پزشکی و سلامتتغذیه سالم

۵ خاصیت و فایده جادویی قهوه اسپرسو برای کبد

قهوه اسپرسو یکی از محبوب ترین و پرمصرف ترین نوشیدنی های جهان است. این نوشیدنی خواص جادویی بسیاری برای سلامت بدن انسان دارد. در این مقاله به برخی از فواید جادویی مصرف اسپرسو برای کبد اشاره شده است.

نکته ای که قبل از خواندن این مقاله باید در نظر داشته باشید این است که قهوه اسپرسو انواع مختلفی دارد و بهتر است برای حداکثر کردن فایده این نوشیدنی از بهترین کیفیت اسپرسو استفاده کنید. مصرف زیاد قهوه دارک یا تیره و دارای روبوستای بالا ممکن است برای سلامتی مشکل ساز باشد و بهتر است به جای آن از انواع عربیکا استفاده شود. برای تهیه اسپرسوی با کیفیت بالا می توانید به این سایت مراجعه کنید و از انواع قهوه اسپرسو ارائه شده در آن لذت ببرید.

در ادامه با فواید اسپرسو برای کبد با ما همراه باشید.

۱- اسپرسو از کبد شما سم زدایی می کند

اسپرسو صفرا آور است. قهوه اسپرسو فعالیت و گردش خون در کبد را با تحریک تولید صفرا و افزایش فعالیت آنزیم‌های کبدی بهبود می بخشد.

صفرا مایع سبز رنگ است است که به هضم چربی ها و دفع مواد زائد و سموم از کبد کمک می کند. آنزیم های کبدی پروتئین هایی هستند که واکنش‌های شیمیایی مختلفی مانند سم زدایی، ساخت مواد مفید و تجزیه مواد زائد و سموم را در کبد تسریع می کنند.

تحقیقات نشان داده است که مصرف کنندگان قهوه میزان بیشتری از اسید های صفرا و سطوح پایین تری از آلانین آمینوترانسفر (ALT) که نشان دهنده مسمومیت و آسیب کبدی است را نسبت به باقی افراد داشته اند.

مطالعه دیگری نشان داده که قهوه می تواند گردش خون در کبد را تا ۲۹ درصد افزایش دهد.

۲- اسپرسو کمک به جلوگیری و درمان کبد چرب می‌ کند

انباشت چربی اضافی در سلول‌های کبدی، کبد چرب نام دارد. این مشکل می تواند عملکرد کبد را مختل کند و منجر به التهاب و نارسایی کبد شود.

استرس اکسیداتیو نیز عامل دیگری است که باعث آسیب کبدی و چرب شدن کبد می شود. استرس اکسیداتیو با آزاد کردن رادیکال های آزادی که به سلول های کبد حمله می کنند باعث مرگ سلول های کبد می شود.

قهوه اسپرسو با تنظیم کردن فعالیت چندین ژن و آنزیم مربوط به متابولیسم چربی و داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی باعث کاهش انباشت چربی و کاهش استرس اکسیداتیو در کبد می شود.

قهوه اسپرسو می‌تواند گیرنده های پراکسیزوم آلفا و گلوتاتیون پراکسیداز را افزایش دهد. این کار باعث از بین بردن رادیکال های آزاد مضر در کبد انسان می شود.

قهوه اسپرسو با کاهش انباشت چربی و استرس اکسیداتیو در کبد می‌تواند عملکرد کبد را بهبود دهد و جلوی پیشرفت بیماری کبد چرب را بگیرد و حتی آن را معکوس و درمان کند.

در یک تحقیق علمی با نوشاندن ۶ شات اسپرسو در روز به مدت ۱۲ هفته به بیماران کبد چرب. کاهش چشمگیر چربی کبد در این افراد مشاهده شد.

۳- اسپرسو از التهاب و سرطان کبد پیشگیری می کند

اسپرسو شامل آنتی اکسیدان ها و ترکیبات دیگری است که اثرات ضد التهابی و محافظتی بر روی کبد دارند. این مواد شامل کافئین، کاهوئول، کافستول، اسید کلروژنیک و پلی‌فنول‌ها هستند. این مواد می‌توانند جلوی آسیب یا التهاب کبد را بگیرند و آن را کاهش دهند. التهاب یا آسیب کبدی میی تواند توسط استرس اکسیداتیو، سموم، ویروس‌ها و باکتری‌ها ایجاد شود.

به عنوان مثال، کافئین می‌تواند سرعت رشد بافت زخمی در کبد را کم کند و جلوی فیبروز کبدی را بگیرد. کاهوئول و کافستول می‌توانند رشد سلول‌های سرطانی کبد را مهار کنند و باعث از بین رفتن سلول های سرطانی در کبد شوند. اسید کلروژنیک و پلی‌فنول‌ها با فعال کردن ژن های مفید باعث کاهش التهاب در کبد می‌شوند.

۴- اسپرسو جلوی زخم شدن و فیبروز کبد را می گیرد

همانطور که گفته شد قهوه اسپرسو حاوی مواد مفیدی است که جلوی التهاب و فیبروز کبدی را می‌گیرد. فیبروز کبدی در واقع زخم شدن کبد است که می‌تواند منجر به سیروز کبدی شود. سیروز کبدی بیماری مرگباری است که سالانه جان افراد زیادی را می‌گیرد.

با مصرف قهوه اسپرسو و داشتن رژیم و فعالیت مناسب می‌توان جلوی این اتفاقات ناگوار را گرفت.

۵- اسپرسو به بهبود بیماران کبدی کمک می کند

قهوه می‌تواند اثر مثبت دارو، تغییر رژیم غذایی و فعالیت را برای بهبود بیماری کبدی افزایش دهد. به عنوان مثال مثال، اسپرسو می‌تواند پاسخ به درمان ضد ویروسی که برای درمان هپاتیت سی تجویز می‌شود را افزایش دهد. هپاتیت سی یکی از عوامل رایج بیماری مزمن کبد است. قهوه اسپرسو همچنین می‌تواند حساسیت به انسولین و متابولیسم گلوکز را بهتر کند. با بیشتر شدن حساسیت به انسولین احتمال ابتلا به دیابت و قند خون کاهش پیدا می‌کند.

در نهایت قهوه اسپرسو با افزایش چربی سوزی و کم کردن انباشت چربی در کبد و همچنین کاهش التهاب، استرس اکسیداتیو و بهبود جریان خون در کبد به افزایش سلامت کبد و بدن انسان کمک می‌کند.

کلام آخر

در آخر باید گفت که مصرف قهوه اسپرسو مزایای بسیار زیادی برای سلامتی دارد و شما می‌توانید برای داشتن کبد سالم تر روزانه تا ۴ شات اسپرسو مصرف کنید. اسپرسو باعث کاهش ابتلا به بیماری های کبدی و افزایش سلامت کبد شما می‌شود.

آخرین نکته ای که باید مدنظر داشت این است که در این مقاله ویژگی های عمومی اسپرسو و قهوه برای اکثر افراد گفته شده است و اگر شما دارای مشکل کبد و سلامتی هستید باید در رابطه با مصرف قهوه با پزشک خود مشورت کنید تا از بلامانع بودن مصرف آن برای خود مطمئن شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا