پزشکی و سلامت

دلیل گوزهای زیاد و بدبو را بشناسید!

وقتی که بوی باد معده شما غیرقابل تحمل باشد می تواند زندگی روزانه تان را مختل کند. درحالی که بوی بادی که از معده دیگران خارج می شود برای ما آزار دهنده است، بوی باد شکم خودمان برای ما آزار دهنده نیست. اما مواردی پیش می آید که بوهای ناشی از باد شکم مان بسیار بد هستند و ما نمی توانیم آن ها را تحمل کنیم. گاهی نیز میزان خروج باد از معده در افراد به قدری افزایش می باید که باعث خجالت آن ها می شود. ما در این نوشتار می خواهیم دلیل گوزهای زیاد و بدبو را به شما بگوییم.

چگونه متوجه شویم تعداد و بوی باد معده ما نرمال است؟

دستگاه گوارش به دلیل فرآیندهایی که انجام می دهد گاز تولید می کند. از آنجایی که همه ما غذا می خوریم، باید گاز نیز دفع کنیم. اکثر مردم حدودا ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلی لیتر باد را به صورت روزانه از مقعد خود خارج می کنند. اکثر بادهایی که از شکم خارج می شوند بی بو و کم هستند. به همین دلیل اغلب متوجه خروج آن ها نمی شویم. اما اگر تعداد آن ها زیاد شد و بوی غیر قابل تحملی هم داشتند، می توانند نشان دهنده بروز یک مشکل در دستگاه گوارش باشند.

آیا نفخ معده نشان دهنده بیماری است؟

نفخ شکم نشان دهنده بیماری نیست اما نفخ بیش از حد می تواند نگران کننده باشد. اگر متوجه شدید که در روز بیشتر از ۲۵ بار از معده خود گاز خارج می کنید به فکر درمان آن باشید. در ادامه لیستی از بیماری هایی را که دلیل گوزهای زیاد هستند به شما ارائه می دهیم.

بیماری سلیاک

اگر پرسیده باشید که دلیل گوزهای زیاد چیست؟ در جواب می توانیم بگوییم که بیماری سلیاک می تواند علت آن باشد. درواقع این بیماری گاز معده، نفخ و درد شکم را افزایش می دهد. اگر سلیاک تشخیص داده نشود احتمال دارد که فرد دچار کم خونی، پوکی استخوان، مشکل در هضم یا جذب مواد مغذی از غذا و حتی سرطان روده بزرگ شود.

کرون

کرون بیماری التهاب روده است که عوارضی همچون گاز زیاد و نفخ را در پی دارد. افرادی که به این بیماری دچار هستند درواقع روده کوچک شان قادر نیست که عملکرد هضم غذا را به درستی انجام دهد. به همین خاطر غذای هضم نشده در حجم بیشتری به روده بزرگ ورود پیدا می کند و در نتیجه گاز بیشتری نیز تولید می شود.

گاستروپارزی

یک دلیل گوزهای زیاد می تواند بیماری گاستروپارزی باشد. این عارضه که به عنوان فلج معده نیز شناخته می شود زمانی بروز پیدا می کند که عملکرد معده ضعیف شود و نتواند غذا را تخلیه کند. به همین خاطر غذا به مدت طولانی در معده باقی می ماند و باعث ایجاد نفخ و گاز می شود.

معرفی بیماری هایی که دلیل گازهای زیاد هستند

در صورت ابتلا به بیماری های زیر عوارضی همچون باد معده زیاد را تجربه خواهید کرد.

سندرم روده تحریک پذیر: این بیماری که یک اختلال در دستگاه گوارش است، می تواند علت باد شکم باشد.

رشد بیش از حد باکتری های روده کوچک: زمانی که تعداد باکتری ها در روده زیاد شود، خروج باده معده زیاد خواهد شد.

اسکلرودرمی: یکی دیگر از بیماری هایی که باعث خروج بیش از حد باد از مقعد می شود اسکلرودرمی است.

آئروفاژی: در این بیماری فرد هوای زیادی را می بلعد و به همین خاطر باد زیاد در معده به وجود می آید.

مشکل در هضم: گاهی بروز مشکل در هضم کربوهیدرات های پیچیده مانند غلات کامل، سبزیجات نشاسته ای و لوبیا باعث خروج بیش از اندازه باد از شکم می شود.

نارسایی پانکراس: از دیگر بیماری هایی که منجر به تولید گازهای زیاد می شود، نارسایی پانکراس است.

چه چیزهایی باعث بد بو شدن باد معده می شوند؟

آیا می خواهید بدانید که علت بد بو شدن گاز معده تان چیست؟ در ادامه غذاهایی را که باعث بوی بد باد معده شما می شوند را بررسی می کنیم تا از خوردن آن ها اجتناب کنید.

غذاهای حاوی گوگرد: یکی از دلایل بد بو شدن گازهای معده، خوردن مواد خوراکی حاوی گوگرد است. سبزیجات  چلیپایی مانند بروکلی، گل کلم، کلم و کلم بروکسل دارای مقدار زیادی از این ماده معدنی هستند و به همین علت باعث می شوند بادی که از معده شما خارج می شود بوی تخم مرغ گندیده بدهد!

خوراکی های فیبردار: گاهی مصرف غذاهایی که حاوی فیبر هستند سبب می شوند که باد معده شما بد بو شود. از غذاهایی که سرشار از فیبر هستند می توانیم به مارچوبه و بوک چوی اشاره کنیم.

عدم تحمل لاکتوز: در برخی موارد گاز معده افراد به دلیل عدم توانایی در هضم لاکتوز بد بو می شود و به همین خاطر باید از خوردن مواد خوراکی لاکتوز دار مانند شیر گاو، شیر بز، شیر گاومیش، پنیر خامه‌ ای، پنیر موزارلا و پنیر ریکوتا، کره، ماست، بستنی و دوغ بپرهیزند.

غذاهای پروتئین دار: بعضی اوقات علت بد بو بودن گازها، مصرف بیش از اندازه غذاهایی مانند تخم مرغ، مرغ، گوشت قرمز و ماهی است که پروتئین زیادی دارند. این خوراکی ها باعث می شوند که سولفات هیدروژن زیادی توسط باکتری های روده تولید شوند. درواقع این ماده همان چیزی است که به گاز بوی بدی می دهد.

حبوبات: اگرچه حبوبات فواید زیادی برای بدن دارند اما می توانند باعث بد بو شدن بادهای شکم شوند.

سایر عواملی که باعث بوی بد گاز معده می شوند

دیگر علت های بد بو شدن باد معده عبارتند از:

یبوست: یبوست می تواند نشان دهنده انباشته شدن مدفوع در روده بزرگ باشد. این موضوع سبب بد بو شدن باد شکم می شود.

داروها: در موارد نادری داروها علت بوی بد باد شکم هستند. اگرچه که آنتی‌ بیوتیک ‌ها، پاتوژن‌ های مضر بدن را از بین می برند اما می توانند برخی از باکتری ها را که باعث هضم غذا می شوند را نیز نابود کنند و از این رو باعث بوی بد و غیر قابل تحمل باد معده شوند.

سرطان روده بزرگ: از علت های نادر بد بو شدن باد شکم، سرطان روده بزرگ است.

 سندروم دامپینگ: ممکن است افراد به دلیل جراحی های چاقی دچار این سندروم شوند که نتیجه آن خروج باد بد بو از مقعد است. در این عارضه غذا به صورت سریع از معده داخل روده کوچک می شود.

عفونت دستگاه گوارش: برخی از باکتری ها باعث عفونت روده و دستگاه گوارش می شوند که این موضوع می تواند دلیل گازهای بد بو باشد.

سخن پایانی

برای درمان گازهای بد بو توصیه می شود که آب بیشتری بنوشید و غذاهای پروبیوتیک مانند ماست را در رژیم غذایی خود قرار دهید. همچنین نوشیدنی های گازدار را از برنامه غذایی خود حذف کنید. توصیه می شود برای حل این مشکل وعده های غذایی خود را به صورت کوچک میل کرده تا به هضم غذا و کاهش میزان خروج گاز کمک کنید. اما اگر متوجه شدید تعداد بادهایی که از شکم شما خارج می شود زیاد است و بوی بدی دارد حتما نزد یک پزشک متخصص بروید. به نظر شما دلیل گوزهای زیاد و بدبو چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا