پزشکی و سلامتتغذیه سالم

چی بخوریم شکم کار کنه؟ مواد غذایی برای درمان کار نکردن شکم

یبوست به این معنی است که فردی نتواند روده خود را به طور کامل تخلیه کند. اگر فقط سه بار در هفته مدفوع دفع کرده اید، به این معنی است که مبتلا به یبوست شده اید. این عارضه ممکن است برای اغلب ما اتفاق بی افتد. اما خبر خوبی که وجود دارد این است که با رعایت رژیم غذایی می توانید این مشکل را به خوبی برطرف کنید. حتما می پرسید که چی بخوریم شکم کار کنه؟ برای پاسخ این سوال و راه کارهای آسان برای رفع یبوست این مطلب را از دست ندهید.

سبزیجات مفید برای کار کردن شکم

اگر برای شما سوال پیش آمده باشد که چی بخوریم شکم کار کنه؟  باید در جواب بگوییم که برای درمان این مشکل، از خوردن سبزیجاتی که در ادامه معرفی می کنیم، غافل نشوید.

نعناع تند

یک فنجان چای نعناع تند نه تنها یبوست را برطرف می کند، بلکه حالت تهوع و درد معده را نیز کاهش می دهد.

سیب زمینی شیرین

این نوع از سیب زمینی حاوی فیبر، پکتین و سلولز هستند، به همین دلیل اگر شکم شما به خوبی کار نمی کند، حتما آن را میل کنید.

سبزیجات برگ دار

یک سالاد مقوی با اسفناج و سایر سبزیجات برگ دار درست کنید و آن را بخورید. این سالاد یبوست شما را درمان خواهد کرد.

کنگر فرنگی

این سبزی مقدار زیادی ویتامین، پروبیوتیک و نوعی فیبر دارد که به هضم غذا کمک می کند. کنگر فرنگی را بپزید و به پیتزا سبزیجات یا سالاد مورد علاقه تان اضافه کنید.

ریواس

یک ساقه از این سبزی ترش حدودا یک گرم فیبر نامحلول دارد و می تواند یک داروی خانگی برای رفع مشکل یبوست شما باشد.

کلم بروکلی

کلم بروکلی حاوی ترکیبی به نام سولفورافان است که به هضم غذا کمک می کند. این سبزی را با سیر بخار پز کرده و بخورید.

لیستی از میوه های درمان کننده یبوست

اگر شکم شما کار نمی کند و از یبوست رنج می برید، میوه های زیر را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

سیب

سیب سرشار از فیبر است و به همین خاطر باعث می شود که غذا از روده حرکت کند و دفع شود. برای اینکه از تمام فواید سیب بهره مند شوید، آن را با پوست بخورید. می توانید این میوه را به عنوان میان وعده یا یک دسر به صورت پخته شده میل کنید.

کیوی

یک کیوی کوچک حاوی دو گرم فیبر بوده که می تواند روده را برای حرکت دادن غذاها تحریک کند. می توانید با ورقه کیوی اسموتی درست کنید و آن را صبح ها بخورید.

انگور

پوست اکثر میوه ها حاوی فیبر است و انگور نیز از این قاعده مستثنا نیست. خوردن یک مشت انگور به شما کمک می کند تا راحت تر مدفوع خود را دفع کنید.

تمشک

یک فنجان تمشک، بیش از ۸ گرم فیبر دارد و برای درمان یبوست عالی است.می توانید این میوه را به تنهایی بخورید یا در اسموتی بریزید و میل کنید.

گلابی

گلابی یک راه خوشمزه برای درمان یبوست است! این میوه حاوی فیبر و سوربیتول بوده که کمک می کند شکم شما کار کند.

پرتقال

پرتقال به این دلیل که دارای فیبر و ویتامین C است، باعث می شود که مدفوع نرم شده و دفع آن نیز آسان شود. فقط توجه داشته باشید که آب پرتقال نمی تواند تاثیری در درمان شما داشته باشد؛ چراکه فیبر در پالپ این میوه وجود دارد.

آووکادو

آووکادو حاوی مقادیر زیادی فیبر و منیزیم است. به همین خاطر باعث می شود که در روده آب وجود داشته باشد تا مدفوع نرم شود.

انجیر

۴ عدد انجیر بیش از ۷ گرم فیبر دارد و به کار کردن شکم کمک می کند. انجیر را می توانید به صورت تازه یا خشک میل کنید.

خشکبار برای رفع یبوست

بسیاری از انواع خشکبار می تواند به دفع غذا از شکم شما کمک کند. این خشکبار عبارتند از:

آلو خشک

یک وعده آلو خشک، ۶ گرم فیبر دارد و به همین خاطر موجب دفع سریع غذا از روده می شود. اگر علاقه ای به خوردن آلو خشک ندارید می توانید از آب آن بهره ببرید.

خرما

از خرما می توانید به عنوان یک میان وعده شیرین و خوشمزه برای درمان یبوست استفاده کنید؛ چراکه حاوی ۷ گرم فیبر است. خرما علاوه بر درمان یبوست، می تواند قند خون بدن را نیز کنترل کند.

بادام

یک مشت بادام را به عنوان یک میان وعده بی دردسر برای درمان یبوست میل کنید. بادام دارای پروتئین، چربی سالم، فیبر و منیزیم است که موجب تحریک دستگاه گوارش می شود.

دانه چیا

تنها یک قاشق از دانه چیا، به این دلیل که ۵ گرم فیبر دارد می تواند یبوست شما را درمان کند. دانه های چیا وقتی خیس می شوند، منبسط شده و حالت ژله ای پیدا می کنند، این امر باعث می شود که غذا در دستگاه گوارش شما حرکت کند و از روده خارج شود.

ذرت خشک

ذرت بو داده برای درمان یبوست عالی است. هم درمان شوید و هم از خوردن آن لذت ببرید!

بلغور جو دوسر

خوردن نان های شیرین را برای صبحانه کنار بگذارید و به جای آن مقداری بلغور جو دوسر را گرم کرده و میل کنید. هر فنجان از بلغور جو دوسر بیش از ۱۶ گرم فیبر دارد. به همین خاطر با خوردن آن می توانید شاهد درمان سریع یبوست باشید.

معرفی مواد غذایی برای درمان کار نکردن شکم

در ادامه غذاهایی را که منجر به دفع مدفوع می شوند به شما خواهیم گفت.

نان گندم کامل: روز خود را با نان گندم کامل شروع کنید. این نان حاوی فیبر نامحلول است که روده ما نمی تواند آن را جذب کند، به همین خاطر به سرعت آن را دفع می کند.

لوبیا: انواع لوبیا به دلیل اینکه فیبر محلول و نامحلول دارند برای درمان یبوست مفید هستند.

روغن زیتون: ملین دارویی است که برای درمان یبوست استفاده می شود. ملین به طور طبیعی در روغن زیتون وجود دارد و به همین خاطر به هضم غذا کمک می کند و موجب بهبود مشکل کار نکردن شکم می شود.

کفیر: در روده ما باکتری های سالمی وجود دارند که مسئول هضم و از بین بردن غذاها هستند. کفیر دارای پروبیوتیک است و به همین خاطر این باکتری ها را تقویت می کند تا عملکرد بهتری داشته باشند.

نان چاودار: نان سفید را کنار بگذارید و نان چاودار میل کنید. این نوع نان هم یبوست را برطرف می کند و هم شما را سیر نگه می دارد.

عدس: عدس یک داروی عالی برای رفع یبوست است. یک فنجان عدس ۸ گرم فیبر و مواد مغذی فراوانی دارد و مصرف آن برای یبوست توصیه می شود.

آب: کمبود آب در بدن می تواند یکی از علل یبوست باشد. به همین خاطر لازم است که بدن خود را هیدراته نگه دارید. نوشیدن روزانه ۶ تا ۸ فنجان یا دو لیتر آب می تواند مانع ابتلا به یبوست شود. آب گازدار نیز برای یبوست بسیار مفید است اما از خوردن نوشابه های شیرین و گازدار پرهیز کنید.

قهوه: قهوه کافئین دار ماهیچه دستگاه گوارش را تحریک می کنند و باعث دفع آسان مدفوع می شود.

برنج قهوه ای: این نوع برنج را جایگزین برنج سفید کنید تا علائم یبوست کاهش یابد.

کلام پایانی

یبوست ممکن است به دلیل استرس، تحرک کم، نگه داشتن مدفوع برای طولانی مدت و به صورت کلی به علت سبک زندگی ناسالم در افراد ایجاد شود. به همین خاطر ورزش کردن می تواند مانع ابتلا به این بیماری و حتی در مواردی درمان کننده آن نیز باشد. اما اگر با تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی بهبودی در علائم شما حاصل نشد، از ادامه خود درمانی بپرهیزید و به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. آیا تجربه ابتلا به یبوست را دارید؟ برای درمان آن چه راه حل هایی را پیشنهاد می کنید؟ شما به ما بگویید که چی بخوریم شکم کار کنه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا