پزشکی و سلامتطب سنتی

قویترین داروی گیاهی خواب آور برای داشتن خوابی آرام

بدن انسان نیاز به خواب کافی در طول شبانه روز دارد. در واقع با خوابیدن، زمانی را به استراحت بدن اختصاص می دهیم که این منجر به بالا رفتن کیفیت زندگی می شود. اما گاهی به دلیل مشکلاتی مانند اختلالات سلامت روان یا سایر بیماری ها دچار بی خوابی می شویم. امروزه روش های زیادی برای درمان بی خوابی وجود دارد اما یکی از بهترین و امن ترین روش ها استفاده از گیاهان دارویی است. گیاهان نقش مهمی در حفظ سلامت و تندرستی دارند. در این نوشتار شما را با قویترین داروی گیاهی خواب آور آشنا می کنیم.

سنبل الطیب

از  بهترین گیاهان دارویی خواب آور می توانیم به سنبل الطیب اشاره کنیم. از ریشه این گیاه برای درمان بسیاری از بیماری به خصوص اختلالات خواب استفاده می شود. بهتر است که برای تاثیر بیشتر سنبل الطیب، از نوع تازه آن  استفاده کنید.

روش مصرف:

مقداری از ریشه سنبل الطیب را در دو لیوان آبی که از قبل جوش آمده بریزید و چند دقیقه اجازه بدهید که دم بکشد. برای درمان بی خوابی این ترکیب را شب ها دو ساعت قبل از خواب میل کنید.

بابونه

گیاه بابونه به عنوان یک خواب اور سریع خانگی شناخته شده است. این گیاه دارای فلاونوئید است که درواقع به همین خاطر می تواند به مغز برای خوابیدن کمک کند. تحقیقاتی روی افرادی که دچار مشکل بی خوابی بوده اند و بابونه مصرف کرده اند، انجام گرفته است. این تحقیقات نشان داده اند که مصرف بابونه باعث شده است که افراد بتوانند شب ها زودتر بخوابند.

روش مصرف:

برای درمان بی خوابی از طریق بابونه نیاز به ۵ گرم بابونه و یک لیوان آب جوش دارید. بگذارید این دم نوش به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد، برای اینکه طعم بهتری داشته باشد می توانید به آن مقداری عسل نیز اضافه کنید و آن را دو ساعت قبل از خواب بنوشید.

رازک

بهترین داروی گیاهی آرامبخش و خواب آور رازک نام دارد. این گیاه به طور طبیعی در اروپا و آمریکای شمالی رشد می کند که می توانید آن را از عطاری ها تهیه کنید.

روش مصرف

رازک را از دو طریق می توانید استفاده کنید:

روش اول: به یک قاشق چای خوری رازک و یک لیوان آب جوش نیاز دارید. رازک را درون آب جوش بریزید تا به مدت ۵ دقیقه دم بیاید و بعد آن را بخورید.

روشش دوم: مقداری از گل های این گیاه را در یک کیسه کوچک بریزید. این کیسه را داخل بالشت یا کنار آن قرار دهید و شاهد اثر خواب آورش باشید.

اسطوخودوس

اگر به دنبال یک خواب اور سریع خانگی هستید، اسطوخودوس می تواند یک انتخاب فوق العاده باشد. این گیاه  علاوه بر اینکه خواب آور است، کمک می کند که خواب عمیقی داشته باشید و در طول شب مدام از خواب بیدار نشوید.

روش مصرف

یک قاشق چای خوری برگ خشک شده اسطوخودوس را درون یک لیوان آب جوش بریزید. ۱۰ دقیقه منتظر بمانید تا دم بکشد. سپس آن را بنوشید. می توانید مقداری عسل هم به این دمنوش اضافه کنید.

بادرنجبویه

مطالعات نشان می دهند که بادرنجبویه ممکن است بتواند بی خوابی را در افراد درمان کند. اگر از مشکل بی خوابی رنج می برید، پیشنهاد می کنیم که استفاده از این گیاه را امتحان کنید.

روش مصرف

آب را داخل قوری بریزید و اجازه دهید که جوش بیاید، سپس یک قاشق غذا خوری برگ بادرنجبویه را درون آن بریزید. بعد از ۱۵ دقیقه که دم نوش دم آمد، می توانید آن را بخورید.

گل ساعتی

بهترین داروی گیاهی آرامبخش و خواب آور که می توانید از آن استفاده کنید گل ساعتی است. اگر بی خوابی شما ریشه در مشکلات عصبی دارد، مصرف گل ساعتی می تواند یک انتخاب عالی باشد.

روش مصرف

۱ قاشق مربا خوری گل ساعتی را با دو فنجان آب جوشیده مخلوط کنید. زمانی که دم آمد می توانید ساعتی قبل از خواب آن را بنوشید.

سایر گیاهان دارویی برای درمان بی خوابی

اگر دچار بی خوابی شدید، می توانید از بهترین گیاهان دارویی خواب آور را که در ادامه معرفی می کنیم بهره ببرید.

  • عناب: یک مشت عناب را در دو یا سه لیوان آب جوشیده دم بیاورید و بخورید.
  • گل بنفشه: دو قاشق غذاخوری گل خشک بنفشه را دم بیاورید و میل کنید.
  • بهار نارنج: ۱۵ گرم بهار نارنج در یک قوری آب جوش ریخته و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان بدهید تا دم بکشد.
  • زعفران: مقداری شیر را جوش بیاورید و آن را با زعفران و عسل مخلوط کنید. سپس ترکیب به دست آمده را بنوشید.
  • سنجد: اگر به دلیل استرس بی خواب شده اید، سنجد می تواند بی خوابی شما را درمان کند. توصیه می شود که روزانه یک تا چهار گرم سنجد بخورید.
  • هیبیسکوس (چای ترش): این چای را می توانید قبل از خواب بنوشید.
  • آشواگاندا (جنسینگ هندی): پودر این گیاه را شیر مخلوط کرده و قبل از خواب مصرف کنید.
  • داروهای گیاهی: داروهایی همچون ترانکی وال دینه،  اسلیپ کر گلدن لایف،  قرص روکش‎دار نوراگل گل دارو، قرص گل اسلیپ گل دارو، والی فلور نیاک و اپی یون ایران داروک برای درمان بی خوابی تجویز می شوند.

کلام پایانی

اگر دچار بی خوابی شدید، علاوه بر استفاده از گیاهان دارویی باید رژیم غذایی خود را تغییر دهید و از خوردن قهوه، چای های کافئین دار و نوشیدنی های شیرین اجتناب کنید. به این نکته نیز توجه داشته باشید که مصرف بی رویه گیاهان دارویی میتواند منجر به بروز عوارضی در شما شود و اگر دارای حساسیت ها یا بیماری های خاصی هستید حتما برای استفاده از گیاهان دارویی با یک پزشک مشورت کنید. به نظر شما بهترین داروی گیاهی آرامبخش و خواب آور چه چیزی است؟ نظرات تان را از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا