زنان، زایمان و بارداری

درمان خانگی بی اختیاری ادرار در زنان

بی اختیاری ادرار را ممکن است همه افراد در هر سن و سالی تجربه کنند. این عارضه انواع مختلفی دارد. تحقیقات نشان می دهند که زنان سه برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به این اختلال هستند. طبق تحقیقات ۵۰ درصد زنان در طول زندگی خود دچار نشت ادرار می شوند که این می تواند به دلیل استرس های ناشی از بچه دار شدن و کاهش استروژن پس از یائسگی باشد. در این مقاله قصد داریم شما را با درمان خانگی بی اختیاری ادرار در زنان آشنا کنیم. همراه ما باشید.

درمان خانگی بی اختیاری استرسی و فوریتی

هنگامی که ادرار به صورت ناگهانی در زمان عطسه، سرفه، خندیدن، ورزش یا بلند کردن جسم سنگین از مثانه خارج شود می گوییم فرد به بی اختیاری از نوع استرسی مبتلا است. اما نوع فوریتی به زمانی گفته می شود که فرد نیاز شدیدی به ادرار کردن پیدا کرده و بی اراده آن را از مثانه خارج می کند. برای درمان خانگی بی اختیاری ادرار در زنان، کارهای زیر را انجام دهید.

مدیریت مصرف مایعات: نکته مهمی که باید بدانید این است که مصرف به اندازه آب می تواند از نشت ادرار جلوگیری کند. شاید بپرسید چگونه؟ در جواب باید بگوییم زمانی که آب کمی مصرف می کنید ادرار شما غلیظ تر و تیره تر می شود و این موضوع مثانه شما را تحریک می کند. در نتیجه احساس می کنید که نیاز فوری به خارج کردن ادرار از مثانه خود دارید. توصیه می شود که آب را در فواصل منظم در روز بنوشید و یکباره مقدار زیادی آب نخورید. برای درمان این مشکل از مصرف نوشیدنی های کافئین دار، گازدار و الکلی نیز اجتناب کنید.

درمان یبوست: اگر از یبوست رنج می برید حتما آن را درمان کنید؛ چراکه می تواند عوارضی همچون نشت ادرار را در پی داشته باشد. مصرف روزانه ۳۰ گرم فیبر می تواند برای جلوگیری از یبوست مفید باشد.

تمرین کگل: زمانی که ناگهان احساس می کنید میل شدید به خروج ادرار دارید، عضلات خود را به روش کگل منقبض کرده و سپس شل کنید. این کار را سه بار انجام دهید. این تمرین باعث می شود که به صورت موقت میل زیاد شما به خروج ادرار کاهش یابد.

روش های درمانی بی اختیاری ادرار در خانه

انجام کارهای زیر می تواند منجر به بهبود بی اختیاری ادرار شود.

سیگار: سیگار به این دلیل که حاوی نیکوتین است، باعث تحریک مثانه می شود و به همین خاطر باید مصرف آن را ترک کنید.

لباس: سعی کنید شلوار یا دامن تنگ نپوشید؛ چراکه اینگونه لباس ها می توانند فشار زیادی به پایین شکم شما وارد کنند.

چای: این نوشیدنی نه تنها ادرار آور است، بلکه مثانه را نیز تحریک می کند و از این رو بهتر است مصرف آن را کم کنید.

غذاها: پرهیز از خوردن برخی از خوراکی ها و ادویه ها مانند مرکبات، گوجه فرنگی، شکلات، پودر کاری و فلفل قرمز ممکن است باعث شود که مشکل بی اختیاری شما بهبود یابد.

کلام پایانی

اگر دچار بی اختیاری ادرار هستید و این مشکل باعث شده که زندگی روزانه شما مختل شود حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید و علاوه بر مصرف داروها، تحت نظر او راه هایی را که به شما معرفی کردیم انجام دهید. شما چه راه کارهایی را برای درمان خانگی بی اختیاری ادرار در زنان پیشنهاد می کنید؟ منتظر کامنت های شما هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا