پزشکی و سلامت

آیا عفونت قلبی قابل تشخیص است؟【سال1402】

عفونت می تواند در هر قسمتی از بدن رخ دهد و قلب نیز از این قاعده مستثنی نیست. عفونت قلبی عفونتی می باشد که در پوشش درونی قلب اتفاق می افتد. یکی از دلایل عمده این بیماری، انتقال باکتری های عفونت از لثه به قلب است. باکتری ها قسمتی از ساختار بدن انسان ها هستند و به طور تقریبی در هر جایی از بدن وجود دارند، حتی بعضی از باکتری ها در بخش های خاصی از بدن فرد زندگی می کنند.

بسیاری از افراد از بیماری های قلبی رنج می برند و هر یک از این بیماری ها می توانند موجب درد و ناراحتی قلبی شوند. یکی از بیماری های قلبی بسیار رایج، عفونت قلب است که اخیرا بسیار رواج یافته است و افراد زیادی را درگیر خود می کند. زمانی که قلب عفونت می کند، بدین معناست که باکتری یا ویروس وارد خون فرد شده است و خون را آلوده کرده است. علائمی که این بیماری به همراه دارد متعدد اند که در ادامه شرح خواهیم داد. به طور کلی دکتر قلب در ایران می تواند به خوبی این عفونت را تشخیص دهد و برای درمان آن اقدام کند.

عفونت قلبی چیست؟

عفونت می تواند در هر قسمتی از بدن رخ دهد و قلب نیز از این قاعده مستثنی نیست. عفونت قلبی عفونتی می باشد که در پوشش درونی قلب اتفاق می افتد. یکی از دلایل عمده این بیماری، انتقال باکتری های عفونت از لثه به قلب است. باکتری ها قسمتی از ساختار بدن انسان ها هستند و به طور تقریبی در هر جایی از بدن وجود دارند، حتی بعضی از باکتری ها در بخش های خاصی از بدن فرد زندگی می کنند. در صورتی که مشکلات قلبی دارید، باکتری هایی که در خون وجود دارند، می توانند به بافت های آسیب دیده بچسبند و موجب بروز عفونتی به نام عفونت قلبی شوند. در حقیقت فاکتورهای متعددی می توانند موجب بروز عفونت قلب شوند، ولی طبق گفته دکتر قلب در تهران دلیل رایج بروز عفونت قلب، باکتری ها می باشند.

عفونت قلبی می تواند در قسمت های متعدد قلب رخ دهد. اندوکاردیت از جمله نوع خطرناک عفونت قلبی است. در صورتی که میکروب ها یا باکتری ها از بخش های دیگر بدن مثل دهان به جریان خون انتقال یابند و به لایه درونی قلب چسبیده باشند، می توانند موجب بروز اندوکاردیت شوند. زمانی که عفونت با آنتی بیوتیک یا جراحی قابل درمان نباشد، می تواند سبب آسیب های دائمی یا حتی مرگ شود. تشخیص زودهنگام و درمان درست،  روش مناسب جهت جلوگیری از پیشرفت این بیماری است.

انواع عفونت قلبی

عفونت قلبی انواع مختلفی دارد که در ادامه آن ها را شرح خواهیم داد :

پریکاردیت: متورم شدن و تحریک پریکارد، غشای نازک کیسه مانندی است که قلب انسان را احاطه می کنند. این نوع از عفونت قلبی به طور معمول به صورت ناگهانی آغاز می گردد ولی زمان زیادی طول نمی کشد. بیشتر موارد جزئی هستند و خود به خود برطرف می گردند، ولی در موارد جدی تر ممکن است نیاز به دارو یا جراحی داشته باشند.

اندوکاردیت: این نوع از عفونت در دریچه های قلب یا پوشش داخلی قلب رخ می دهد. عفونت اندوکاردیت می تواند آسیب جدی به قلب شما بزند و برای جلوگیری از کشنده شدن آن باید سریعا درمان شود. بیشتر کسانی که به اندوکاردیت مبتلا می شوند، دریچه های قلب شان آسیب می بیند یا نقایص قلبی دیگری را تجربه می کنند.

میوکاردیت: این بیماری بین مردم بسیار نادر است که اگر عضله قلب به علت وجود عفونت ویروسی، ملتهب شود یا آسیب بیند، تشخیص داده می شود. به طور معمول انسان های سالم را تحت تأثیر قرار می دهد و تاثیر طولانی مدت آن از بهبودی سریع تا نارسایی قلبی متغیر است.

عفونت قلبی چه علائمی دارد؟

عفونت قلبی بیماری است که گاهی بسیار ناگهانی و گاهی به مرور زمان رخ می دهد. ظهور این بیماری در بدن، به میکروب یا ویروسی که به بدن وارد می شوند بستگی دارند و در ضمن عوامل متعددی می توانند بر زمان رخ دادن این بیماری اثر بگذارند. زمانی که بیماری عفونت قلبی در بدن ایجاد می شود، با برخی علائم همراه است که در ادامه می خواهیم آن ها را برای شما شرح دهیم :

  • درد مفاصل و عضلات و درد قفسه سینه هنگام تنفس
  • خستگی و علائم آنفولانزا مانند تب و لرز
  • عرق شبانه و تنگی نفس
  • تورم پاها یا شکم
  • کاهش وزن بی دلیل
  • مشاهده خون در ادرار
  • حساسیت در طحال
  • لکه های قرمز روی کف پا یا کف دست
  • لکه ها یا خطوط قرمز یا تیره‌تر زیر ناخن
  • لکه های قرمز و حساس زیر پوست انگشتان دست یا پا
  • لکه های ریز بنفش یا قرمز به نام پتشی روی پوست، سفیدی چشم یا داخل دهان

روش های تشخیص عفونت قلبی

برتی تشخیص دادن انواع بیماری های قلبی می توان از روش های مختلف پزشکی کمک گرفت که در ادامه ذکر می شوند :

۱. آزمایش کشت خون

این نوع آزمایش جهت شناختن میکروب های موجود در جریان خون فرد مورد استفاده قرار می گیرد. نتایج حاصل از کشت دادن خون به دکتر متخصص کمک می کند تا آنتی بیوتیک مناسب یا مخلوطی از آنتی بیوتیک ها را انتخاب نماید.

۲. شمارش کامل خون

آزمایش خون یا CBC می تواند به دکتر متخصص تان نشان دهد که تعداد زیاد گلبول های سفید خون تان می توانند نشانه وجود عفونت در قلب باشد یا خیر. در ضمن شمارش دقیق خون می تواند به مشخص شدن سطوح پایین گلبول های قرمز سالم (کم خونی) کمک شایانی کند، که می تواند علامتی از اندوکاردیت باشد. امکان دارد که سایر آزمایش‌های خون نیز جهت کمک به تشخیص این بیماری، توسط پزشک تجویز شوند.

۳. اکوکاردیوگرافی یا اکو قلب

در اکوکاردیوگرافی از امواج صوتی جهت تولید تصاویر قلب تپنده کمک گرفته می شود. این آزمایش بیان گر آن است که حفره ها و دریچه های قلب تان چه مقدار خون را از طریق قلب تان پمپاژ می کنند. امکان دارد که دکتر متخصص از ۲ نوع مختلف اکوکاردیوگرافی یعنی اکوکاردیوگرام ترانس قفسه سینه و اکوکاردیوگرام ترانس مریبرای کمک به تشخیص اندوکاردیت استفاده کند.

۴. الکتروکاردیوگرام

الکتروکاردیوگرام جهت اندازه گرفتن زمان و مدت ضربان قلب مورد استفاده قرار می گیرد. این آزمایش تنها جهت تشخیص اندوکاردیت نمی باشد، ولی می تواند به دکتر متخصص تان بگوید که آیا چیزی بر فعالیت الکتریکی قلب شما تأثیر می گذارد.

۵. تست های تصویربرداری

اشعه ایکس قفسه سینه: این آزمایش روش بسیار کمک کننده ای می باشد که می تواند تورم قلب بر اثر عفونت قلبی را تشخیص دهد.

سی تی اسکن و ام آر آی

در صورتی که دکتر حس کند، عفونت به سایر قسمت های بدن شما انتقال یافته است، ممکن است به سی تی اسکن یا ام آر آی از مغز، قفسه سینه یا بخش های دیگر بدن خود نیاز داشته باشید.

کلام آخر

بیماری عفونت قلبی، بیماری خطرناکی محسوب می شود که می بایست سریعا تشخیص داده شود تا از بروز مشکلات قلبی جلوگیری شود. این بیماری انواع مختلفی دارد که هر یک علل متفاوتی دارند. در ضمن برای تشخیص این مشکل، روش های متعددی وجود دارد که هر یک از این روش ها را در این مقاله شرح دادیم. ما نیز سعی کردیم در این مقاله مطالب مفیدی در این زمینه در اختیار شما قرار دادیم، در صورتی که هر گونه انتقاد یا پیشنهاد در رابطه با این موضوع دارید، می توانید از طریق سایت جراحا یا jaraha.com در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا