زنان، زایمان و بارداری

چگونه بفهمیم بارداریم؟ 19 نشانه بارداری

تجربه هر زن از بارداری می تواند با سایرین فرق داشته باشد. درواقع هر خانمی که در مسیر مادر شدن قدم می گذارد ممکن است علائمی متفاوت با دیگران را تجربه کند. بعضی بانوان بعد از گذشت یک یا دو هفته از لقاح و برخی چهار یا پنج ماه پس از لقاح متوجه حامله بودن خود می شوند. طبق تحقیقات ۵۹ درصد زنان علائم بارداری را در هفته پنجم یا ششم، عده ای پایان هفته ششم و برخی نیز در هفته هشتم مشاهده می کنند. بعضی افراد نیز ممکن است علائمی را تجربه نکنند! اکنون می خواهیم این موضوع را بررسی کنیم که چگونه بفهمیم بارداریم؟

چگونه بفهمیم بارداریم

خستگی

اگر برای شما سوال پیش آمده که چگونه بفهمیم بارداریم؟ در جواب باید بگوییم که یکی از علائم شایع که در سه ماه اول بارداری رخ می دهد، احساس خستگی است. بعضی از متخصصان بر این باور هستند که علت آن می تواند سطوح بالای پروژسترون باشد اما هنوز دلیل قاطع و مشخصی برای بروز خستگی وجود ندارد.

سینه های متورم و حساس

یکی از علائمی که بسیاری از خانم ها در دوران بارداری تجربه می کنند احساس درد و سوزن سوزن شدن در سینه است. از آنجایی که در این دوره سینه ها برای تولید شیر آماده می شوند، ظاهر آن ها تغییر می کند و ممکن است برای چند ماه حساس شوند. البته به این موضوع نیز باید اشاره کنیم که فقط در برخی از خانم ها این نشانه بروز پیدا می کند.

تیره شدن آرئول

آرئول به هاله یا اطراف نوک پستان گفته می شود که از لحاظ ظاهری به شکل دایره یا بیضی است. در دوران حاملگی با گذر زمان آرئول ها کمی بزرگ تر و تیره تر می شوند. این موضوع به دلیل آماده شدن بدن بانوان برای شیر دادن به نوزاد است. بعد از اتمام دوره شیردهی رنگ اطراف نوک پستان تغییر کرده و روشن تر می شود اما احتمال دارد که رنگ آن مانند دوره قبل از بارداری نشود.

لکه بینی

لانه گزینی از مراحل اولیه بارداری است، در این زمان احتمال دارد که بانوان متوجه خروج لکه های خون از واژن خود شوند اما میزان آن کم خواهد بود. این قطره های خون می توانند به رنگ صورتی، قرمز یا قهوه ای تیره باشند. طبق تحقیقات حدودا ۲۰ تا ۳۰ درصد زنان در این دوران لکه بینی را تجربه می کنند. 

تکرر ادرار و یبوست

یکی از نشانه های بارداری مربوط به تغییراتی است که در عملکرد دستگاه ادرار ایجاد می شود. در مراحل اولیه حاملگی میزان هورمون ‌های پروژسترون و گنادوتروپین جفتی انسان افزایش پیدا می کند. به همین خاطر مثانه بعضی از بانوان در طول شبانه روز تعداد دفعات بیشتری پر شده و نیاز آن ها به توالت افزایش می یابد. به دلیل تغییراتی که دوران حاملگی در روده ایجاد می شود، برخی زنان دچار یبوست نیز خواهند شد.

سرگیجه

در بانوان باردار هورمون ها تغییر می کنند و ضربان قلب به علت افزایش پمپاژ خون، سریع تر خواهد شد. این موضوع منجر به کاهش فشار خون می شود و از این رو سرگیجه و سبکی سر رخ می دهد. همچنین افرادی که سابقه کم خونی یا واریس دارند بیشتر از دیگرانی در معرض ابتلا  به سرگیجه هستند. از دیگر دلایل این عارضه می توان به کاهش سطح قند خون اشاره کرد.

طعم فلز در دهان

یکی از مشکلاتی که خانم ها در این دوره از آن رنج می برند، این است که طعم فلز را در دهان خود احساس می کنند. هنوز دلیل علمی برای این عارضه وجود ندارد. ممکن است رعایت بهداشت دهان و دندان، خوردن غذاهای ترش و تند، استفاده از ظروف چوبی و پلاستیکی باعث کاهش این حس شود.

حالت تهوع

 طبق تحقیقات اغلب زنان یعنی ۸۰ درصد آنان در سه ماه اول بارداری صبح ها دچار حالت تهوع می شوند. برخی از آنان نیز نه تنها صبح، بلکه در تمام طول روز آن را تجربه می کنند که در بعضی موارد ممکن است تبدیل به استفراغ نیز شود.

حساسیت به بو

 یکی دیگر از علائم، حساس شدن به بو های مختلف است. احتمال دارد بعضی از بوها باعث حالت تهوع زنان نیز شوند.

پریود

یکی از بارزترین علائم ها تاخیر و عقب افتادن دوره پریود است. البته این موضوع همیشه به دلیل حامله بودن نیست و می تواند به دلیل رژیم غذایی یا استرس باشد. برخی از افراد نیز به صورت کلی به طور نامنظم پریود می شوند.

گرسنگی

 بدن زن باردار به این دلیل که نوزادی را در خود رشد می دهد روزانه به ۳۰۰ کالری اضافه نیاز دارد و به همین دلیل احساس گرسنگی در بانوان افزایش می یابد.

افزایش دما

 یکی از مسائلی که می تواند نشان دهنده بارداری باشد افزایش دما و گرمای بدن است.

هوس غذا

به هوس غذا در بارداری ویار نیز گفته می شود. ممکن است خانم ها ویار غذاهای شیرین، ترش یا چیزهای خاصی مانند خاک داشته باشند.

سردرد

از دیگر علائم بارداری می توانیم به افزایش سردرد اشاره کنیم.

نوسانات خلقی

نوسان خلقی به معنی تغییر سریع وضعیت روحی از شادی به افسردگی یا اضطراب است.

خواب های واضح

ممکن است زنان در این دوران بیشتر خواب  ببینند و بتوانند آن را به صورت واضحی به خاطر بیاورند. گاهی این رویاها به صورت کابوس و ترسناک هستند. برای حل این مشکل می توانید پوزیشن خواب خود را تغییر دهید و برنامه منظمی برای خواب داشته باشید.

نفخ

به دلیل هورمون های پروژسترون و استروژن نفخ ایجاد می شود که می تواند با درد شکم، آروغ زدن و خروج گاز همراه باشد.

آکنه و تغییرات پوستی

اگرچه که بعضی از زنان در این دوره پوست های شفاف و درخشانی دارند اما بعضی از آنان دچار جوش می شوند.

احتقان

برخی از زنان نیز ممکن است دچار گرفتگی بینی شوند.

کلام پایانی

اگر هر یک از علائم فوق یا نشانه های دیگری را در خود مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید تا مراحل بارداری شما زیر نظر یک پزشک متخصص گذرانده شود و خطری شما و جنین تان را تهدید نکند. از تجربیات خودتان و آشنایانتان در مورد حاملگی برای ما بنویسید و بگویید چگونه بفهمیم بارداریم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا