پزشکی و سلامت

4 نکته طلایی جهت حفظ سلامت در زمان نظافت سرویس بهداشتی و حمام!

برای حفظ ظاهر زیبا و تمیز، جلوگیری از بیماری‌ها و همچنین حفظ عملکرد صحیح شیرآلات تمیزکاری منظم و به موقع تجهیزات حمام و دستشویی اهمیت بالایی دارد. استفاده از مواد شوینده مناسب، سیستم تهویه مناسب و از بین بردن رسوب شیرآلات در بازه های زمانی کوتاه از مواردی هستند که در نظافت سرویس حمام و دستشویی باید به آن ها توجه شود. در ادامه به بررسی این نکات مهم پرداخته شده است.

اهمیت تهویه مناسب در سرویس بهداشتی و حمام

تهویه مناسب در سرویس بهداشتی و حمام علاوه بر اینکه در حفظ بهداشت محیط مؤثر است، از نظر حفظ سلامت در زمان نظافت نیز اهمیت بالایی دارد. تهویه مناسب به خشک شدن و از بین بردن رطوبت پس از استفاده از سرویس دستشویی و حمام و در نتیجه کاهش احتمال رویش قارچ و کپک و بوی نامطبوع می انجامد. علاوه بر این،‌ در زمان استفاده از شوینده های صنعتی (و حتی شوینده های طبیعی برای ریه های حساس) از آسیب دیدن سیستم تنفسی و ریه جلوگیری می کند.

اهمیت نظافت سرویس بهداشتی در فاصله های کوتاه

هر چه در بازه های زمانی کوتاه تر دستی به سر و گوش سرویس بهداشتی بکشید فرایند تمیزکاری سریع تر و ساده تر خواهد بود. جرم آب و رسوبات هر چقدر بیشتر تجمع کند و ضخیم تر شود با دشواری بیشتری از بین می رود. برای از بین بردن یک لایه نازک رسوب از روی سینک و یا دیوارها مواد طبیعی مانند سرکه و یا حتی پودر لباس کار را انجام می دهد. اما یک لایه ضخیم از جرم و رسوب را باید به کمک شوینده های صنعتی و شیمیایی از بین ببرید. علاوه بر مضرات شوینده های شیمیایی برای پوست و ریه، لایه آبکاری شیرآلات نیز در اثر استفاده از مواد اسیدی و بازی دچار آسیب می شود و حتی ممکن است لکه های سیاه اسیدی زیبایی آبکاری را مخدوش کند.

اهمیت تمیز کردن شیرآلات رسوب گرفته

شیرآلات علاوه بر اهمیتی که از نظر عملکرد صحیح دارند دارای ارزش ظاهری نیز هستند و از آیتم های دکوراتیو در سرویس بهداشتی و حمام به حساب می آیند. یکی از مواردی که هر دو کارکرد شیرآلات را دچار اشکال می کند رسوب آب است. در صورتی که در زمان کوتاه شیرآلات بهداشتی را نظافت نکنید رسوب بر روی آن، و حتی بخش های داخلی تر مانند زیر دسته اهرمی، جمع می شود. با گذشت زمان این جرم ها دیگر به راحتی ابتدای کار قابل تمیز کردن نخواهد بود و تمیز کردن آن ها به کمک مواد و جرم گیر های قوی ممکن است به قیمت آسیب به آبکاری آن ها تمام شود. پس بهتر است، بسته به میزان رسوب آب منطقه ای که شیرآلات در آن نصب شده است، برای تمیز کردن شیرآلات رسوب گرفته خود برنامه ای تهیه کنید. در این حالت در معرض مواد و شونده های شیمیایی و صنعتی نیز قرار نخواهید گرفت.

از بین بردن رسوب شیرآلات، مهمترین عامل حفظ درخشانی و زیبایی شیرآلات است. جرم گیری شیرآلات و رسوب زدایی شیرآلات می تواند با استفاده از روش های خانگی آسان و با کمک موادی مانند سرکه سفید، مایع ظرفشویی و جوش شیرین انجام شود. بهتر است رسوب گیری شیر اهرمی، بسته به میزان سختی آب، در فواصل زمانی صحیح صورت گیرد تا از سفت شدن بیش از حد رسوبات بر روی شیرآلات و یا گرفتگی شیرآلات جلوگیری شود. برای رسوب گیری شیرآلات هرگز سطح آنها را با اسکاچ زبر و یا سیم ظرفشویی نتراشید، چرا که با این کار آبکاری شیر صدمه می بیند.

نکات مهم در زمان نظافت با شوینده های صنعتی

کار با شوینده های صنعتی ممکن است نتیجه بهتر و سریع تری را رقم بزند اما نکات مهمی در رابطه با این محصولات وجود دارد که بهتر است برای حفظ سلامت خود و جلوگیری از آسیب زدن به تجهیزات حمام رعایت کنید:

  • از آنجا که مواد صنعتی شیمیایی قوی تر از مواد طبیعی هستند برای پوست ضرر بیشتری دارند و در زمان کار با این مواد حتماً از دستکش پلاستیکی استفاده کنید.
  • اگر در محیط بسته مشغول تمیز کاری با مواد شیمیایی هستید حتماً سیستم تهویه را روشن کنید تا از آسیب دیدن ریه خود جلوگیری نمایید.
  • هرگز مواد شیمیایی را با یکدیگر ترکیب نکنید؛ چرا که ممکن است این مواد با یکدیگر واکنش داده و گازهای سمی و مرگ آوری تولید شود.
  • حتماً پیش از استفاده از مواد شیمیایی بر روی سطوح اطمینان حاصل کنید که ماده شیمیایی به سطح مورد نظر آسیبی نمی رساند. مثلا استفاده از وایتکس بر روی سنگ مرمر باعث از بین رفتن درخشش و مات شدن آن می شود.

همیشه استفاده از مواد طبیعی برای نظافت،‌ هم از نظر هزینه و هم از نظر ایمنی، مناسب تر است. بهتر است زمان نظافت را جوری تنظیم کنید تا با کمک همان مواد طبیعی مانند جوش شیرین و سرکه نتیجه مناسب بگیرید! خصوصاً برای شیرآلات ساختمانی که نسبت به جرم گیر ها حساس تر هستند و سریع تر آسیب می بینند. استفاده از شوینده های صنعتی باید آخرین راه حل تمیز کردن باشد؛ آن هم با رعایت اصولی مانند استفاده از تهویه مناسب و دستکش پلاستیکی تا سلامتی کاربران و کیفیت تجهیزات مورد نظر تحت تأثیر قرار نگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا