متفرقه

آب و هوای پارک جمشیدیه در هر فصلی چگونه است؟

یکی از جذاب‌ترین تفریحات شهر تهران، قدم زدن در پارک‌های مختلف و لذت بردن از زیبایی و سرسبزی آن‌هاست. با توجه به این که در گوشه گوشه این شهر به جای درخت‌، ساختمان‌هایی از دل زمین سر برآورده‌اند، طبیعی است که گشت و گذار در پارک‌های سرسبز می‌تواند حالتان را خوب کند. یکی از زیباترین پارک‌های تهران که در نواحی شمالی آن واقع شده، پارک جمشیدیه است. از آن جا که این بوستان زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد، تصمیم بر آن شده تا این مقاله را به معرفی آن اختصاص دهیم.

پارک جمشیدیه کجاست و مسیر دسترسی به آن چگونه است؟

هرگاه مسافری به تهران سفر می‌کند و از یک بومی آدرس اماکن دیدنی را می‌پرسد، قطعاً با چند مورد از پارک‌های تهران در فهرست ارائه شده مواجه می‌شود. پارک‌های بزرگ و دیدنی متعددی در شهر تهران ساخته شده‌اند که یکی از زیباترین آن‌ها بوستان سنگی جمشیدیه است. جالب است بدانید این پارک بعد از پارک ملت، دومین بوستان محبوب در میان ساکنین تهران بوده و در هر ساعت از روز، شلوغ و پر رفت و آمد است.

اگر بخواهیم نگاهی به تاریخچه این پارک بیندازیم، می‌بایست سری به دوره قاجار بزنیم. خاندان «دولو» یکی از خانواده‌های مطرح و سرشناس تهرانی در دوره قاجار بودند که ثروت چشم‌گیری داشتند. املاک و مستغلات زیادی در سرتاسر تهران و به‌خصوص نواحی شمالی آن به این خاندان تعلق داشت. یکی از زمین‌های متعلق به جمشید دولو، زمینی به وسعت ۱۰ هکتار بود که حالا به بوستان جمشیدیه تبدیل شده است.

این زمین بنا بود به یک خانه سالمندان تبدیل شود؛ اما این اتفاق هرگز رخ نداد و به جای آن در سال ۱۳۵۶، این زمین به یک پارک عمومی تبدیل شد. رفته رفته بر زیبایی و سرسبزی بوستان افزوده شد؛ تا جایی که این روزها پارک سنگی جمشیدیه یکی از خوش آب و هواترین و سرسبزترین نواحی تهران تلقی می‌شود.

وسعت این بوستان مطابق آن چه که گفته شد برابر با ۱۰ هکتار است و قسمت دیگری به نام «پارک فردوسی» نیز به آن اضافه شده که در زیبایی و چشم‌نوازی چیزی کم از جمشیدیه ندارد. بوستان سنگی جمشیدیه در منطقه نیاوران تهران واقع شده و جاذبه‌های متعددی دارد که به آن‌ها خواهیم پرداخت.

مسیر دسترسی به بوستان

همان طور که گفته شد، این بوستان در منطقه یک تهران و در نزدیکی منطقه نیاوران و محله جمشیدیه واقع شده است. این پارک از قسمت شمالی با کلکچال، از جنوب با باغ‌های دولو، از غرب با جاده کلکچال و از شرق با خیابان جمشیدیه همجوار است. برای دسترسی به بوستان جمشیدیه می‌بایست خودتان را به میدان تجریش برسانید. در واقع با هر وسیله‌ای که بخواهید به جمشیدیه بروید، ناگزیر باید از میدان تجریش بگذرید. سپس از آن جا با تاکسی‌ها یا اتوبوس‌های میدان قدس، به محله نیاوران و جمشیدیه خواهید رسید. از خیابان‌های امیدوار و فیضیه نیاوران به پارک دسترسی خواهید داشت.

جاذبه‌های دیدنی و تفریحات بوستان جمشیدیه را بشناسید

تصور نکنید که پارک سنگی جمشیدیه یک بوستان معمولی با تعدادی درخت و گل است. این بوستان جاذبه‌های دیدنی متعددی دارد که چند مورد از آن‌ها را معرفی خواهیم کرد:

  • یکی از زیبایی‌های پارک سنگی جمشیدیه، بوستان فردوسی است که به آن اضافه شده و با گل‌های رنگارنگ پوشیده شده است. این پارک همچنین مجسمه‌های مختلفی را در دل خود جای داده که از جمله آن‌ها می‌توان مجسمه فردوسی را نام برد.

  • در گوشه و کنار بوستان جمشیدیه دریاچه‌ها و آبشارهای کوچکی وجود دارند که صدای خروش آب را به شما هدیه خواهند کرد.

  • مجسمه‌های سنگی جمشیدیه بالاتر از ۶۰۰ پله در این پارک قرار گرفته‌اند. جالب است بدانید این مجسمه‌های سنگی در اصل سنگ‌هایی بودند که در اثر تغییرات جوی و فرسایش، فرم گرفته‌اند و برخی از آن‌ها به شکل حیوانات درآمده‌اند.

  • در این بوستان نگارستان و آمفی‌تئاتری وجود دارد که برنامه‌های مختلفی در آن به اجرا در می‌آید.

  • طی مدت زمان حضورتان در این بوستان می‌توانید از رستوران و کافی‌شاپ‌های مختلف پارک استفاده کنید.

بهترین زمان رفتن به بوستان جمشیدیه

برای آن که بهترین زمان رفتن به پارک جمشیدیه را مشخص کنیم، باید به وضعیت بوستان در فصول مختلف نگاهی داشته باشیم. حقیقت این است که این پارک در هر فصلی از سال زیبایی بی‌نظیری دارد و شما را میخکوب خود خواهد کرد. با این حال بد نیست جمشیدیه را در فصل‌های مختلف بررسی کنیم:

  • هوای بهاری در کوچک‌ترین پارک‌های شهر هم شما را سر کیف خواهد آورد؛ چه رسد به بوستان جمشیدیه با درختان انبوه و شکوفه‌های زیبا. این پارک در فصل بهار با گل‌های رنگارنگ پوشیده می‌شود و بازدید از دریاچه و آبشار آن نیز شما را به وجد می‌آورد. با توجه به این که احتمال بارش باران در این منطقه در فصل بهار بالاست، شانس بهره‌مندی از زیباترین مناظر جمشیدیه را خواهید داشت.

  • در فصل تابستان برای فرار از گرمای شدید هوا می‌توانید به جمشیدیه پناه ببرید. دمای هوا در این پارک نسبت به سایر نقاط تهران پایین‌تر است و از نسیم خنکی بهره‌مند خواهید شد. علاوه بر این، طبیعت بکر پارک نیز روحتان را نوازش خواهد کرد.

  • بدون شک یکی از زیباترین مناظر جمشیدیه، مربوط به فصل پاییز است. در این فصل برگ‌های رنگارنگ سرتاسر پارک را می‌پوشانند و تصویری نارنجی رنگ از این محیط در قاب چشمانتان جان می‌گیرد. صبح‌ها و عصرهای جمشیدیه برای یک پیاده‌روی به‌یادماندنی فوق‌العاده‌اند.

  • زمستان جمشیدیه بسیار سرد است. اگر از تماشای مناظر برفی لذت می‌برید، بوستان جمشیدیه می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای گذراندن وقت باشد؛ اما باید توجه داشته باشید که مسیر این پارک سربالایی و شیب تندی دارد و خطر سر خوردن وجود خواهد داشت.

سفری بی‌نظیر به اقصی نقاط دنیا با مجموعه معتبر فلای تودی

برای سفر به تهران یا هر نقطه دیگر از این کره خاکی، پیشنهاد می‌کنیم بلیط رفت و برگشت قطار و هواپیما را از وبسایت فلای تودی تهیه نمایید. چندین دلیل وجود دارند که فلای تودی را به بهترین انتخاب تبدیل می‌کنند. نخست این که این مجموعه سابقه درخشانی طی سال‌ها فعالیت خود دارد و نامی آشنا در صنعت گردشگری است. مورد دوم نیز قیمت‌های اقتصادی و تحفیف‌های فوق‌العاده آن است. اگر می‌خواهید هزینه سفر را به حداقل کاهش دهید، می‌توانید حتی رزرو هتل را نیز از طریق فلای تودی انجام دهید. به این ترتیب نهایت لذت را از سفرتان خواهید برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا