پزشکی و سلامتتغذیه سالم

برای روان شدن شکم چه چیزی بخوریم؟

هرکسی در هر سن و سالی ممکن است یبوست را در زندگی اش تجربه کند. بعضی افراد از یبوست مزمن رنج می برند و بعضی دیگر به دلیل مسائلی همچون استرس در سفر و بیماری هایی مانند سندرم روده تحریک پذیر دچار این مشکل می شوند. اما خبر خوب این است که به لطف طیف وسیعی از غذاها مانند میوه ها، غلات و سبزیجات می توانید این عارضه را برطرف کنید. برای پاسخ به این پرسش که برای روان شدن شکم چه چیزی بخوریم، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

جو دوسر

در غذاها دو نوع فیبر وجود دارد، یک نوع محلول و دیگری نامحلول. فیبر محلول در آب حل شده و حالت ژله ای پیدا می کند اما فیبر نامحلول در آب حل نمی شود. جو دوسر یکی از بهترین منابع برای فیبر محلول است که می تواند به رفع یبوست کمک زیادی کند. برای اینکه رژیم غذایی سالمی داشته باشید از جو دوسر بدون قند استفاده کنید. می توانید آن را با آجیل و میوه هایی که فیبر دارند مخلوط کنید و بخورید. این کار به حرکات روده کمک کرده و از بروز یبوست نیز جلوگیری می کند.

مرکبات

افراد برای درمان کم خونی و جلوگیری از آن از مکمل های آهن استفاده می کنند و این موضوع می تواند منجر به بروز یبوست شود. بنابراین بهتر است که غذاهای حاوی آهن را جایگزین این نوع مکمل ها کنید. مرکبات یک منبع فوق العاده برای ویتامین C هستند و این ویتامین به جذب آهن در بدن و جلوگیری از کم خونی کمک زیادی می کند. مرکباتی همچون پرتقال و گریپ فروت حاوی آهن هستند.

آووکادو

یک آووکادو حدودا ۱۳ گرم فیبر رژیمی دارد. اما این میوه دارای خواص فوق العاده دیگری نیز است. آووکادو حاوی چربی های سالم بوده و به همین خاطر به روده کمک می کند تا حرکات منظم تری داشته باشد. در نهایت این میوه باعث می شود که شکم افراد روان شود و علائم یبوست در آن ها کاهش پیدا کند.

آلو خشک

یکی از شناخته شده ترین و محبوب ترین خوراکی ها که می تواند با یبوست مبارزه کند آلو خشک است. آلو حاوی نوعی الکل قند به نام سوربیتول است و از این رو مانند یک ملین طبیعی عمل می کند. ملین دارویی است که برای روان شدن و رفع یبوست مورد استفاده قرار می گیرد. این میوه می تواند موجب قوام مدفوع شود و تعداد دفعات خروج آن از بدن را افزایش دهد. اگر علاقه ای به آلو خشک ندارید می توانید آب آن را میل کنید.

تمشک

تمشک غنی از فیبر است و از این رو برای درمان یبوست توصیه می شود. یک فنجان از تمشک ۸ گرم فیبر دارد. می توانید آن را برای صبحانه با غلات میل کنید یا با مقداری ماست مخلوط کرده و این ترکیب را بخورید. همچنین مصرف تمشک به عنوان میان وعده می تواند برای درمان یبوست مفید باشد.

حبوبات

توصیه می شود که افراد روزانه حدودا ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر مصرف کنند. حبوباتی مانند نخود فرنگی، لوبیا گاربانزو، لوبیا سیاه، لوبیا چشم بلبلی، نخود خشک و عدس مملو از فیبر هستند و به همین خاطر به سلامت روده و روان شدن شکم کمک زیادی می کنند. برای مثال یک فنجان عدس پخته حاوی ۱۶ گرم فیبر است.

بادام

بادام یک منبع فوق العاده برای تامین فیبر مورد نیاز بدن است. حدودا یک مشت از بادام ۳ گرم فیبر دارد. تحقیقاتی روی افراد مبتلا به یبوست انجام شد و از آن ها خواسته شد که به مدت ۴ هفته ۴۰ گرم فیبر را در رژیم غذایی خود قرار دهند. بعد از این مدت علائم یبوست به طور قابل توجهی در آن ها کاهش پیدا کرد.

میوه های مفید برای درمان یبوست

اگر از یبوست رنج می برید، لیست میوه های زیر می تواند کمک زیادی به روان شدن شکم شما کند.

گلابی: یک گلابی متوسط حدودا ۶ گرم فیبر دارد و به همین خاطر برای درمان یبوست می تواند عملکرد بسیار خوبی داشته باشد.

سیب: سیب یک میوه پر از خاصیت برای روان شدن شکم است. این میوه حاوی فیبر، آب فراوان و سوربیتول بوده و از این رو می تواند به حرکات روده کمک کند تا شکم روان شود. برای اینکه از این میوه فیبر بیشتری دریافت کنید آن را پوست بخورید.

آلو: اگر به آلو خشک علاقه ای ندارید می توانید آلو تازه میل کنید. این میوه حاوی فیبر، سوربیتول و ویتامین C است. اما اگر از بیماری روده تحریک پذیر رنج می برید بهتر است که آن را نخورید.

بلوبری: یکی دیگر از میوه های مفید که می توانید برای روان شدن شکم میل کنید بلوبری است.

انگور: تنها با خوردن ۱۰ عدد انگور حدود ۶/۲ گرم فیبر دریافت خواهید کرد.

کیوی: اگر شکم شما کار نمی کند کیوی را در رژیم غذایی خود قرار دهید و شاهد اثر عالی آن باشید.

انبه: این میوه حاوی فیبر و فیتوکمیکال است و از این رو به سلامت روده و دفع مدفوع کمک می کند.

هویج: آب هویج می تواند درمان موثری برای مشکل یبوست باشد.

پاپایا: این میوه به این دلیل که حاوی فیبر است به هضم غذا کمک می کند و باعث روان شدن شکم می شود.

هلو: یکی دیگر از میوه هایی که باید برای درمان یبوست در رژیم غذایی خود قرار دهید هلو است.

آناناس: وقتی فیبر بدن کم می شود یبوست رخ می دهد. خوردن آناناس می تواند مانع کمبود فیبر بدن شود.

سبزیجات برای روان شدن شکم

اگر برای شما سوال پیش آمده که برای روان شدن شکم چه چیزی بخوریم؟ سبزیجاتی که در ادامه معرفی می کنیم را تهیه کرده و میل کنید.

کنگر فرنگی: یک عدد کنگر فرنگی در اندازه متوسط حاوی ۷ گرم فیبر است. همچنین این سبزی دارای منیزیم بوده که این ماده معدنی با شل کردن عضلات روده ممکن است بتواند یبوست را درمان کند.

سبزیجات برگدار: سبزی های برگ دار سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر هستند. برای مثال حدودا ۱۰۰ گرم اسفناج حاوی دو گرم فیبر رژیمی است و از این رو می تواند به هضم غذا و درمان یبوست کمک زیادی کند.

سیب زمینی شیرین: این نوع سیب زمینی به دلیل آب و فیبری که دارد به عنوان یک ملین طبیعی عمل می کند. این نوع سیب زمینی در اندازه متوسط ۴ گرم فیبر رژیمی دارد و منبع خوبی از مواد مغذی مفید مانند ویتامین C، بتاکاروتن و ویتامین B6 است.

کلم بروکسل: از آنجایی که این کلم فیبر محلول دارد می تواند حجم مدفوع را افزایش دهد و از این طریق به روان شدن شکم کمک زیادی کند. نصف فنجان کلم بروکسل دو گرم فیبر دارد.

کلم بروکلی: یک فنجان بروکلی خرد شده ۵ گرم فیبر دارد و به همین خاطر آن را به یک انتخاب عالی برای تقویت حرکات روده و رفع یبوست تبدیل می کند. تحقیقات نشان داده اند که مصرف روزانه کلم بروکلی به مدت ۴ هفته می تواند علائم یبوست را کاهش دهد.

سایر غذاهای مفید برای یبوست

قرار دادن مواد خوراکی و نوشیدنی های زیر در رژیم غذایی تان باعث می شود که علائم یبوست کاهش یابد.

دانه چیا: تنها یک قاشق چای خوری دانه چیا حاوی ۴ گرم فیبر است. می توانید این دانه را در اسموتی، ماست یا روی سالاد بریزید و میل کنید. همچنین این دانه دارای آنتی اکسیدان های گیاهی است و می تواند التهاب روده را که برای سلامت دستگاه گوارش مضر است درمان کند.

نان سبوس دار: نان سبوس دار نسبت به نان سفید فیبر بیشتری دارد و از این رو یک  ماده غذایی مفید برای یبوست است.

پاپ کورن: پاپ کورن را با پنیر پارمزان درست کرده و به عنوان یک میان وعده سالم برای روان شدن شکم میل کنید.

برنج قهوه ای: فیبر برنج قهوه ای بیشتر از برنج سفید است. یک فنجان برنج قهوه ای پخته شده حاوی ۵/۳ گرم فیبر رژیمی است. همچنین این نوع برنج حاوی منیزیم بوده که برای درمان یبوست مفید است.

نوشیدنی های گرم: چای داغ، قهوه و آب گرم می توانند روده را تحریک کنند.

کینوا: کینوا بیشتر از سایر غلات دارای فیبر است و به همین خاطر مشکلات مربوط به روان نبودن شکم را درمان می کند.

دمنوش های گیاهی: دمنوش های سنا، قاصدک و نعنا فلفلی می توانند مانند ملین در بدن عمل کنند.

کشمش: از آنجایی که کشمش حاوی فیبر است، یک راه حل عالی برای درمان یبوست محسوب می شود.

کفیر: کفیر یک نوشیدنی است که از تخمیر شیر و دانه های کفیر به دست می آید و از آنجایی که حاوی  پروبیوتیک ها است می تواند منجر به روان شدن شکم شود.

سخن نهایی

غذاهایی مانند شکلات، خوراکی های فرآوری شده، چیپس، شکر، برنج سفید، نان سفید و گوشت قرمز و … می توانند باعث ابتلا به یبوست شوند. بهتر است وقتی دچار این مشکل شدید به پزشک مراجعه کرده و با مشورت او یک رژیم غذایی سالم تهیه کنید. اگر علائمی همچون خون ریزی در مدفوع، درد شکم، درد پایین کمر، استفراغ، تب و کاهش وزن بی دلیل شدید، سریعا نزد یک پزشک بروید. شما به ما بگویید که برای روان شدن شکم چه چیزی بخوریم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا