پزشکی و سلامتتغذیه سالم

برای پاکسازی کبد چه بخوریم؟

وظیفه اصلی کبد تصفیه بدن است. مواد مضر از دستگاه گوارش به کبد می رسند و این عضو نیز عملیات خروج آن ها را از بدن انجام می دهد. اگر در عملکرد کبد اختلال ایجاد شود، ممکن است که عوارض خطرناکی را در پی داشته باشد و حتی باعث مرگ نیز شود. بنابراین مهم است که برای سلامت کبد رژیم غذایی داشته باشیم. اگر برای شما سوال ایجاد شده که برای پاکسازی کبد چه بخوریم؟ تا انتهای این نوشتار همراه ما باشید و پاسخ این سوال را مطالعه کنید.

میوه ها

اگر می خواهید بدانید برای پاکسازی کبد چه چیزی بخوریم؟ باید در جواب بگوییم که میوه میل کنید. در ادامه لیستی از میوه های مفید برای کبد را معرفی می کنیم.

توت

در تحقیقاتی که در سال ۲۰۲۱، حدودا روی ۲۷۰۰ فرد بزرگسال انجام شد، متخصصان دریافتند که مصرف فلاونوئیدها تاثیر مثبتی روی سلامت کبد دارند. توت ها سرشار از فلاونوئید هستند و از این رو موجب عملکرد سالم کبد و سم زدایی آن می شوند.

مرکبات

مرکبات حاوی پلی فنول هستند و به همین خاطر به سلامت کبد کمک می کنند. مرکبات شامل پرتقال، نارنگی، لیمو ترش، لیمو شیرین، گریپ فروت، نارنج، ترنج، بکرایی، بالنگ، کام کوات و دارابی می شوند.

آووکادو

این میوه باعث تولید گلوتاتیون در بدن می شود. گلوتاتیون یک نوع آنتی اکسیدان است که به کبد کمک می کند تا خون را سم زدایی کند.

سیب

سیب سرشار از پکتین است و به همین دلیل دستگاه گوارش را از سموم مضر پاک سازی می کند. به همین خاطر کار کبد نیز برای دفع سموم آسان تر می شود.

موز

 موز نیز به این دلیل که مملو از پکتین است می تواند برای رفع مشکل  سیروز مفید باشد.

انار

 این میوه به کند شدن رشد سلول های سرطانی کبد در مراحل اولیه کمک زیادی کند.

گیلاس و پاپایا

این دو میوه حاوی آنتی اکسیدان هستند و از همین رو مصرف آن ها برای درمان کبد چرب غیرالکلی توصیه می شود.

هندوانه

قرار دادن این میوه در رژیم غذایی، خطر ابتلا به بیماری های کبدی را کاهش می دهد.

گلابی خاردار

گلابی خاردار که درواقع میوه کاکتوس است می تواند برای سلامت کبد مفید باشد.

انگور

انگور قرمز و بنفش سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند و به همین دلیل منجر به بهبود عملکرد کبد می شوند. همچنین روغن هسته انگور نیز برای سلامت کبد مفید است.

سبزیجات

سبزیجات مملو از عناصر مغذی هستند که باعث پاکسازی بدن می شوند. اما برای سلامت و سم زدایی کبد سبزیجات برگ دار و چلیپایی بسیار مفید هستند. کلروفیل که در سبزیجات برگ دار مانند اسفناج، جعفری و کلم پیچ وجود دارد می تواند خون را پاک سازی کند. سبزیجات چلیپایی نیز به دفع ترکیبات سمی از جمله مواد سرطان زا از بدن، کمک زیادی می کنند. از انواع این سبزیجات می توانیم به کلم، بروکلی و گل کلم اشاره کنیم.

غلات

غذاهای فرآوری شده مانع عملکرد سم زدایی کبد می شوند به همین دلیل باید غلات کامل جایگزین آن ها شوند؛ چراکه حاوی مواد مغذی سم زدا مانند منگنز، فسفر و منیزیم هستند. غلاتی که به پاکسازی کبد کمک می کنند شامل برنج قهوه ای، ذرت، جو، جو دوسر، گندم و ذرت خوشه ای می شوند.

چای سبز

چای سبز درواقع نوشیدنی مورد علاقه کبد است! این نوشیدنی آنتی اکسیدانی به نام کاتچین در خود دارد. این آنتی اکسیدان رادیکال های آزاد را که برای بدن بسیار خطرناک هستند و موجب سرطان می شوند، از کبد حذف می کند. به صورت کلی چای سبز موجب تقویت عملکرد کبد می شود و از چرب شدن آن نیز جلوگیری می کند.

آجیل

آجیل مملو از ترکیبات مفید از جمله ویتامین E و چربی های سالم است. تحقیقات نشان داده اند که اگر آجیل در رژیم غذایی افراد قرار داده شود، خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکی کاهش می یابد. برخی از بهترین آجیل ها برای کبد چرب عبارتند از: بادام زمینی و آجیل برزیلی.

مواد غذایی برای سم زدایی کبد

مواد غذایی زیر حاوی ترکیبات مفیدی هستند که منجر به سم زدایی کبد و تقویت آن می شوند. به همین خاطر پیشنهاد می کنیم که آن ها را در رژیم غذایی خود قرار دهید و شاهد خواص بی نظیر آن ها باشید.

  • زردچوبه
  • بلوبری
  • آب چغندر
  • خیارشور
  • ماست از نوع پروبیوتیک
  • گوجه فرنگی
  • حبوبات
  • توت خشک

لیست غذاهای مفید برای کبد چرب

برای پاکسازی کبد چرب چه بخوریم؟ این سوالی است که وقتی افراد به این بیماری دچار می شوند از پزشک می پرسند یا آن را در گوگل سرچ می کنند. در ادامه غذاهای مفید برای کبد چرب را معرفی می کنیم.

ماهی: شاید برای شما جالب باشد که بدانید ماهی های چرب با بیماری کبد چرب مبارزه می کنند. ماهی سالمون، تن و قزل آلا سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند و به همین خاطر منجر به کاهش چربی در کبد می شوند. علاوه بر این ماهی های چرب حاوی پروتئین هستند و به این دلیل می توانند جایگزین خوبی برای گوشت باشند؛ چراکه تحقیقات نشان می دهند مصرف گوشت خطر ابتلا به کبد چرب را افزایش می دهد.

گردو: اگر علاقه مند به ماهی نیستید، می توانید اسیدهای چرب امگا ۳ را از گردو دریافت کنید. خوردن یک مشت کوچک از گردو در روز، برای درمان کبد چرب مفید است.

روغن بذر کتان: یکی دیگر از مواد غذایی مفید برای درمان کبد چرب، روغن بذر کتان است. می توانید این روغن را روی نان و سالاد بریزید یا به عنوان روغن سرخ کردنی استفاده کنید.

شیر: توصیه می شود که از شیرهای کم چرب استفاده کنید. مقداری شیر را با جو دوسر مخلوط کرده و این ترکیب خوشمزه را برای صبحانه بخورید.

قهوه: از نوشیدنی های مفید برای کبد چرب می توانیم به قهوه اشاره کنیم. این نوشیدنی آنزیم های غیرطبیعی را در کبد کاهش می دهد. درواقع این آنزیم ها می توانند خطر ابتلا به کبد چرب را افزایش دهند.

تخمه آفتابگردان: این تخمه حاوی ویتامین هایی است که به سم زدایی و درمان کبد چرب کمک می کنند.

سیر: سیر به دلیل خواص فوق العاده ای که دارد منجر به درمان کبد چرب گرید ۳ می شود.

دستور غذایی برای کبد چرب

خوراکی های شیرین می توانند یکی از علت های ابتلا به کبد چرب باشند به همین خاطر بهتر است مواد غذایی زیر را جایگزین آن ها کنید:

  • توت فرنگی را با مقداری ماست و کمی عسل مخلوط کرده و این ترکیب خوشمزه را برای کاهش علائم کبد چرب میل کنید.
  • سالاد میوه که ترکیب آن آناناس، انبه، هندوانه و مقداری آجیل خرد شده باشد، برای این بیماری بسیار مفید خواهد بود.
  • پرتقال را برش بدهید و آن ها را به شکلات تلخ آغشته کرده و بخورید. 

عرق های مفید برای کبد

از فواید گیاهان دارویی برای سلامتی نمی توانیم غافل شویم. به همین دلیل برای پاسخ به این سوال که  برای پاکسازی کبد چه عرقی بخوریم؟ لیست زیر را برای شما تهیه کرده ایم.

عرق کاسنی: یکی از مفیدترین عرق هایی که برای درمان کبد چرب استفاده می شود عرق کاسنی است،. با نوشیدن آن نه تنها مشکل کبد چرب شما درمان می شود، بلکه جوش هایی که به دلیل این مشکل روی صورت ظاهر شده اند هم از بین می روند.

عرق شاتره: عرق شاتره علاوه بر پاکسازی کبد، خون را نیز تصفیه می کند.

عرق خار مریم:  این عرق کبد را سم زدایی می کند. همچنین برای درمان سیروز و کبد چرب نیز کاربرد فراوانی دارد.

عرق خارشتر: برای بهبود عملکرد کبد توصیه می شود که عرق خارشتر بنوشید.

عرق رازیانه: از آنجایی که این عرق خاصیت ادرار آوری دارد باعث سم زدایی کبد و دستگاه گوارش می شود.

عرق دارچین: اگر از بیماری کبد چرب رنج می برید، عرق دارچین را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

عرق زنجبیل: برای تقویت کبد می توانید از این عرق فوق العاده میل کنید.

برای پاکسازی کبد چه دارویی بخوریم؟

یکی از رایج ترین سوالات در رابطه با کبد این است که برای پاکسازی کبد چه قرصی بخوریم؟ معمولا پزشک داروهای زیر را تجویز می کند:

قرص لیورگل: این قرص خواص آنتی اکسیدانی دارد و به همین خاطر منجر به سم زدایی کبد می شود.

لیورکر: لیورکر حاوی خار مریم، ریشه قاصدک، زردچوبه، کنگر فرنگی، تائورین، زرشک، متیونین، کولین و اینوزیتول است و موجب تقویت عملکرد کبد می شود.

سینارکول: این دارو نه تنها موجب سم زدایی می شود، بلکه یبوست ناشی از مشکلات کبدی را نیز برطرف می کند.

بوستر لیور: از بهترین قرص های پاکسازی می توانیم به بوستر لیور اشاره کنیم.

نتیجه گیری

علاوه بر تهیه رژیم غذایی برای پاکسازی کبد، سعی کنید سبک زندگی سالمی نیز داشته باشید. برای مثال استرس خود را کاهش دهید، روزانه قند کمتری بخورید، مایعات بیشتری بنوشید و ورزش انجام دهید. اما توجه داشته باشید که برای درمان این مشکل حتما نزد یک پزشک بروید و تحت درمان قرار بگیرید؛ چراکه خود درمانی به تنهایی کافی نیست. به نظر شما برای پاکسازی کبد چه بخوریم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا