پزشکی و سلامتتغذیه سالم

10 خواص زردآلو برای مردان که باید بدانید!

از آنجایی که زردآلو دارای خواص بیشماری است، می توانیم از آن به عنوان یک میوه شگفت انگیز یاد کنیم. این میوه حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی، معدنی و ویتامین ها است. به همین خاطر تاثیرات بسیار مثبتی در سلامت و عملکرد بدن ما دارد. اگر می خواهید با خواص زردآلو برای مردان آشنا بشوید، پیشنهاد می کنیم که تا پایان این نوشتار همراه ما باشید. برای اینکه از تمام خواص این میوه بهره مند شوید توصیه می شود که آن را با پوست نوش جان کنید.

فیبر در زردآلو

طبق تحقیقاتی که در مجله جهانی گوارش انجام شده، زردآلو حاوی فیبر فراوانی است. فیبر درواقع نوعی کربوهیدرات است. این میوه حاوی دو نوع فیبر یعنی محلول و نامحلول است.

نوع محلول آن شامل صمغ، پلی ساکارید و پکتین است که خطر ابتلا به بعضی از بیماری ها را کاهش می دهد. برای مثال کلسترول های بد را که منجر به بروز بیماری قلبی می شوند از بین می برد، همچنین قند خون را نیز کنترل می کند و از این بابت برای افراد دیابتی مفید است.

نوع نامحلول آن در آب حل نمی شود و شامل سلولز، لیگنین و همی سلولز می شود که به حرکات روده کمک می کند و باعث کاهش وزن نیز می شود. شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که این نوع کربوهیدرات موجود در زردآلو چگونه می تواند شما را لاغر کند؟ درواقع با خوردن این میوه شما برای مدت طولانی تری احساس سیری خواهید داشت و در نتیجه کالری کمتری مصرف کرده و وزن کم می کنید.

آنتی اکسیدان

زردآلو یک منبع فوق العاده برای آنتی اکسیدان هایی مانند بتاکاروتن و فلاونوئیدها است. این آنتی اکسیدان ها خواص ضد التهابی دارند. فلاونوئیدهای موجود در زردآلو شامل کاتچین، اسیدهای کلروژنیک و کورستین می شوند که می توانند با رادیکال های آزاد به خوبی مبارزه کنند. درواقع این رادیکال ها منشاء بسیاری از بیماری های قلبی، مغزی و سرطان ها هستند. همچنین فلاونوئیدها می توانند استرس اکسیداتیو که دلیل بسیاری از بیماری ها مانند فشارخون بالا، آترواسکلروز، پیری زودرس، پارکینسون، آلزایمر و … است را تا ۵۶ درصد کاهش دهند.

کمک به سلامت پوست

یک خوراکی حاوی آنتی اکسیدان مانند زردآلو با آسیب های پوست و چین و چروک آن مبارزه می کند. ویتامین C و E موجود در این میوه نیز برای سلامتی پوست بسیار مفید هستند. درواقع ویتامین C از طریق خنثی کردن رادیکال های آزاد می تواند از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش و آلودگی های محیطی محافظت کند.

ویتامین های موجود در این میوه باعث می شوند که پوست قابلیت ارتجاعی داشته باشد که این موضوع مانع شل شدن و افتادگی پوست می شود. از آنجایی که زردآلو حاوی بتاکاروتن است می تواند از آفتاب سوختگی جلوگیری کند اما به خاطر داشته باشید که صرف خوردن این میوه برای محافظت پوست شما در برابر آفتاب کافی نیست و باید حتما کرم ضد آفتاب نیز بزنید.

بهبود سلامت روده

توصیه می شود که افراد برای حفظ سلامت روده خود زردآلو میل کنند؛ چراکه این میوه حاوی فیبر زیادی است. بدن ما در روز به میزان مشخصی فیبر نیاز دارد. خوردن روزانه ۶۵ گرم زردآلو، می تواند ۸ درصد از نیاز روزانه مردان به فیبر را تامین کند. دیگر مزایای این میوه عبارتند از:

  • افزایش ترشح شیره معده برای کمک به تجزیه غذا و جذب مواد مغذی
  • درمان یبوست و سایر مشکلات گوارشی

بهبود سلامت قلب

زردآلو دارای خواص فوق العاده ای است و به همین دلیل می تواند از بدن در برابر بیماری های تصلب شرایین، سکته مغزی و حمله قلبی محافظت کند. این میوه حاوی مقدار زیادی مقدار پتاسیم، ویتامین C و فیبر است و از این رو باعث بهبود سلامت قلب می شود. طبق تحقیقات انجام شده در دانشگاه استنفورد، ویتامین C موجود در این میوه با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و از سلامت قلب مراقبت می کند.

 سلامت چشم

ویتامین E و A برای حفظ سلامت چشم ضروری هستند. این دو ویتامین در زردآلو یافت می شوند و تحقیقات نشان داده اند که آن ها می توانند خطر ابتلا به بیماری های مرتبط به چشم را کاهش دهند.

ویتامین از نوع A می تواند از ابتلا به شب کوری جلوگیری کند و نوع E آن که یک آنتی اکسیدان محلول در چربی است، از چشم در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند.

منبع پتاسیم

بدن ما در روز به اندازه مشخصی پتاسیم نیاز دارد تا بتواند عملکرد خود را به خوبی انجام دهد. دو عدد زردآلو می تواند ۴ درصد از نیاز بدن ما به این ماده معدنی را برطرف کند. پتاسیم موجود در زردآلو فواید زیر را برای مردان دارد:

  • تعادل مایعات در بدن
  • جلوگیری از نفخ
  • کاهش فشار خون
  • جلوگیری از بیماری ها قلبی مانند سکته

تامین آب بدن

اگر از افرادی هستید که آب کمی مصرف می کنید، خوردن زردآلو را به شما توصیه می کنیم. این میوه باعث می شود که بدن شما هیدراته بماند. یک فنجان زردآلو تازه ۱۴۲ میلی لیتر آب دارد. درواقع با تامین آب کافی برای بدن، به سلامت مفاصل، ضربان قلب و تمیز شدن بدن کمک زیاد زیادی می کنید.

 

محافظت از کبد

از دیگر خواص زردآلو برای مردان می توانیم به فواید بی شمار آن برای سلامتی کبد اشاره کنیم. درواقع تحقیقات نشان داده اند که زردآلو توانسته از کبد در برابر استرس اکسیداتیو به خوبی محافظت کند. از آنجایی که این میوه حاوی آنتی اکسیدان است می تواند مانع بروز التهابات و آسیب های کبدی شود.

 افزایش متابولیسم

مسئولیت ایجاد تعادل مایعات در بدن بر عهده دو ماده معدنی به نام سدیم و پتاسیم است. زردآلو نیز پتاسیم قابل توجهی دارد. این ماده معدنی انرژی را به طور مساوی در تمام اندام ها و ماهیچه های بدن تقسیم می کند. زمانی که بدن انرژی خوبی داشته باشد عملکرد بهتری نیز خواهد داشت، به همین خاطر مصرف آن قبل از ورزش کمک می کند که بتوانید با قدرت و بدون خستگی تمرین کنید. همچنین پتاسیم می تواند گرفتگی عضلات را کاهش دهد.

 سایر خواص زردآلو برای

زردآلو دارای فواید فراوانی برای بدن است. این فواید عبارتند از:

  • مرطوب کردن پوست های خشک به دلیل اسیدهای چرب ضروری و ویتامین A موجود در این میوه
  • درمان اختلالات پوستی مانند اگزما، خارش و گال
  • پیشگیری از آکنه
  • کمک به داشتن پوستی صاف و درخشان
  • جلوگیری از آرتروز به دلیل بتا کریپتوکسانتین
  • کمک به رشد و سلامت استخوان
  • درمان کم خونی به دلیل وجود آهن در زردآلو
  • درمان آسم، سرماخوردگی و آنفولانزا

سخن پایانی

برای گنجاندن این میوه در رژیم غذایی تان راه های زیادی وجود دارد. می توانید زردآلو را به عنوان یک میان وعده خوشمزه بخورید یا آن را برش بزنید و به ماست یا سالادتان اضافه کنید. همچنین می توانید با این میوه مربا درست کنید یا آن را داخل کیک و شیرینی هایی که می پزید، بریزید. اما توصیه می شود برای اینکه بتوانید از تمام مواد مغذی این میوه خوشمزه بهره مند شوید آن را به صورت خام بخورید. برای تکمیل کردن اطلاعات این مقاله شما به ما بگویید خواص زردآلو برای مردان چیست؟ منتظر کامنت های شما هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا