پزشکی و سلامتطب سنتی

10 روش درمان سریع زونا در منزل + طب سنتی

زونا یا هرپس زوستر یک بیماری عفونتی است که با بثورات پوستی قرمز و سوزناک که با درد همراه است ظاهر می شود. معمولا تاول ها به صورت نواری و در یک طرف بدن بیمار به وجود می آیند. عمدتا در قسمت نیم تنه، گردن و صورت شاهد تاول های زونا هستیم. برای درمان فوری زونا روش های زیادی ارائه شده است. از جمله این روش ها می توانیم به درمان های خانگی، استفاده از داروها و طب سنتی اشاره کنیم. در این مقاله همه روش های درمان سریع بیماری زونا را معرفی می کنیم.

روش درمان سریع زونا در منزل

پیشنهاد می کنیم برای درمان سریع بیماری زونا روش های خانگی زیر را امتحان کنید.

عسل

عسل به عنوان یک ماده ضد التهابی و ضد ویروسی عمل می کند. برای تسکین علائم زونا مقداری از عسل را روی نواحی که تاول ایجاد شده بمالید و شاهد تاثیر فوق العاده آن باشید.

فندق جادوگر

فندق جادوگر درختچه ای است که در سواحل شرقی آمریکا رشد می کند. این گیاه خواص درمانی بسیار زیادی دارد و می توانید آن را از داروخانه ها و عطاری ها تهیه کنید.

حمام

حمام آب سرد به تنهایی می تواند یکی از روش های فوق العاده برای درمان سریع بیماری زونا باشد. اما اگر وان حمام را با آب ولرم پر کنید، یک تا دو فنجان نشاسته ذرت یا جو دو سر کلوئیدی در آن بریزید و حدودا ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در وان بمانید، شاهد بهبود چشمگیر علائم زونا خواهید بود. نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که با آب داغ حمام نکنید؛ چراکه آب داغ گردش جریان خون را افزایش می دهد و این باعث تشدید علائم می شود.

 جوش شیرین و نشاسته ذرت

جوش شیرین یا نشاسته ذرت را با مقداری آب مخلوط کنید و خمیر به دست آمده را روی نواحی آسیب دیده پوست تان بمالید. بگذارید که خمیر ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست بماند. سپس آن را با آب بشویید و با یک پارچه تمیز خشک کنید. در صورت نیاز این کار را چندین بار در روز تکرار کنید تا منجر به درمان سریع درد زونا شود.

کمپرس سرد

برای کاهش درد و خارش یک حوله ای که آغشته به آب سرد است یا یک کیسه آب سرد را روی پوست آسیب دیده قرار دهید. این کار را در روز چند بار انجام دهید. برای جلوگیری از پخش شدن ویروس هر بار از یک حوله یا پارچه جدید و تمیز استفاده کنید.

روغن نارگیل و روغن درخت چای

اگر به دنبال پاسخ به برای این سوال که درمان سریع زونا چیست، هستید، روغن نارگیل و درخت چای می تواند جواب شما باشد.

طرز استفاده از روغن نارگیل برای زونا

شما به یک قاشق چای خوری روغن نارگیل و مقداری پنبه نیاز دارید. پنبه را به روغن آغشته کنید و سپس آن را روی قسمت هایی از پوست که دچار تاول شده بمالید. بگذارید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روغن روی پوست شما بماند و بعد آن را با آب پاک کنید. انجام دادن یک یا دوبار این کار در روز باعث می شود که خارش و درد زونا کم شود.

روغن درخت چای

سه قطره روغن درخت چای را با یک تا دو قاشق چای خوری روغن نارگیل مخلوط کنید. محلول به دست آمده را با استفاده از پنبه، روی پوست بمالید. بعد از ۲۰ تا ۲۵ دقیقه آن را با آب گرم بشویید. این کار را نیز یک تا دوبار در روز تکرار کنید. این روغن دارای خواص ضد التهابی و ضد ویروسی است و به روند درمان زونا کمک زیادی می کند.

تاثیر استرس و خواب در زونا

استرس زیاد و خواب ناکافی از عواملی هستند که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کنند، التهاب را افزایش می دهند و هیستامین را بدن شما زیاد کنند. این موارد باعث می شوند که بدن فرد بیمار قادر به مبارزه با بیماری زونا نباشد. کاهش سطح استرس و خواب منظم از جمله مهم ترین فاکتورها برای درمان سریع بیماری زونا محسوب می شوند. سعی کنید هر شب ۷ تا ۹ ساعت بخوابید و با انجام مدیتیشن و نفس عمیق، استرش خود را کاهش دهید.

مصرف پروبیوتیک و لیزین

طبق تحقیقاتی در که در سال ۲۰۲۱ انجام شده است، مصرف پروبیوتیک ها و لیزین می تواند به سیستم ایمنی بدن کمک کند تا در در مقابل عفونت های ویروسی از جمله زونا مقاومت کند. به همین خاطر بهتر است که ماست پروبیوتیک در رژیم غذایی یک فرد مبتلا به زونا قرار داده شود. لیزین مورد نیاز بدن تان را می توانید با مصرف غذاهایی همچون گوشت، تخم مرغ، پنیر، ماهی قزل آلا، دانه سویا و لوبیا و یا قرص های ال لیزین تامین کنید. این قرص در داروخانه ها عرضه می شود.

مکمل های تقویت کننده سیستم ایمنی

یک روش درمان سریع زونا، بهره گرفتن از ویتامین ها، مواد معدنی و مغذی است که آن ها را به شما توضیح خواهیم داد.

  • ویتامین D:  مطالعاتی  که در سال ۲۰۱۹ صورت گرفت، نشان داد که کمبود ویتامین D می تواند علائم زونا را تشدید کند. برای اینکه ویتامین D بدن تان تامین شود زرده تخم مرغ، کره، شیر، ماهی های چرب، جگر و قارچ میل کنید. همچنین از نور خورشید که یک منبع عالی برای این ویتامین است غافل نشوید.
  • ویتامین C: ویتامین سی خواص ضد ویروسی دارد و سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می کند. این ویتامین در مواد غذایی همچون پرتقال، توت فرنگی، کلم، لیمو، فلفل قرمز و گوجه فرنگی وجود دارد.
  • روی: کمبود روی می تواند سیستم ایمنی را ضعیف کنید. به همین خاطر در زمان بروز زونا از مواد غذایی حاوی روی مانند آجیل، حبوبات و غذاهای دریایی مصرف کنید.
  • گیاهان ضد ویروسی: زنجبیل، زردچوبه، نعناع، ​​سیر، پونه کوهی، عصاره برگ زیتون و جوانه کلم بروکلی برای درمان فوری زونا بسیار مفید هستند.

داروهایی برای کاهش علائم زونا

  •   آسیکلوویر
  • فامسیکلوویر
  • والاسیکلوویر

داروهای تسکین دهنده درد

  • استامینوفن
  • ایبوپروفن
  •  ناپروکسن

سایر داروها

  • کرم کپسایسین
  •  لیدوکائین
  •  آمی تریپتیلین
  •  نورتریپتیلین
  • دزیپرامین

درمان زونا از طریق طب سنتی

برای درمان سریع زونا در طب سنتی از روش حجامت بهره می گیرند. برای انجام حجامت در بیماری زونا از بیمار خون زیادی گرفته نمی شود. در این روش خراش های زیاد اما ظریفی در بدن فرد ایجاد می کنند. این کار در فواصل هفتگی یک تا دو بار انجام می گیرد و معمولا همان بار اول می توان نتایج آن را مشاهده کرد. حجامت یک روش درمانی موثر برای زونا محسوب می شود. از دیگر روش های طب سنتی می توانیم به استفاده از گیاهانی همچون اسطوخودوس، گل گاوزبان، بادرنجبویه، کاسنی، شاهتره و همیشه بهار اشاره کنیم.

کلام پایانی

وقتی که دچار بیماری زونا شدید حتما به پزشک مراجعه کنید. مراجعه به پزشک در روزهای اولیه بروز علائم، باعث می شود که روند درمان زودتر انجام شود. در کنار استفاده از داروهای پزشک می توانید درمان های خانگی و طب سنتی را زیر نظر پزشک انجام دهید. آیا تجربه ای از این بیماری دارید؟ چگونه آن را درمان کرده اید؟ اگر روشی برای درمان سریع بیماری زونا سراغ دارید آن را با ما اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا