پزشکی و سلامتتغذیه سالم

خواص پسته خام برای کم خونی

خواص پسته خام برای کم خونی و آنمی، به دلیل اهن بالای آن بسیار مفید است؛ خوردن پسته خام تا حد زیادی، فقر آهن بدن را جبران می‌کند. اتفاقا علت اینکه متخصصان تغذیه، بر خواص پسته برای مو تاکید دارند، وجود آهن در کنار سایر ویتامین‌ها و مواد مغذی است.

در صورتی که بتوانید روزی حدود ۴۰ تا ۵۰ عدد پسته، با یا بدون مغزهای دیگر، مصرف کنید، می‌توانید سطح آهن خون را در حد نرمال نگه دارید. در نتیجه با تکرار این مساله، کم‌خونی شما برطرف شده، و فقر آهن بدن از بین خواهد رفت. البته بهتر است قبل از خوردن پسته خام به صورت روزانه، با یک متخصص تغذیه مشورت داشته باشید؛ در صورت عدم نیاز به مصرف بیش از حد این نوع آجیل، راهنمایی‌های لازم به شما ارائه خواهد شد.

آیا پسته خام برای کم خونی مفید است؟

یکی از سوالات رایجی که بسیاری از افراد، مخصوصا بانوان می‌پرسند، این است که آیا پسته خام خون ساز است؟ در پاسخ باید گفت بله؛ اتفاقا خواص پسته خام برای کم خونی، چنان زیاد است که متخصصان تغذیه، خوردن آن را به گیاهخواران نیز توصیه می‌کنند.

وجود آهن باعث می‌شود تا خوردن پسته خام، بیشترین تاثیر را بر درمان کم خونی داشته باشد. اما بخش مهمی از درمان این عارضه، به فرایند جذب آهن بستگی دارد.

در پسته، مقدار فراوانی از ویتامین C همراه با ویتامین‌های گروه B، وجود دارند. همچنین، پسته را می‌توان یک منبع غنی از مس دانست، که عملا در جذب آهن نقش پررنگی دارد. همراهی انواع ویتامین و فلز مس با آهن، جذب آن را در بدن افزایش می‌دهد؛ این یعنی بهره‌وری از خواص پسته خام برای کم خونی ، به حداکثر خواهد رسید.

خواص پسته برای درمان عوارض کم خونی

یک خاصیت پسته خام برای کم خونی، برطرف کردن کسالت و ضعف ناشی از کم خونی است؛ زیرا پسته حجم بالایی از ویتامین‌های B را دارد، که به رفع خستگی و ضعف ناشی از کم خونی و همچنین، تامین انرژی بدن کمک می‌کند. از طرفی، این ماده غذایی می‌تواند ضربان قلب و فشار خون را کنترل کند. بنابراین، رنگ پریدگی صورت که در اثر کم خونی ایجاد می‌گردد نیز، با مصرف پسته برای کم خونی فقر آهن، برطرف خواهد شد.

طریقه مصرف پسته برای کم خونی

پسته را می‌توانید در میان وعده‌ها خود در صبح و عصر مصرف کنید. حتی خوردن آن همراه با صبحانه و عصرانه نیز می‌تواند برای شما مفید باشد. خوردن پسته به تنهایی یا همراه با آجیل‌های دیگر، مانند مغز بادام هندی و بادام درختی، خواص بیشتری خواهد داشت. اتفاقا اگر این مغز را با هدف رفع کم خونی مصرف می‌کنید، می‌توانید آن را با بادام هندی میل کنید تا هم آهن بیشتری به بدنتان برسد و هم تنوع طعم آن برایتان جذاب‌تر باشد.

دقت کنید که مصرف مقدار مجاز پسته در روز، باید با توصیه پزشک و تایید وی باشد. زیرا علی رغم خواص فراوان این ماده غذایی، ممکن است مقدار مجاز مصرف آن برای برخی افراد متفاوت باشد.

کم خونی میکروسیتیک: همه چیزی که باید درباره آن بدانید

پسته برای کم خونی

میزان مصرف پسته برای کم خونی

به نقل از اصل تبریز : «برای بهره مندی از خواص پسته خام برای کم خونی ، باید بدانیم روزانه چقدر از این آجیل مصرف کنیم. طبق توصیه پزشکان، مصرف روزانه یک مشت پسته، سبب سلامت بدن و بهره گیری از خواص آن خواهد شد. توجه کنید که در مصرف پسته برای رفع کم خونی، باید آن را به صورت منظم، در مقدار مشخص و در مدت زمان معینی استفاده کرد. البته اگر دچار کم خونی هستید باید برای درمان آن با پزشک خود مشورت کنید و در کنار آن از خواص پسته خام برای کم خونی استفاده کنید؛ زیرا مصرف پسته به تنهایی، موجب درمان کم خونی نمی شود و باید در کنار مصرف آن به دستورات پزشک عمل کرد».

به این ترتیب، برای استفاده از خاصیت پسته خام برای کم خونی، می‌توانید این مقدار از این مغز را، به صورت روزانه، در رژیم غذایی خود بگنجانید. آهن موجود در پسته به راحتی جذب می‌شود، و از این رو، خوردن پسته برای کم خونی فقر آهن، بهترین درمان به حساب می‌آید.

مقدار آهن پسته چقدر است؟

تا اینجا به سوالاتی مانند این که آیا پسته خام خون ساز است، و چرا خوردن پسته خام برای کم خونی مفید است، پاسخ دادیم. اما حال باید دید پسته چقدر آهن دارد که آن را برای کم خونی مفید می‌سازد.

آزمایش‌ها نشان می‌دهند که به ازای هر ۱۰۰ گرم پسته، مقدار ۳.۹ میلی‌گرم آهن به بدن می‌رسد. البته ممکن است این مقدار، به کیفیت پسته و اندازه آن نیز بستگی داشته باشد. با این حال، مقدار متوسط آهنی که در طول روز می‌توانید از ۱۰۰ گرم پسته دریافت کنید، چیزی حدود ۳.۹ میلی گرم خواهد بود.

البته اگر بخواهیم بر اساس پیمانه، مقدار آهن پسته را مشخص کنیم، باید بگوییم که به ازای یک فنجان پسته که حدود ۱۲۳ گرم وزن دارد، ۴.۸ میلی‌گرم آهن دریافت خواهید کرد. این مقدار می‌تواند بخش عمده‌ای از نیاز روزمره بدن به این عنصر مهم را فراهم نماید. از این رو، معمولا مصرف یک فنجان پسته یعنی حدود ۴۰ تا ۵۰ عدد در روز به شما کمک می‌کند، تا مشکل فقر آهن خود را برطرف کرده و از خواص پسته خام برای کم خونی ، بهره کافی را ببرید.

نکته مهم : دقت کنید که حجم کل مصرف پسته باید حدود این مقدار باشد؛ برای مثال، می‌توانید با خوردن تنقلات حاوی پسته (مثل شکلات، حلوا، شیرینی و مانند آن‌ها) نیز این مقدار را دریافت کنید.

روزی چند عدد پسته برای کم خونی مفید است؟

برای اینکه بتوانیم از خواص پسته خام برای کم خونی استفاده کنیم، باید آن را به تعداد مشخصی در روز مصرف نماییم. زیرا مصرف بیش از حد آن هم می‌تواند عوارضی را در پی داشته باشد. بیماران مبتلا به کم خونی فقر آهن، می‌توانند تعداد ۴۰ تا ۵۰ پسته در روز مصرف کنند. این راهکار، بهترین روش برای بهره‌مندی از خواص پسته برای کم خونی فقر آهن، خواهد بود. علاوه بر این، با وجود مقادیر فراوان فیبر، منگنز، سلنیوم و ویتامین‌های گروه B، این مقدار پسته را می‌توان یک میان وعده عالی و کامل در نظر گرفت.

بهترین قرص برای درمان کم خونی + مردان، زنان و کودکان

خواص پسته خام برای کم خونی در زنان باردار

حتی زنان باردار نیز برای تامین آهن مورد نیاز خود، می‌توانند این آجیل محبوب و خوشمزه را مصرف نمایند. البته این موضوع، حتما باید بر اساس نظر پزشک متخصص و با تایید او انجام گیرد. معمولا بهترین مقدار مصرف پسته برای بانوان باردار، حدود ۲۴ عدد در طول روز است. با وجود اینکه میزان آهن پسته برای بانوان باردار مفید است، اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند حجم چربی دریافتی را افزایش داده، و مضراتی را برای مغز در پی داشته باشد.

بهترین زمان مصرف پسته خام برای کم خونی

ترشح هورمون ملاتونین در بدن کمک می‌کند، تا خواب راحتی داشته باشیم. بنابراین ملاتونین را می‌توان یک هورمون خواب دانست، که چرخه خواب بیداری ما را تنظیم می‌کند. ضمن اینکه وجود مقدار کافی از این هورمون در بدن، کیفیت خواب را به طور قابل توجهی بهبود می‌بخشد.

یکی از مهم‌ترین عناصری که در پسته یافت می‌شود، ملاتونین است. به این ترتیب، خوردن پسته خام آن هم قبل از خواب، عملا می‌تواند کیفیت خواب را افزایش داده و زمان آن را تنظیم کند. بر همین اساس، بهترین زمان خوردن پسته خام برای کم خونی، و بهره‌مندی از سایر خواص آن، ۲ تا ۳ ساعت قبل از خواب خواهد بود. چون در این صورت، علاوه بر جبران فقر آهن بدن، به افزایش کیفیت خواب نیز کمک می‌کند.

از سوی دیگر، برای بهره‌مندی کامل از خواص پسته خام برای کم خونی ، مصرف آن قبل از خواب، بهترین راهکار خواهد بود؛ چون در این صورت، آهن فرصت جذب کامل در اختیار خواهد داشت.

بهترین زمان مصرف پسته خام برای کم خونی

تاثیر کیفیت پسته بر مقدار آهن آن

هر چه پسته تازه‌تر باشد، خواص آن بیشتر بوده، و خوردن آن لذت بخش‌تر خواهد بود. با اینکه خواص پسته خام برای کم خونی، در هر حالتی ثابت شده است، اما مصرف پسته خام تازه، قطعا تاثیر بهتری بر این موضوع خواهد داشت. بنابراین لازم است هنگام خرید پسته خام حتما به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید. البته دقت کنید که پسته تازه را نیز باید در محلی خشک و خنک نگهداری نمایید، تا تازگی و خواص خود را به بهترین شکل ممکن، حفظ کند.

از کجا پسته خام بخریم؟

هر چه تجربه و اعتبار فروشگاهی که از آن پسته می‌خرید، بیشتر باشد، محصول با کیفیت‌تری دریافت می‌کنید. فروشگاه اصل تبریز ، یکی از بهترین و معتبرترین فروشندگان آجیل و پسته به حساب می‌آید. این فروشگاه، علاوه بر خرید حضوری، امکان خرید اینترنتی پسته را نیز برای شما فراهم نموده است. جهت ثبت سفارش به صورت آنلاین، می‌توانید به وب سایت اصل تبریز مراجعه نمایید.

1 دیدگاه

  1. من معمولا صبح ها با صبونه پسته میخورم بنظرتون برای کم خونی مفیده؟ یا باید شب حتما بخورم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا