زنان، زایمان و بارداری

علائم بارداری از هفته اول چگونه است؟

اگر قصد بارداری دارید، اطلاع از علائم بارداری از هفته اول می‌تواند بسیار مؤثر باشد. با اطلاع زودهنگام از بارداری خود می‌توانید نه تنها از همان ابتدا در روند مراقبت‌های بارداری قرار بگیرید بلکه می‌توانید جلوی وقوع بسیاری از مشکلات شایع بارداری را نیز بگیرید. در ادامه قصد داریم در مورد ریزترین علائم بارداری در هفته اول و بعد از آن بیشتر توضیح دهیم پس با ما همراه باشید.

قطع پریود

اولین نشانه‌ای که افراد را به انجام تست بارداری ترغیب می‌کند، قطع پریود است. وقتی رابطه‌ی جنسی فعال دارید و پریود شما رخ نمی‌دهد یکی از اولین موارد مشکوک می‌تواند بارداری باشد. به هر حال این یکی از اولین نشانه‌های بدن برای اطلاع‌رسانی به شماست. از زمانی که شما یک لقاح موفق داشته باشید، تا چند ماه بعد از زایمان دیگر خبری از پریود نیست. با این حال اگرچه در بعضی افراد پریود قطع شده است اما ممکن است خونریزی لانه‌گزینی را به عنوان خون پریودی در نظر بگیرند. اما این دو خونریزی تفاوت‌های زیادی با هم دارند که به راحتی قابل تمیز دادن از یکدیگراند. همچنین باید توجه داشته باشید تغییر در شروع پریود تا یک هفته ممکن است و بهتر از حداقل ۷ تا ده روز از تاریخ پریودتان بگذرد و بعد تست حاملگی بدهید.

تورم و حساسیت سینه‌ها

از دیگر علائم بارداری حساس شدن سینه‌هاست. عامل اصلی این موضوع تغییرات هورمونی ست. البته این اتفاق تا اخر بارداری ادامه ندارد. به مرور بعد از چند هفته سینه‌های شما به حالت گذشته برمیگردند و خود را برای دوران پس از زایمان و شیردهی آماده می‌کنند. بسیاری از زنان حساسیت سینه‌ها را در دوران قبل از پریود نیز تجربه می‌کنند.

احساس تهوع با یا بدون استفراغ

حالت تهوع داشتن یکی دیگر از نشانه‌های شایع بارداری است. اما این بدین معنا نیست که همیشه با استفراغ نیز همراه است. داشتن حالت تهوع به دلیل نوسانات هورمونی است. بوی غذا و حتی فکر به آن می‌تواند منجر به حالت تهوع شود. بسیاری از افراد معتقدند از آنجایی که تغییرات سطح هورمونی در بارداری دختر بیشتر است، پس تهوع بارداری هم بیشتر است و در بارداری پسر به ندرت تهوع رخ می‌دهد یا بسیار کم است. اما موارد زیادی برای نقض این ادعا وجود دارد که صحت آن را به چالش می‌کشد.

محاسبه سن بارداری آنلاین و تخمین زمان تقریبی زایمان
احساس تهوع با یا بدون استفراغ

هوس و ویارهای بارداری

یکی دیگر از نشانه‌های بارداری ویار است. شما ممکن است همه به یک غذای خاص علاقه‌مند شوید و هم ممکن است از آن بیزار شوید. بیشتری علت وقوع ویار را به تغییرات هورمونی نسبت می‌دهند. اما بسیاری دیگر معتقدند که ویارهای بارداری نشان دهنده‌ی کمبود برخی مواد در افراد هستند. مثلاً در حالی که بعضی ویار شوری را به بارداری پسر مربوط می‌دانند اما می‌تواند نشان از کمبود سدیم و پتاسیم دو عنصر تشکیل دهنده‌ی نمک باشد و از نظر علمی اثبات شده که ربطی به جنسیت جنین ندارد. ویار بارداری در هر کسی متفاوت است و حتی در دو بارداری یک زن نیز می‌تواند متفاوت باشد.

مشکلات خواب

یکی دیگر از علائم اولیه بارداری مشکلات خواب است. این موضوع باز به سهم خود می‌تواند روی خلق و خو و بروز خستگی بیشتر در زن باردار نیز تاثیر بگذارد. در ابتدا اختلالات خواب به تغییرات هورمون مربوط می‌شود اما در اواخر بارداری به دلیل مشکلاتی مانند اسید معده‌ی زیاد یا تنگی نفس، بزرگ شدن شکم، احساس گرما و … است.

خستگی

یکی دیگر از نشانه‌های اولیه‌ی بارداری، خستگی و کمبود انرژی است. هنوز دلایل خستگی در بارداری مشخص نیست اما بسیاری آن را به افزایش سریع سطح هورمون پروژسترون در اوایل بارداری نسبت می‌دهند. همچنین رشد جنین در رحم به انرژی نیاز دارد و از این رو شما نسبت به گذشته انرژی کمتری در خود حس می‌کنید.

تغییرات خلق و خو

یکی دیگر از علائم بارداری که به تغییرات هورمونی مربوط است، تغییر خلق و خوست. بسیار پیش می‌آید شما مدام احساساتِ متفاوت دارید و مدام از این احساس به احساس دیگر تغییر می‌کنید و این بسیار طبیعی است. حتی شدت مسائل برایتان چند برابر می‌شود. احساسی شدنِ نوسانی و گریه کردن از مشخصات بارز این تغییرات خلق و خوست.

علائم بارداری هفته به هفته؛ مهم‌ترین نشانه‌ها و تفاوت آن با قاعدگی

گرفتگی‌های رحمی

یکی دیگر از نشانه‌های اولیه بارداری که گاهاً از نشانه‌های آغاز پریودی نیز هست، گرفتگی‌های خفیف رحمی ست که می‌تواند از خفیف تا کمی شدید باشد. این دردها در حد کم طبیعی هستند اما اگر شدید و با خونریزی همراه باشند می‌توانند خطرناک باشند و باید به آنها رسیدگی شود.

حساسیت به بوهای شدید و صداها

یکی دیگر از اولین علائم بارداری، حساسیت به بوهای شدید از جمله بوی غذا یا بوی عطر و هر بوی دیگری است. این بوها نه تنها منجر به سردرد بلکه منجر به حالت تهوع می‌شوند. همچنین شما نسبت به گذشته به صداها حساسیت بیشتری پیدا می‌کنید و صداهای شدید می‌توانند منجر به بروز سردرد می‌شوند. بهتر است تا حد امکان خود را در معرض بوها و صداهای شدید قرار ندهید.

آیا همه علائم بارداری را تجرب می‌کنند

درست است که علائمی که در بالا ذکر کردیم از علائم باردرای هستند اما آیا همه‌ی افراد آن را تجربه می‌کنند؟ خیر. این علائم ممکن است در بعضی رخ داده و در بعضی رخ ندهند و شدت آنها نیز در افراد مختلف متفاوت است. اما آیا این نشان می‌دهد مشکلی در جریان است؟ باز هم خیر. این موضوع بسیار عادی است. لزومی ندارد همه‌ی علائم را تجربه کنید تا نشان دهد باردار هستید. حتی یک زن در دو بارداری متفاوت می‌تواند علائم متفاوتی تجربه کند.

این علائم ربطی به پسر یا دختر بودن جنین هم ندارند و استفاده از آنها به عنوان نشانه‌ای برای تعیین جنسیت نیز از نظر علمی صحت ندارد. ترتیب رخ دادن و مدت بروز علائم نیز در افراد مختلف متفاوت است. مثلاً در حالی که انتظار می‌رود تهوع بارداری تا ماه سوم و چهارم متوقف شود بعضی زنان آن را تا انتهای بارداری تجربه می‌کنند. علت بروز این اتفاق مشخص نیست. همچنین باید به یاد داشته باشید بعضی هیچکدام از علائم بارداری را نیز تجربه نمی‌کنند که به آن بارداری بدون علامت می‌گویند که آن هم بسیار طبیعی است و نشان دهنده‌ی وجود مشکل نیست.

 منبع: وب سایت گهواره gahvare.net

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا