پزشکی و سلامتتغذیه سالم

رژیم گیاهخواری چیست؟ بهترین رژیم گیاهخواری برای لاغری سریع

گیاهخواری یکی از انواع رژیم های غذایی است که این روزها طرفداران زیادی به خصوص در میان جوانان پیدا کرده است. همان طور که از نام این رژیم پیداست؛ افراد باید همه غذاهای حیوانی را با خوراکی های گیاهی جایگزین کنند. به عنوان مثال به جای روغن حیوانی از روغن آفتابگردان طبیعی و ارگانیک در تهیه غذا استفاده کنند. البته میزان گیاهخواری در رژیم های مختلف فرق می کند. به عنوان مثال، در رژیم لاکتو، گوشت و فراورده های آن از وعده های غذایی حذف می شود اما مصرف تخم مرغ و فراورده های لبنی مانعی ندارد. از دیگر انواع گیاهخواری می توان به رژیم کامل، لاکتو اوو، خام گیاهخواری و… اشاره کرد.

گیاه خواری (vegetarian diet) چیست؟

وگانیسم را می توان یک نوع سبک زندگی دانست که در آن، همه مواد غذایی حیوانی مانند گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و… از سبد غذایی حذف می شوند. افراد به جای این دسته از مواد غذایی به سراغ خوراکی های مغذی گیاهی مانند حبوبات، آجیل، میوه و سبزی می روند. با مقایسه قیمت تخمه آفتابگردان روغنی و سایر مغزیجات مفید و سرشار از پروتئین، متوجه می شوید رژیم گیاهی علاوه بر تاثیر بر سلامتی، از هزینه های گزاف خرید محصولات گوشتی نیز می کاهد.

افراد با انتخاب این سبک زندگی حتی در خرید پوشاک و محصولات آرایشی و بهداشتی هم به مواد اولیه و نحوه آزمایش های انجام شده برای اثبات کارایی محصولات هم توجه دارد و فقط تمرکزشان را بر روی خورد و خوراک نمی گذارند. آنها معتقدند که ظلم علیه حیوانات باید در همه ابعاد مختلف زندگی پایان یابد.

با انواع رژیم گیاهخواری بیشتر آشنا شوید!

با افزایش محبوبیت رژیم گیاهخواری، افراد زیادی این نوع رژیم را به روش های مختلفی اجرا می کنند. در حال حاضر موارد زیر را می توان جزو پرطرفدارترین رژیم های گیاهی در دنیا دانست.

رژیم وگان کامل

این دسته از افراد به طور کامل گیاهخواری را رعایت می کنند؛ به طوری که در برنامه غذایی آنها هیچ محصول حیوانی دیده نمی شود.

رژیم لاکتو

این دسته از افراد گوشت و فرآورده های گوشتی را از سبد غذایی خود حذف می کنند، اما شما می‌ توانید در برنامه غذایی آنها لبنیات و تخم مرغ را ببینید.

رژیم لاکتو اوو

افراد وگان در این نوع رژیم غذایی به هیچ وجه از گوشت، فرآورده های گوشتی و تخم مرغ استفاده نمی کنند، اما مصرف لبنیات مانند شیر، ماست و… برای ‌آنها مجاز است.

رژیم وجترین خام گیاهخواری

این نوع رژیم هم زیرمجموعه ای از رژیم گیاهخواری کامل است. با این تفاوت که همه مواد غذایی باید به صورت خام یا در دمای بسیار کم، معمولاً ۴۸ درجه سانتی گراد پخته شوند. رژیم خام گیاه خواری برای لاغری سریع هم می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

رژیم گیاهی انعطاف پذیر

این نوع رژیم غذایی گیاهی بیشتر در افرادی دیده می شود که به تازگی قصد دارند مصرف گوشت و فرآورده های حیوانی را ترک کنند. افراد در این رژیم مجاز هستند در برخی از وعده های غذایی خود از مواد گوشتی استفاده کنند.

برنامه روزانه رژیم گیاهخواری برای لاغری

دلیل انتخاب افراد برای رژیم گیاهخواری با هم متفاوت است. برخی از افراد گیاهخواری را برای لاغری انتخاب می کنند و برخی دیگر علاقمند هستند که سبک زندگی شان را عوض کنند یا به دلایل دیگری مانند حمایت از حقوق حیوانات به سراغ این نوع رژیم می روند. با این حال اگر قصد شما از رژیم گیاهخواری برای لاغری سریع است باید موادغذایی گیاهی پرکالری را هم با دقت و وسواس زیادی در برنامه غذایی خود بگنجانید. سه برنامه غذایی زیر می تواند الگوی مناسبی برای شما باشد. البته شما با توجه به نظر پزشک تغذیه و شرایط بدنی خود باید برخی از مواد غذایی را از برنامه غذایی خود حذف یا اضافه کنید.

رژیم وگان روز اول

  • صبحانه: کره آجیل، شیر بادام، اسموتی موز و توت
  • ناهار: سالاد آووکادو و برگر سبزیجات
  • شام: سبزیجات کبابی به دلخواه و نان جو
  • میان وعده: شکلات تلخ و بادام

رژیم گیاهخواری روز دوم

  • صبحانه: ماست یونانی با گردو و تکه های میوه (آناناس و نارگیل)
  • ناهار: عدسی با سیب زمینی پخته
  • شام: ماکارونی سبوس دار با بادمجان و لوبیا سبز
  • میان وعده: گرانولا به همراه یک پیمانه کوچک توت

رژیم غذایی روز سوم

  • صبحانه: پوره سیب زمینی با کلم پیچ
  • ناهار:‌سیب زمینی سرخ شده و سبزیجات کبابی
  • شام: برنج قهوه ای با لوبیا
  • میان وعده: آجیل و مغزیجات

میزان مصرف آجیل در وگانیسم

آجیل یکی از موادغذایی مهم و پرفایده در رژیم گیاهخواری است. افرادی که این نوع رژیم را انتخاب می کنند باید برنامه غذایی خود را با وسواس و دقت زیادی بچینند. آنها باید بخش زیادی از مواد مغذی که در گوشت و فرآورده های لبنی وجود دارد را از طریق محصولات گیاهی به بدن خود برسانند.

متأسفانه برخی از افراد با انتخاب رژیم لاغری گیاهخواری سریع، به بدن خود صدمات جبران ناپذیری را وارد می کنند. ما به این دسته از افراد توصیه می کنیم که گیاهخواری برای کاهش وزن و لاغری را به صورت اصولی و با برنامه غذایی صحیح در پیش بگیرند.

انواع آجیل مانند بادام، گردو، شاه بلوط، بادام زمینی حاوی انواع ویتامین ها، کلسیم و سایر مواد مغذی دیگر هستند. این دسته از آجیل ها باید به صورت روزانه در وعده های غذایی مختلف یا به عنوان میان وعده مصرف شوند.

در طول روز فقط مجاز به مصرف ۲۰ گرم آجیل هستید. این مقدار آجیل حدود ۲۹۹ کالری دارد.

تاثیر خوردن آجیل در رژیم گیاهخواری لاغری

آجیل یکی از مفیدترین مواد غذایی رژیم گیاهخواری است. افرادی که همه می خواهد به کمک این رژیم کاهش وزن داشته باشند می توانند همچنان از آجیل ها و مغزیجات در برنامه غذایی خود استفاده کنند. آجیل ها حاوی چربی های سالم، مواد مغذی، آنتی اکسیدان و گنجینه ای از ویتامین های مختلف مانند ویتامین E هستند. البته شما باید با توجه به برنامه غذایی که توسط پزشک تغذیه به طور اختصاصی برای شما نوشته است، آجیل مصرف کنید؛ زیرا آجیل ها هم کالری بالایی دارند و شما نباید به مقدار زیاد آنها را مصرف کنید.

در میان انواع آجیل، بادام بهترین انتخاب برای کاهش وزن است. بادام یک آجیل بسیار مقوی با خاصیت ایجاد حس سیری در افراد است که میزان کالری کمتری نسبت به آجیل های دیگر مانند پسته و گردو دارد. جالب است بدانید که برخی از متخصصان تغذیه لقب پادشاه آجیل را برای بادام انتخاب کرده اند. مصرف به اندازه بادام باعث تنظیم قند خون و افزایش سلامت قلب می شود؛ پس حتما از ‌آن در رژیم گیاهخواری خود استفاده کنید.

کلام آخر

رژیم گیاهخواری چیست؟ وگانیسم یک سبک زندگی است که فرد با انتخاب آن، خوراکی های حیوانی را از سبد غذایی خود حذف می کند. هر فرد به انگیزه های مختلفی از جمله سلامت غذایی، حمایت از حقوق حیوانات یا لاغری به این لایف استایل رو می آورد. برای افراد وگان حذف مواد غذایی حیوانی می تواند سطوح مختلفی داشته باشد که همین موضوع، نوع رژیم آن ها را مشخص می کند. از انواع رژیم گیاه خواری می توان به کامل، لاکتو، لاکتو اوو، خام گیاهخواری و انعطاف پذیر اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا