زنان، زایمان و بارداری

آیا استفاده از توالت فرنگی در بارداری لازم است؟

یکی از چالش‌های دوران بارداری، مخصوصا در ماه‌های آخر، استفاده از توالت است. در این زمان، شکم بسیار بزرگ شده و حفظ تعادل را برای مادر دشوار می‌کند. از این گذشته احتمال ابتلا به یبوست بالاست و به‌همین دلیل مادر باید مدت طولانی را در توالت سپری کند. بسیاری از مادران ترجیح می‌دهند در این شرایط از توالت فرنگی استفاده کنند. اما آیا استفاده از توالت فرنگی در حاملگی لازم است؟ توالت فرنگی یا ایرانی در بارداری بهتر است؟ ضرورت استفاده از توالت فرنگی در بارداری چه هنگام است؟

اگر شما هم باردار هستند و با توالت‌رفتن مشکل دارید، این مقاله از وب سایت سلامتیم را از دست ندهید. ما به شما می‌گوییم که چه وقت و چگونه از توالت فرنگی در حاملگی استفاده کنید.

آیا استفاده از توالت فرنگی در حاملگی ضروری است؟

برخلاف تصور بسیاری از افراد، همیشه استفاده از توالت فرنگی در حاملگی ضروری نیست. اگر افراد مشکل خاصی نداشته باشند، می‌توانند از توالت ایرانی استفاده کنند. اما مشکل اینجاست که شانس ابتلا به مشکلات و بیماری‌های که استفاده از توالت ایرانی را سخت می‌کند، در دوران بارداری بیشتر است. اگر مشکلاتی که در این مقاله ذکر می‌کنیم برای شما ایجاد شود، بهتر است به‌جای توالت ایرانی از توالت فرنگی در حاملگی استفاده کنید. زیرا ممکن است توالت ایرانی در شرایط خاصی سبب آسیب به مادر و جنین شود.

چه زمانی استفاده از توالت فرنگی در حاملگی ضروری است؟

در صورتی که یک یا چند مشکل از مشکلات زیر را دارید، استفاده از توالت فرنگی در بارداری لازم است.

شکم بسیار بزرگ که تعادل شما را بر هم می‌زند!

گاهی اوقات در اواخر حاملگی و یا در بارداری‌های چند قلو، شکم آن‌قدر بزرگ است که مرکز ثقل بدن را تغییر داده و حفظ تعادل را دشوار می‌کند. در این شرایط نشستن در توالت ایرانی بسیار سخت است و حتی ممکن است با برهم‌زدن تعادل برای مادر خطرناک باشد. در این شرایط استفاده از توالت فرنگی در دوران بارداری لازم است.

یبوست

یبوست یکی از مشکلات شایع در دوران بارداری است. اگرچه توالت ایرانی دفع راحت‌تری را فراهم می‌کند، اما به دلیل نشستن طولانی‌مدت، ممکن است برای مادر مشکل ایجاد نماید. نشستن طولانی روی توالت ایرانی سبب پادرد، کمردرد و درد لگن می‌شود. از آنجایی که این مشکلات معمولا در دوران بارداری وجود دارند، تشدید آن‌ها می‌تواند برای مادر مشکلاتی را ایجاد کند. در این شرایط استفاده از توالت فرنگی در حاملگی بهتر و یا حتی ضروری است.

علائم بارداری هفته به هفته؛ مهم‌ترین نشانه‌ها و تفاوت آن با قاعدگی

مشکل در شست‌وشو

شست‌و‌شوی اندام تناسلی با بزرگ‌شدن شکم سخت‌تر می‌شود. در این شرایط مادر به‌سختی می‌تواند در توالت ایرانی خود را بشوید. از آنجا که احتمال عفونت مجاری ادراری در در دوران بارداری بیشتر است، لزوم شست‌و‌شوی صحیح نیز بیشتر است. از آنجا که شست‌و‌شو روی توالت فرنگی راحت‌تر است، ممکن است برخی از مادرانی که با شست‌و‌شوی بدن خود مشکل دارند و یا شکم بسیار بزرگی دارند، توالت فرنگی را ترجیح دهند.

نصب توالت فرنگی در منزل برای دوران بارداری

در سال‌های اخیر توالت فرنگی در بسیاری از خانه‌های نوساز ایرانی نصب می باشد؛ با این حال ممکن است برخی از منازل این نوع توالت را نداشته باشند. اگر در خانه خود توالت فرنگی معمولی یا توالت فرنگی دیواری را ندارید حتما اقدام به خرید کنید تا در دوران بارداری به مشکل نخورید؛ البته اگر امکان تغییر توالت ایرانی خود را ندارید، لازم نیست نگران باشید؛ توالت فرنگی سیار برای این شرایط در دسترس هستند.

  • توالت فرنگی سیار: این نوع توالت، مانند یک صندلی است و روی توالت ایرانی قرار می‌گیرد. اگر فضای توالت شما به‌اندازه کافی بزرگ نیست که دو توالت داشته باشید، می‌توانید از این نوع توالت فرنگی در حاملگی استفاده کنید.

با این حال، توصیه ما به شما این است که اگر جای کافی در منزل برای نصب توالت فرنگی ثابت دارید، حتما این نوع توالت را در خانه خود نصب کنید. علاوه‌بر ضرورت استفاده از توالت فرنگی در بارداری، افراد کهنسال و یا بیمار نیز به این توالت نیاز دارند؛ پس بهتر است یکی از آن‌ها را در خانه داشته باشید.

توجه به این نکته ضروری است که انواع ثابت توالت فرنگی نیز به دو نوع توالت فرنگی دیواری و عادی تقسیم می‌شوند. البته توالت‌ فرنگی دیواری ثابت، جمع نمی‌شود؛ بلکه تنها لوله آن در داخل دیوار قرار گرفته و محل تخلیه، به‌جای زمین از داخل دیوار است.

مزایای استفاده توالت فرنگی در حاملگی

همان‌طور که گفتیم، توالت فرنگی در حاملگی برای برخی از افراد مزایایی دارد.

مزایای استفاده از این توالت‌ها در بارداری شامل موارد زیر است:

  • جلوگیری از فشار به شکم
  • شست‌و‌شوی راحت‌تر
  • کاهش فشار به زانو و کمر
  • کاهش هموروئید و بواسیر در زمان یبوست
  • استفاده راحت‌تر
  • کمک به حفظ تعادل بهتر

نکات استفاده از توالت فرنگی در دوران بارداری

اگرچه استفاده از توالت فرنگی در حاملگی می‌تواند مفید و یا حتی ضروری باشد، اما لازم است برخی از نکات را برای استفاده از آن رعایت کنید.

همه چیز درباره رابطه جنسی در بارداری

در ادامه نکات استفاده از توالت فرنگی در دوران بارداری را آورده‌ایم:

  • توالت خود را تمیز نگه‌ دارید و در صورت امکان به‌شکل اختصاصی از آن استفاده کنید. با این کار شانس ابتلا به عفونت کم‌تر می‌شود.
  • هنگام نشستن روی توالت به حالتی مانند صندلی ننشینید، بلکه خود را کمی به جلو متمایل کرده و با زاویه ۳۵ تا ۴۰ درجه دفع را انجام دهید. این زاویه روده را تحت فشار قرار داده و دفع را راحت‌تر می‌کند.
  • زیر پای خود چهارپایه بگذارید؛ قرار‌دادن چهارپایه زیر پا، کمک می‌کند تا حالت نشستن تا حدی شبیه به توالت ایرانی شده و دفع آسان‌تر شود.
  • مراقب سرما باشید؛ اگر مدت طولانی در توالت می‌نشینید، مواظب باشید که شکم و کمر شما سرما نخورد.

استفاده از توالت فرنگی بیرون منزل در دوران حاملگی

سعی کنید تا حد امکان، خارج از منزل از توالت فرنگی استفاده نکنید. دلیل آن هم این است که احتمال ابتلا به عفونت در توالت فرنگی بیشتر است. در این روش، پوست شما با سطح توالت تماس می‌گیرد و ممکن است انواع عفونت به بدن شما منتقل شود.

اگر مجبور شدید در خارج از منزل از توالت فرنگی در حاملگی استفاده کنید، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • همراه خود روکش توالت یکبار‌مصرف ببرید و آن را روی توالت قرار دهید و سپس بنشینید.
  • اگر روکش توالت فرنگی ندارید، سعی کنید ابتدا محل نشستن خود را با کمی صابون شست‌و‌شو داده و آب‌کشی کنید. سپس روی توالت بنشینید.
  • مراقب باشید شلنگ با بدن شما تماس نگیرد.
  • مراقب باشید که شلنگ با لباس زیر و یا لباس‌هایی که با بدن شما تماس دارند، برخورد نکند.
  • دست‌های خود را قبل از استفاده از توالت بشویید تا هنگام خشک‌کردن بدن خود دچار عفونت نشوید. همچنین می‌توانید از دستکش یکبار‌مصرف استفاده کنید.
  • حتما خود را خشک کنید. اگر خودتان دستمال ندارید، قسمت بیرونی دستمال موجود در توالت را بیرون انداخته و از لایه بعدی استفاده کنید.
  • تا حد امکان جلوتر بنشینید تا بدن شما با قسمت‌ پشتی توالت، که آن را نشسته‌اید، تماس نداشته باشد.
  • برای کشیدن سیفون، اول درب توالت را ببندید.
  • پس از بلند‌شدن حتما دست‌های خود را صابون بزنید.

به‌طور کلی استفاده از توالت فرنگی در حاملگی در مواردی ضروری و در مواردی مفید است. اگر لازم است از این نوع توالت استفاده کنید، می‌توانید انواع ثابت و متحرک توالت فرنگی را خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا