بیماری هاپزشکی و سلامت

9 علت خارش پا در شب که باید بدانید!

اگرچه که خارش پا در شب کلافه کننده و آزار دهنده است اما در بعضی مواقع خطرناک نیست و نباید از این بابت نگران شوید. علت این موضوع می تواند عرق کردن یا تحریک شدن پا به دلیل برهنه راه رفتن باشد. با این حال گاهی خارش شبانه پا نشان دهنده یک بیماری سیستمیک یا اختلال پوستی است. در برخی افراد خارش بدون نشانه ظاهر می شود و در بعضی اشخاص نیز همراه با تاول، قرمزی یا تورم بروز پیدا می کند. در این نوشتار می خواهیم به شما بگوییم که علت خارش پا در شب چیست؟ همراه ما باشید.

پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول های پوست حمله می کند. از علائم این بیماری می توانیم به مواردی همچون پینه های قرمز، ملتهب و برجسته اشاره کنیم. دیگر نشانه های پسوریازیس شامل ترک خوردن، خون ریزی، احساس درد، سوزش و خارش در اطراف پینه ها می شود. همچنین ممکن است فلس ها یا پلاک های نقره ای رنگ روی پینه ها مشاهده شود. اگرچه که این بیماری در آرنج، زانو و پوست سر رخ می دهد اما در پاها نیز شایع است.

پای ورزشکار

بیماری پای ورزشکار که در علم پزشکی با نام کچلی پا شناخته می شود یک عفونت قارچی است که معمولا بین انگشتان پا رخ می دهد. این بیماری از طریق تماس مستقیم با فرد مبتلا یا قرار گرفتن پا در معرض محیط های آلوده ایجاد می شود. این قارچ در مکان های مرطوب مانند استخر، رختکن و حمام رشد می کند.

خارش یکی از علائم این بیماری است که با در آوردن کفش و جوراب شدیدتر می شود. همچنین این بیماری با نشانه هایی مانند پوست خشک، ملتهب، پوسته پوسته شدن، سوزش و تغییر ظاهر پوست به رنگ های ارغوانی، قرمز یا خاکستری بروز پیدا می کند. بین انگشتان یا کف پا ممکن است فلس، تاول و شکاف نیز دیده شود. این بیماری در پاهای عرق کرده که درون کفش های تنگ قرار گرفته اند به راحتی گسترش پیدا می کند.

اگزما

گاهی خارش پا می تواند به دلیل اگزما باشد. نشانه های این بیماری خشک شدن پوست و خارش آن است. اگزما یک بیماری مسری نیست و خاراندن پوست باعث شدیدتر شدن علائم آن می شود. علت بروز این عارضه نامشخص است اما تصور می شود که دلیل آن عوامل ژنتیکی و محیطی باشد. درماتیت آتوپیک یک نوع شایع اگزما است و بیشتر در کودکان و نوزادان دیده می شود. از دیگر علائم این بیماری می توانیم به پوسته پوسته شدن و تغییر رنگ پوست به ارغوانی، قهوه ای، قرمز، بنفش یا خاکستری اشاره کنیم.

درماتیت تماسی آلرژیک

گاهی اوقات سیستم ایمنی بدن به دلیل تماس پوست با ماده ای واکنش نشان می دهد و دچار علائمی همچون التهاب و خارش شدید می شود. این مواد حساسیت زا شامل مواردی همچون لاستیک لاتکس، فلزات به خصوص نیکل، جواهرات، مواد نگهدارنده، عطرها و گیاهانی مانند پیچک سمی می شوند که فرد را به درماتیت تماسی آلرژیک مبتلا می کنند. این عارضه علاوه بر خارش، ممکن است با بثورات قرمز، خشکی پوست، درد، تورم و تاول بروز پیدا کند.

خارش نوروپاتیک

این خارش به دلیل آسیب دیدن سیستم عصبی بدن ایجاد می شود و درواقع یک خارش مزمن است. این بیماری می تواند با نشانه های دیگری همچون احساس سوزش، شوک الکتریکی، بی حسی، سرد شدن پوست و … رخ بدهد. گاهی در این اختلال خاراندن نه تنها احساس خارش را کمتر نمی کند، بلکه باعث بیشتر شدن آن نیز می شود. 

دیابت

اگر برای شما سوال ایجاد شده باشد که علت خارش پا در شب چیست؟ در ادامه به این پرسش پاسخ خواهیم داد. یکی از مشکلات شایعی که افراد مبتلا به دیابت از آن رنج می برند خارش است که معمولا در اندام های تحتانی مانند پا ایجاد می شود. علت ایجاد خارش گردش خون ضعیف یا نوروپاتی محیطی است.

بیماری های کبدی

تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۵ انجام شد نشان داد که یکی از علت های خارش پا در شب می تواند ابتلا فرد به بیماری های کبدی باشد. از جمله این بیماری ها می توانیم به سیروز صفراوی اولیه، کلانژیت اسکلروزان اولیه و کلستاز داخل کبدی بارداری اشاره کنیم. این نوع خارش در اواخر عصر و اوایل شب شدیدتر می شود.

خاراندن به صورت ملایم و کم می تواند خارش را تسکین دهد اما خاراندن شدید باعث می شود که آسیب زیادی به پوست وارد شود. در بیشتر مواقع خارش خفیف و قابل تحمل است اما گاهی می تواند زیاد باشد و بر کیفیت زندگی فرد تاثیرات منفی بگذارد و مشکلاتی همچون افسردگی، اضطراب، بی خوابی و تغییرات خلقی را در پی داشته باشد.

گال

گال یک بیماری پوستی محسوب می شود که از علائم آن می توانیم به خارش اشاره کنیم. این اختلال به دلیل زندگی کردن کنه گال روی پوست ایجاد می شود، این کنه می تواند وارد آن شود و تخم گذاری کند. این عارضه از طریق تماس با پوست فرد آلوده انتقال می یابد. شایع ترین مشکلی که بیماران مبتلا به گال از آن شکایت می کند خارش شبانه است و گاهی به میزانی شدت پیدا می کند که باعث می شود فرد خواب راحتی نیز نداشته باشد. 

مشکلات تیروئیدی

مطالعاتی در سال ۲۰۱۵ در ارتباط با خارش پا و افراد تیروئیدی انجام شد. طبق این مطالعات کم کاری و پرکاری تیروئید می توانند باعث ابتلا فرد به خارش پا شوند. یک اختلال خود ایمنی تحت عنوان گریوز وجود دارد که در این عارضه سیستم ایمنی بدن به غده تیروئید حمله کرده  و در نتیجه موجب ابتلا فرد به بیماری میکسدم پره تی بیال می شود. این بیماری علائمی همچون خارش پا را در پی دارد. 

سایر علت های خارش پا در شب

اگر شب ها مجبور می شوید که پای خود را بخارانید و می خواهید بدانید علت خارش پا در شب چیست؟ ما برای شما لیستی از علت هایی که باعث ابتلا به این اختلال می شوند را تهیه کرده ایم تا با آگاهی از آن ها بتوانید مشکل خود را حل کنید.

  • انگشت چکشی
  • فاشیای کف پا
  • خار استخوان
  • سندرم تونل تارسال
  • آرتریت مانند نقرس، روماتوئید و استئوآرتریت
  • کف پای صاف
  • پوست خشک

سخن پایانی

گاهی خارش پا با درمان ها خانگی درمان می شود اما گاهی خارش طولانی مدت شبانه می تواند نشان دهنده یک بیماری جدی باشد. به همین خاطر لازم است در صورت ابتلا به این بیماری به فکر درمان آن باشید و نزد یک پزشک متخصص بروید. آیا شما تا به حال دچار این مشکل شده اید؟ به نظر شما علت خارش پا در شب چیست؟ منتظر کامنت های شما عزیزان هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا