زنان، زایمان و بارداری

از چه وقت آزمایش خون بارداری رو نشون میده؟

اگر شما باردار باشید یک آزمایش بارداری می تواند به راحتی حاملگی شما را تشخیص دهد. این آزمایش را می توان در خانه یا در مطب پزشک هم انجام داد. تست بارداری تا ۹۹ درصد نتیجه درستی را بر میگرداند.

هورمون های گنادوتروپین جفتی انسان  (HCG) نشان دهنده بارداری مثب یا منفی می باشد، یا به اصطلاح تست روی این هورمون ها انجام می شود. HCG در ۱۰ تا ۱۴ روز بعد از بارداری در خون و ادارد مشخص می شود.

اگر فرد عادت ماهانه خود را از دست بدهد یا بعضی از علائم را نداشته باشد  می تواند نشانه حاملگی آن فرد باشد، در این موقعیت بهترین کار تست حاملگی است. که فرد باید این موضوع را پشت گوش نیندازد سریع یک جواب مثبت یا منفی بگیرد. تا در صورت لزوم اقدامات دوران حاملگی مانند تغییر شیوه زندگی و … را انجام دهد.

نکته های کلیدی در آزمایش بارداری

در ادامه چند نکته کلیدی درباره بارداری مطرح می کنیم که دانستن آن ها می تواند کمک کند.

  1. آزمایش‌ های بارداری بر اساس اندازه‌ گیری گنادوتروپین جفتی انسان (HCG) صورت می گیرد.
  2. برخی بیماری‌ ها و دارو ها ممکن است باعث اشتباه یا تفسیر نادرست در نتایج آزمایش‌ های بارداری شوند.
  3. مارک‌ های مختلف کیت ‌های آزمایش بارداری به روش های متفاوتی عمل می ‌کنند؛ بنابراین، مهم است که قبل از استفاده، دستورالعمل هر کیت را به دقت مطالعه کنید.
  4. حتی با استفاده صحیح، آزمایش‌ های بارداری ممکن است تا ۹۹ درصد دقیق باشند.

تست بتا یا آزمایش بارداری چیست؟

یک آزمایش بارداری بر پایه اندازه ‌گیری میزان هورمون HCG انجام می ‌شود. میزان این هورمون در دوران بارداری افزایش می ‌یابد و به عنوان هورمون بارداری شناخته می ‌شود. HCG توسط سلول‌ هایی که سبب تشکیل جفت می ‌شود و به عنوان منبع تغذیه برای رشد رحم در دوران بارداری عمل می ‌کند.

زمانی که یک تخمک لقاح شده به داخل رحم می ‌رسد، HCG ترشح می ‌شود. این هورمون می ‌تواند در خون و ادرار تا حدود ۱۰ تا ۱۴ روز پس از بارداری شناسایی شود، و اوج میزان آن معمولاً در هفته ‌های ۸ تا ۱۱ بارداری است.

نتیجه منفی آزمایش بارداری زمانی معتبر است که میزان HCG کمتر از mIU/ml 5 باشد. در حالی که نتیجه مثبت زمانی تایید می ‌شود که میزان HCG برابر یا بیشتر از mIU/ml 25 باشد.

این نکته لازه به ذکر است که جواب ازمایش هایی که ۹۹ درصد جواب صحیح می دهند قابل اعتماد هستند و جای نگرانی وجود ندارد

آزمایش بارداری چگونه انجام می شود؟

آزمایش‌های بارداری شامل تست‌ های ادرار یا خون می ‌شوند. امکان انجام یک آزمایش ادرار در خانه وجود دارد، اما برای انجام آزمایش خون، لازم است به یک متخصص مراجعه کنید.

چگونه در خانه ازمایش ادرار برای بارداری انجام دهیم؟

آزمایش خانگی شامل قرار دادن ادرار بر روی یک نوار شیمیایی است، و نتیجه آن در ۱ تا ۲ دقیقه آماده می ‌شود، اما این نوار در برند های مختلف می تواند بازه زمانی متفاوتی را برای اعلام نتیجه داشته باشد.

فرد می ‌تواند ادرار خود را در یک ظرف جمع کند، نوار آزمایش بارداری را در ادرار قرار دهد یا از قطره ‌چکان استفاده کند تا نمونه ادرار را بر روی نوار قرار دهد. همچنین، نوار بارداری می ‌تواند در مقابل جریان ادرار نگه‌ داشته شود. هر مارک دستورالعمل خود را برای تفسیر نتایج دارد، بنابراین خواندن دستورالعمل بسیار مهم است.

نتیجه آزمایش ممکن به روش های زیر باشد

– تغییر رنگ

– تغییر در خط مشخص یا ظاهر یک نشانه مانند مثبت یا منفی

– وجود جواب در کادر آزمایش، مانند “بارداری” یا “عدم بارداری”

آزمایش خون برای بارداری چند روش دارد؟

  1. آزمایش HCG کمی و کیفی:

– آزمایش خون کمی میزان دقیق HCG در خون را اندازه ‌گیری می ‌کند.

– آزمایش کیفی مشخص می‌ کند که آیا HCG در خون وجود دارد یا خیر.

– این آزمایش امکان تشخیص زودهنگام بارداری را فراهم می‌کند، اما زمان‌بر و گرانتر است و باید در مراکز پزشکی انجام شود.

  1. آزمایش خون دارای مزایایی مانند دقت بیشتر است، برای انجام آن حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

چه زمانی میتوانم آزمایش بارداری را انجام دهم؟

زود ترین زمان برای انجام آزمایش ادرار در خانه، ۱۴ روز پس از احتمال بارداری است. اما اگر منتظر بمانید تا عادت ماهانه خود را از دست بدهید و سپس این فرایند را انجام دهید، نتایج دقیق تری خواهید گرفت.

برخی از کیت‌  ها در بازار وجود دارند که می ‌توانند نتایج را زود تر مشختص کنند. اما این فرایند بستگی به حساسیت آزمایش دارد. برای این که از این کیت ها نتایج درست را در کمترین زمان بگیرید، بهترین روش مطالعه دقیق دفترچه راهنما می باشدد.

زمان مناسب برای انجام آزمایش بارداری ادرار، صبح زود بعد از بیدار شدن از خواب است. این به دلیل این است که مصرف مایعات قبل از انجام آزمایش ممکن است به وجود آمدن یک جواب منفی کاذب منجر شود، حتی اگر زن باردار باشد.

آیا داروها میتوانند روی نتیجه آزمایش بارداری اثر بگذارند؟

یک سری دارو وجود دارد که مصرف آن ها ممکن است روی نتیجه آزمایش تاثیر بگذارد که شامل موارد زیر است:

  1. پرومتازین: مورد استفاده در درمان آلرژی‌ های خاص.
  2. دارو های بیماری پارکینسون.
  3. قرص‌ های خواب‌ آور.
  4. برخی داروهای ضد روان ‌پریشی مانند کلرپرومازین.
  5. دارو های ترک اعتیاد، به عنوان مثال متادون.
  6. دارو های آرام ‌بخش.
  7. دارو های ضد تشنج، شامل دارو های صرع.
  8. دارو های ناباروری.
  9. دارو های ادرار آور.

نتیجه گیری

ازمایشش حاملگی چند روش مختلف دارد که می توان هم در خانه تست های مربوطه را انجام داد و یا به یک پزشک متخصص مراجعه کرد. که در این بین می توانید آزمایش ادرار را در خانه با کیت های مختلف موجود در بازار انجام دهید و یا برای آزمایش خون می توانید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. اگر شما علائم های عادی ماهانه خود مانند قائدگی را از دست بدهید می تواند نشانه حاملگی شما باشد.

منبع: https://limateb.com/when-does-a-blood-test-show-pregnancy/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا