قبل یا بعد از مصرف ضد آفتاب از یک کرم آبرسان هم استفاده کنید، با یک تیر، دو نشان را هدف گرفته‌اید و علاوه بر حفظ پوست در برابر اشعه‌های UV، رطوبت مورد نیازش را تأمین کرده‌اید. به‌عنوان مثال، خرید آبرسان لافارر برای پوست خشک به‌همراه ضد آفتاب لافارر SPF 50، بهترین روتین پوستی برای محیط سرد بیرون از خانه است.

۵. دوش آب داغ را کنار بگذارید

یکی از مهم‌ترین عوامل خشکی پوست در روزهای سرد سال، دوش گرفتن با آب خیلی گرم یا داغ است. آب داغ، به‌شدت روی بافت پوست (مخصوصاً پوست‌های خشک) تأثیر منفی می‌گذارد و باعث از بین رفتن چربی مورد نیاز سلول‌های پوستی می‌شود. برای حفظ سلامت پوست لازم است که دمای آب حمام را روی سطح ولرم تنظیم و حتی‌الامکان از باز کردن بیش‌ازاندازه شیر آب گرم خودداری کنید.

پاییز و زمستان خاطره‌انگیز با پوست همیشه سلامت

فصل پاییز و زمستان، علی‌رغم خاطره‌انگیز بودنشان می‌توانند سلامت پوست شما را به چالش بکشند. البته خبر خوب این است که مراقبت و توجه مناسب به پوست در روزهای سرد سال می‌تواند پوستتان را مثل گذشته سالم و درخشان نگه دارد. به یاد داشته باشید که پوست خود همیشه هیدراته و مرطوب کنید تا همراه با پوستی درخشان و اعتمادبه‌نفس بالا روی برگ‌های نارنجی یا برف قدم بگذارید.

اگر می‌خواهید محصولات مراقبت پوستی بیشتری را به روتین زمستانی خود اضافه کنید، کافی است که عبارتی مثل ** آبرسان لافارر خانومی ** را در گوگل سرچ کنید. با ورود به وب‌سایت خانومی می‌توانید به محصولات اصل از برندهای معتبر ایرانی و خارجی دسترسی سریع و آسان داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا