پزشکی و سلامتسلامت روان

وسواس فکری ترس از مرگ چیست؟ عوامل و درمان آن

OCD به دو شکل بروز پیدا می کند. در نوع اجبار شخص دچار افکار ناراحت کننده می شود. از این رو گمان می کند که با انجام کارهای تکراری می تواند از آن فکرها رهایی یابد اما هر چقدر تلاش می کند فایده ای ندارد. در وسواس فکری، افکار منفی سراغ فرد می آیند و او قادر نیست که آن ها را از ذهن خود بیرون کند. آیا شما دائم نگران مرگ خود یا عزیزان تان هستید؟ این موضوع نشان می دهد که دچار نوعی از وسواس شده اید. به همین دلیل توصیه می کنیم که این مطلب را بخوانید؛ چراکه قصد داریم وسواس فکری ترس از مرگ بررسی کنیم.

چگونه متوجه شویم به وسواس فکری ترس از مرگ مبتلا هستیم؟

وسواس فکری ترس از مرگ می تواند بسیار طاقت فرسا باشد. افراد مبتلا به این عارضه زمان زیادی از روز را به مرگ خود یا عزیزان شان فکر می کنند. ممکن است این افکار در زمان ابتلا به یک بیماری افزایش یابند. تاناتوفوبیا به اضطراب مرگ یا فرآیند مردن گفته می شود. تحقیقاتی در سال ۲۰۲۰ انجام شد و نشان داد که بین تاناتوفوبیا و علائم OCD ارتباط وجود دارد.

چه عواملی باعث بروز وسواس مرگ می شود؟

معمولا افرادی که دارای ویژگی ها و شرایط زیر هستند دچار این نوع وسواس می شوند.

  • اشخاصی که عزت نفس پایینی دارند.
  • افرادی که اعتقادات مذهبی ندارند.
  • کسانی که دارای مشکلات سلامتی هستند.
  • افرادی که نسبت به زندگی خود احساس رضایت نمی کنند.
  • شخصی که رابطه صمیمانه کمتری با خانواده و دوستان خود دارد.
  • فردی که از اضطراب و افسردگی رنج می برد.

درمان وسواس ترس از مرگ

پزشک با کمک گرفتن از روش هایی که در ادامه به شما می گوییم، افکار آزار دهنده شما را کنترل می کند.

نوعی درمان رفتاری- شناختی (CBT) تحت عنوان رویارویی و جلوگیری از پاسخ (ERP) وجود دارد که در آن درمانگر فرد را با ترس هایش مواجه می کند. سپس به بیمار آموزش می دهد افکاری که در زمان مواجه شدن با اضطراب هایش به ذهن اش می رسند را کنار بگذارد.

گاهی پزشک برای درمان از داروها کمک می گیرد. معمولا درمانگر مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین را (SSRIs) برای این مشکل تجویز می کند که شامل سرترالین، فلوکستین، فلووکسامین و پاروکستین می شوند.

کلام پایانی

در زمان بروز وسواس فکری ترس از مرگ توصیه می شود که به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. علاوه بر درمان هایی که پزشک ارائه می دهد شما نیز باید یک برنامه خود مراقبتی داشته باشید. برای مثال ورزش انجام دهید، یک رژیم غذایی سالم تهیه کرده و آن را رعایت کنید. همچنین در طول شبانه روز به اندازه کافی بخوابید. داشتن اراده قوی می تواند روند درمان را بهتر پیش ببرد. آیا شما تجربه ای در ارتباط با این بیماری دارید؟ فکر می  کنید چگونه می توان از افراد مبتلا به این عارضه حمایت کرد؟

اختلال وسواس فکری چیست؟ انواع، علائم و روش های درمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا