پزشکی و سلامتتغذیه سالم

خواص زعفران برای لاغری و کاهش وزن

امروزه تناسب اندام و لاغری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و درصد زیادی از افراد به دنبال روش‌های کاربردی هستند. راهکارهای مختلفی ارائه شده‌اند که شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها در مسیر لاغری حرکت کرده و در نهایت به وزن ایده آل خود برسید. یکی از بهترین و موثرترین روش‌ها، استفاده از زعفران است. زعفران یکی از گران‌بهاترین و محبوب‌ترین ادویه‌ها بوده که کاربردهای غذایی و دارویی متعددی دارد. برای بهره بردن از خواص زعفران در زمینه لاغری می‌توانید اقدام به خرید آنلاین زعفران صادراتی کنید که کیفیت بالایی دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی اثرات زعفران در فرایند لاغری به صورت کامل بپردازیم.

رابطه مصرف زعفران با لاغری چیست؟

همان‌طور که اشاره کردیم، زعفران خواص متعدد و گوناگونی را در خود جای داده و همین موضوع باعث شده تا به عنوان ارزشمندترین ادویه در جهان شناخته شود؛ البته قیمت زعفران در اصفهان ممکن است با تهران یا خراسان تفاوت داشته باشد، اما در هر صورت این ادویه، گران است. امروزه تحقیقات گسترده‌ای انجام شده تا موثرترین و بهترین روش‌ها برای لاغری به افراد معرفی شوند. بر اساس تحقیقات انجام شده زعفران هم می‌تواند اثرگذار باشد و شما را در مسیر لاغری قرار دهد. مهمترین اثرات زعفران برای کاهش وزن عبارتند از:

ترشح هورمون سروتونین

می‌دانیم که یکی از خواص زعفران، نشاط آور بودن آن است که می‌تواند بر روی خلق و خوی فرد اثرگذار باشد؛ زیرا با مصرف زعفران هورمون سروتونین در بدن ترشح می‌شود. در صورتی که به هر دلیل میزان این هورمون در بدن کمتر از حد مشخصی باشد، فرد دچار پرخوری عصبی یا اشتهای کاذب خواهد شد. در این حالت تلاش می‌شود تا با خوردن غذاهای جذاب پرکالری و میان وعده‌های سنگین، روحیه در وضعیت بهتری قرار بگیرد؛ بر این اساس در طولانی‌مدت فرد درگیر افزایش وزن خواهد شد.

پس می‌توانیم نتیجه بگیریم که زعفران در جلوگیری از اشتهای کاذب می‌تواند اثرگذاری فوق‌العاده‌ای داشته باشد. افزایش میزان ترشح این هورمون با استفاده از زعفران یکی از بهترین و موثرترین اقدامات محسوب می‌شود. بر اساس تحقیقات انجام‌شده، حتی بوییدن زعفران هم کمک‌کننده بوده و می‌تواند ترشح این هورمون را افزایش دهد.

افزایش سوخت و ساز بدن

مصرف زعفران می‌تواند سوخت وساز بدن را افزایش دهد؛ زیرا گردش خون را بهبود بخشیده و شادی و نشاط را بالا می‌برد. به این ترتیب، چربی‌ها سریعتر شکسته شده و زودتر آب می‌شوند. علاوه بر این، طبع زعفران هم گرم است؛ در نتیجه می‌تواند بدن را گرم‌تر کرده و متابولیسم آن را بهبود دهد.

کاهش جذب قند در بدن

زعفران دارای رشته‌هایی با طعم تلخ است که به خودی خود قند کمی دارند؛ همچنین مصرف آنها هم می‌تواند مانع از جذب قند شود. به این ترتیب، قندهای مضر و چاق کننده کمتر در بدن جذب خواهند شد و فرایند کاهش وزن سرعت بیشتری پیدا می‌کند.

خواص پودر زنیان با عسل

روش های استفاده از زعفران برای لاغری

حال که دانستیم زعفران برای لاغری و کاهش وزن اثرگذار بوده و کمک‌کننده است، باید درباره نحوه مصرف این گیاه هم آگاهی کاملی داشته باشیم. امروزه روش‌های کاربردی و مختلفی برای استفاده از زعفران وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. برخی از بهترین و کاربردی‌ترین روش‌ها به شرح زیر هستند.

دمنوش زعفران

یکی از بهترین روش‌ها برای کم کردن وزن با زعفران، دمنوش یا چای زعفران است. برای اثرگذاری بهتر و مطلوب‌تر زعفران باید آن را بعد از غذا میل کنید.

برای تهیه یک دمنوش زعفران می‌توانید آن را با چای ترکیب کرده و دم بگذارید. نوشیدن یک چای زعفرانی بعد از غذا احساس بسیار خوبی به شما خواهد داد. ترکیب زعفران با گیاهان دیگر از قبیل گل محمدی، هل، میخک، دارچین، گل گاو زبان و … نیز می‌تواند یک دمنوش فوق‌العاده جذاب به وجود آورد. انتخاب گیاهان بر اساس سلیقه شما انجام می‌شود.

زعفران و شیر

از دیگر ترکیب‌هایی که بر پایه زعفران تهیه شده و می‌تواند در روند لاغری تا حد زیادی کمک‌کننده باشد، زعفران و شیر است. برای استفاده از این ترکیب باید زعفران را به خوبی ساییده و سپس با مقداری هل کوبیده شده ترکیب کنید. مخلوط هل و زعفران را به مقداری شیر اضافه کرده و منتظر بمانید تا رنگ آن تغییر کند.

شیر، هل و زعفران هر سه خواص بسیار زیادی را برای سلامت بدن دارند و شما می‌توانید به راحتی از آن‌ها بهره‌مند شوید. این ترکیب معمولا به عنوان یک میان وعده مغذی مورد استفاده قرار گرفته و می‌تواند از اشتهای کاذب شما جلوگیری کند.

شربت زعفران و تخم شربتی

یکی دیگر از روش‌های کاهش وزن با زعفران، ترکیب زعفران با تخم شربتی است. تهیه کردن این ترکیب به سادگی امکان‌پذیر بوده و فقط کافی است مقداری شربت زعفران را تخم شربتی مخلوط کرده و میل کنید. تخم شربتی نیز همانند زعفران می‌تواند نقش فوق‌العاده‌ای در کنترل اشتهای شما داشته باشد.

با این 10 دمنوش خانگی، شکم و پهلو خود را صاف کنید! + طرز تهیه

برای دریافت نتیجه بهتر، توصیه می‌کنیم از شیرین‌کننده‌ها در تهیه این ترکیب استفاده نکنید. شربت زعفران و تخم شربتی همراه با گلاب و یا مقداری هل هم می‌تواند نتیجه جذابی ایجاد کند. این ترکیب معمولا قبل از وعده‌های غذایی برای کم کردن اشتها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طبخ غذا با زعفران

زعفران یکی از جذاب‌ترین ادویه‌ها بوده که عطر و طعم فوق‌العاده‌ای دارد؛ ریختن آن در غذا هم می‌تواند جذب چربی را در بدن کم کند.

از این رو شما می‌توانید در رژیم غذایی خود و برای تهیه غذاهای مختلف از این ادویه استفاده کنید. با کمک زعفران می‌توانید غذاهای با عطر و طعم مطلوب‌تر تهیه کرده و از خواص این گیاه نهایت استفاده را ببرید. برای استفاده از خواص زعفران در زمینه لاغری و کاهش وزن، حتما محصولات مرغوب و اصل را تهیه کنید تا با استفاده از رنگ‌های مصنوعی یا رشته‌های تقلبی، آسیب نبینید.

زعفران برای کدام دسته از افراد مناسب نیست؟

یکی از سوالاتی که معمولا در ارتباط با لاغری با زعفران برای شما ممکن است پیش آید این است که چه افرادی چه افرادی نباید از این ادویه برای لاغری استفاده کنند. به صورت کلی مصرف مقدار کم و جزئی از زعفران هیچ‌گونه ایرادی نداشته و می‌تواند شما را در مسیر خوب و مناسبی قرار دهد؛ اما زیاده‌روی می‌تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد. افرادی که کف دستشان عرق می‌کند و یا علائم دیگری از قبیل تهوع، درد شکم، استفراغ، مدفوع خونی و … دارند، نباید از زعفران استفاده کنند. همچنین اگر با مصرف زعفران این علائم را مشاهده کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

سخن پایانی

اگر از روش‌های مختلف برای لاغری استفاده کرده‌اید ولی نتیجه مطلوبی به دست نیاوردید، توصیه می‌کنیم به سراغ زعفران بروید. زعفران یکی از محبوب‌ترین و بهترین گیاهان بوده که خواص متعددی داشته و در شرایط مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بخش‌های قبلی به صورت کامل به بررسی اثرگذاری زعفران در فرایند لاغری پرداختیم. بهترین روش‌های موجود برای بهره بردن از زعفران را نیز معرفی کردیم تا شما بتوانید با استفاده از آن‌ها به نتیجه مطلوبی که در نظر دارید دست پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا