بیماری هاپزشکی و سلامت

کدام نوع زگیل تناسلی خطرناک است؟

آیا ویروس HPV یا پاپیلومای انسانی را می‌شناسید؟
ویروس اچ پی وی یکی از بیماری‌های مقاربتی است که در بیشتر مواقع هیچ علائم و نشانه‌ای ندارد، این عارضه در برخی افراد موجب بروز ضایعات گوشتی روی سطح پوست می‌شود. بیشتر این ضایعات پوستی روی ناحیه تناسلی، واژن، مقعد و حتی داخل دهان و روی لثه نمایان می‌شوند.
نمی‌توان این بیماری را بی اهمیت نشان داد و آن را دست کم گرفت، در صورت مشاهده علائم در هر زمانی باید به متخصص مراجعه کنید. اما آیا این عارضه می‌تواند به یک بیماری خطرناک تبدیل شود و تهدید کننده سلامت انسان باشد؟

کدام تیپ زگیل تناسلی خطرناک است و باعث سرطان می‌شود؟

زگیل تناسلی هم مانند سایر بیماری‌ها انواع کم خطر و پرخطری دارد که نوع کم خطر آن هیچگونه آسیبی به بدن نمی‌رساند و با درمان به موقع بهبود می‌یابد. اما نوع پرخطر این بیماری می‌تواند موجب ابتلا به عفونت‌های مختلف و سرطان(واژن، مقعد، دهانه رحم و غیره) شود.

انواع تیپ های زگیل تناسلی

زگیل تناسلی دارای انواع مختلفی است که هر یک از آن‌ها علائم و نشانه‌های دارند، در حال حاضر بیش از ۱۰۰ نوع ویروس پاپیلومای انسانی شناخته شده است. برای درمان زگیل تناسلی باید با انواع تیپ‌های آن آشنا شوید. زگیل تناسلی دارای دو دسته کم خطر و پرخطر است:

تیپ کم خطر زگیل تناسلی

تیپ کم خطر ویروس HPV باعث زگیل تناسلی در مقعد، دهان و واژن می‌شود. این زگیل‌های کم‌خطر عفونت و مشکل خاصی ایجاد نمی‌کنند و در صورتی که درمان شوند بعد از ۱۸ تا ۲۴ ماه بهبود می‌یابد. از انواع کم خطر این ویروس می‌توان به نوع ۶، ۱۱، ۴۰، ۴۳، ۴۴، ۵۳، ۵۴، ۶۱، ۷۲ و ۷۳  اشاره کرد.

تیپ پرخطر زگیل تناسلی

 تیپ پرخطر زگیل تناسلی علاوه بر ایجاد ضایعه‌های گوشتی روی بدن موجب عفونت و بیماری‌های مهلکی همچون سرطان دهانه رحم، واژن و مقعد می‌شوند. از انواع پرخطر این ویروس می‌توان به نوع ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۳۵، ۳۹،۴۵، ۵۱، ۵۲، ۵۶، ۵۸ ، ۵۹ و۶۸ اشاره کرد.

علائم زگیل تناسلی چیست؟

ویروس HPV در زنان و مردان گاهی می‌تواند دارای علائم و گاهی بی علائم باشد. علائم زگیل تناسلی در زنان و مردان به دلیل ساختار ناحیه تناسلی آن‌ها کمی متفاوت است.

علائم زگیل تناسلی در زنان

  • ایجاد ضایعات گوشتی و سفت روی ناحیه تناسلی و واژن
  • انسداد مجاری ادرار
  • درد، خارش و سوزش در زمان رابطه جنسی
  • ترشح و رطوبت بیش از حد

علائم زگیل تناسلی در مردان

  • خارش و سوزش در زمان رابطه جنسی
  • تورم و التهاب
  • خونریزی و درد شدید در زمان رابطه جنسی
  • تغییر رنگ ناحیه تناسلی
  • شایعات گوشتی روی آلت تناسلی

از کجا می‌توان زگیل تناسلی خطرناک را تشخیص داد؟

زگیل تناسلی مانند هر بیماری دیگری علائم و نشانه‌هایی دارد که در صورت مشاهده هر یک از آن‌ها باید برای درمان و جلوگیری از تشدید بیماری به پزشک مراجعه کنید. زگیل تناسلی به طور کلی عارضه خطرناکی نیست و با درد، سوزش و گاهی خارش همراه است، اما این ویروس انواع و اقسام مختلفی دارد که تیپ پر خطر آن در صورتی که درمان نشود می‌تواند به یک عارضه خطرناک تبدیل شود. این زگیل تا حدی خطرناک می‌شود که موجب انواع سرطان(رحم، مقعد، واژن و غیره) در زنان و مردان خواهد شد.


برای تشخیص خطرناک بودن آن باید به یک متخصص مراجعه کنید تا با آزمایش و معاینات اولیه مشخص شود که این زگیل از تیپ زگیل‌های پرخطر است یا کم خطر.

روش های درمان زگیل تناسلی

خوشبختانه علم پزشکی در این زمینه پیشرفت خوبی داشته و روش‌های مختلفی برای درمان زگیل تناسلی در زنان و مردان به وجود آمده است. بهترین و مرسوم‌ترین روش‌های درمان زگیل تناسلی به نقل از کلینیک صدف عبارتنداز:

کرایوتراپی

در این روش پزشک سعی می‌کند تا زگیل را با نیتروژن مایع منجمد کند، این روش درمان به عنوان یکی از بهترین روش‌های درمانی شناخته شده و عوارض بسیار کمی دارد.

دارودرمانی

برخی پزشکان برای کنترل زگیل تناسلی از داروهای مختلفی استفاده می‌کنند که برای تاثیرگذاری بیشتر می‌توان در کنار سایر روش‌های درمانی از دارو به عنوان یک درمان مکمل استفاده کرد.
از داروهای رایج در این عارضه می‌توان به پودوفیلوکس، رزین پودوفیلوم، فلوئورواوراسیل، اینترفرون آلفا و ایمیکیمودو اشاره کرد که به صورت موضعی و در محل مورد نظر باید استفاده شوند.

لیزر درمانی

لیزر درمانی یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن زگیل‌های ریز و متوسط است، از این روش نمی‌توان برای زگیل‌های بزرگ و گوشتی استفاده کرد و از بی‌حسی موضعی استفاده می‌کنند. از معایب این روش می‌توان به هزینه بالا، طولانی بودن جلسات، باقی‌ماندن جای زخم اشاره کرد.

جراحی

از جراحی برای درمان و از بین بردن زگیل تناسلی بزرگ و گوشتی استفاده می‌کنند، در این روش پزشک با استفاده از بی‌حسی موضعی و گاهی اوقات بیهوشی ضایعه گوشتی را با تیغ می‌برد و جای آن را بخیه می‌زند.

پاپ اسمیر

یکی از راه‌های تشخیص زگیل تناسلی در زنان انجام تست پاپ اسمیر است، این تست به طور دقیق و قطعی وجود هرگونه سلول‌های سرطانی و پیش سرطانی را نشان می‌دهد و در صورت تشخص و درمان به موقع می‌توان از گسترش آن جلوگیری کرد.

روش های پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی

مرسوم‌ترین راه پیشگیری از زگیل تناسلی احتیاط و رعایت نکات مراقبتی در زمان رابطه جنسی است. برای پیشگیری از زگیل تناسلی در زنان و مردان توصیه می‌شود:

  1. در زمان مناسب واکسن گارداسیل تزریق کنید زیرا تزریق واکسن اگر در سن مناسب و به طور کامل انجام شود از ابتلا به زگیل تناسلی جلوگیری می‌کند. بیشتر پزشکان بر این باورند که تزریق این واکسن در سنین پایین می‌تواند قدرت تاثیرگذاری بسیار بیشتری داشته باشد؛ به همین دلیل بهترین زمان برای تزریق واکسن گارداسیل در دختران و پسران در بازه سنی ۱۱ تا ۱۲ سالگی است.
  2. در روابط جنسی خود از کاندوم استفاده کنید، استفاده از کاندوم می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های مقاربتی و عفونت‌ها را کاهش دهد.

جمع بندی

HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی یک ضایعه گوشتی نرم در ناحیه تناسلی، مقعد و واژن است که با درد و سوزش بسیاری همراه است. دلیل اصلی شکل‌گیری این عفونت مقاربتی، رابطه جنسی محافظت نشده و تعدد شرکای جنسی است برای جلوگیری از ابتلا به این عفونت بهتر است در زمان رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید تا احتمال ابتلا به این عارضه را کاهش دهد.
هزاران نفر در جهان سالانه به بیماری زگیل تناسلی مبتلا می‌شوند، در برخی افراد این عارضه همراه با علائم است اما در بعضی افراد هیچ علائمی ندارد. علائم زگیل تناسلی در مردان و زنان متفاوت است، پس باید در صورت بروز هرگونه نشانه‌ای برای پی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا