زنان، زایمان و بارداری

پوستم تو بارداری خراب شده چیکار کنم؟

مشکلات پوستی در دوران بارداری، یک امر رایج بین بسیاری از مادران می باشد، در این بین جلوگیری و پیشگیری از وقوع این مشکلات، تاثیر دو چندانی رو روی از بین بردن اونها میزاره. بهتره اول با اتفاقاتی که ممکنه برای پوستمون بیوفته آشنا بشیم.

پوستم تو حاملگی خراب شده چیکار کنم؟

آیا حاملگی باعث خراب شدن پوست میشه؟ خیلی از اوقات شنیدیم از افراد زیادی که پوستم توی حاملگی یا بارداری خراب شده! جالبه بدونید، تغییرات پوستی و مویی در دوران بارداری تقریبا رایجه، یعنی، بیشتر زنان اون ها رو تجربه میکنند. زمانی که این تغییرات به وجود میاد خیلی از افراد میترسند، که نکنه به حالت اولش پوستم بر نگرده. باید بهتون بگم با پیشرفت علم و تکنولوژی امروزه تقریبا علائمی از دوران بارداری نیست که نشه درمانش کرد. از این رو نگران نباشید و با سلامتیم همراه باشید.

همیشه شنیدیم که بهترین راه پیشگیری است! مراقبت های پوستی ویژه دوران بارداری رو جدی بگیرید. اگر دنبال این هستید که بعد از بارداری سریع به حالت پوستی و مویی ایده آل خودتون برگردید، پس حتما سعی کنید این مراقبت ها رو جدی بگرید. این بار با مشاوره پوستی ماتیک براتون حرف زدیم، که بهتون یه مشاوره خوب بده، اگر دوست داشتید بیشتر بدونید، میتونید به خودشون پیام بدید حتما.

خرابی پوست در دوران بارداری به چه معناست؟

زمانی که صحبت از خرابی پوست و مو در بارداری میشه، عموما افراد منظورشون موارد پایین هست، در ادامه لیستی براتون تشکیل دادم که میتونید یه نگاهی بهش بندازید.

  1. لکه های تیره روی سینه ها، نوک سینه ها یا داخل ران ها
  2. ملاسما – لکه های قهوه ای روی صورت در اطراف گونه ها، بینی و پیشانی
  3. خط سیاه – خط تیره ای که از ناف تا موهای ناحیه تناسلی امتداد دارد
  4. علائم کشش (خطوطی که به خاطر رشد شکم ممکنه در ناحیه هایی از بدن به وجود بیاد)
  5. آکنه
  6. رگهای عنکبوتی
  7. رگهای واریسی
  8. تغییر در رشد ناخن و مو
  9. خشکی پوست

جالب اینجاست موارد بالا در همه زنان دیده نمیشه، بعضی از زن ها بر این باور هستند که در دوران بارداری پوستشون از قبل هم بهتر شده! اما بیشتر خانم ها حس میکنند پوستشون خشک، دهیدراته، لکه دار و دارای سایر آسیب های پوستی شده.

نکته: در سه ماهه سوم، بسیاری از زنان باردار علائم کششی روی شکم، باسن، سینه ها یا ران ها دارند. گاهی اوقات علائم کمرنگ هستند. گاهی اوقات ممکن است کاملاً تاریک باشند.

تقریبا بیشتر زنان، یک یا چند مورد از موراد بالا رو تجربه میکنند، متخصصان پوستی در برخی از موارد بالا تغییرات هورمونی رو باعث به وجود اومدنش میدوند، اما برای برخی از اونها هنوز دلیل واضحی وجود نداره در ادامه باید بگم که  خیلی از خانم ها هستند که پوستشون در زمان بارداری به خشکی های شدید دچار میشه! اما نگران نباشید چون تمام موارد بالا درمان دارد.

زیبایی پوست در بارداری

داشتن یه روتین پوستی مناسب دوران بارداری یا حاملگی، چیزیه که به زیبایی پوست شما در بارداری کمک شایانی میکنه. بیشتر محصولات پوستی و مویی برای شما عوارض ندارند، اما حتما سعی کنید به نکته باردار بودن و حساس تر بودن پوست و مو در دوران بارداری دقت کنید.

در ادامه براتون یه لیست از لوازمی که استفاده ازشون در دوران بارداری مجاز نیست رو میزارم. حتما سعی کنید قبل از استفاده از محصولات پوستی، ترکیبات اون رو بخونید. شاید یه محصولی استاندارد باشه؛ اما استاندارد برای استفاده در دوران بارداری نباشه! پس حتما به این موضوع دقت کنید.

نکته: پوست در دوران بارداری نسبت به خورشید بسیار حساس می باشد، به طوری که حتی آفتاب پشت ابر هم میتونه به پوست شما آسیب وارد کنه. برای جلوگیری از این اتفاق حتما قبل از خروج از منزل از ضد آفتاب استفاده کنید.

سعی کنید از برند هایی استفاده کنید که محصولات خودشون رو در راستای کم کردن حساسیت پوستی تولید کردند، از اون مهمتر همیشه به ترکیبات اینها دقت کنید. اگر ترکیبات یک محصول رو نمیدونید از اون استفاده نکنید یا از پزشک و مشاور پوستیتون بخواید بهتون مشاوره بدن. محصولات سیمپل یا محصولات ام کیو، برخی از محصولات بایودرما برخی از محصولات لافاررر، بعضی از محصولات سینره، از انواع چیزهایی هستند که میتونید از اونها استفاده کنید.

دوران بارداری یا حاملگی و خراب شدن پوست

اگر از خودتون میرسید در دوران بارداری شایع ترین مواردی که ممکنه توی بارداری رخ بده چیه. در ادامه با ما همراه باشید تا بهتون بیشتر توضیح بدیم.

شایع ترین بیماری پوستی دوران بارداری اگزما آتوپیک

اگزما شایع ترین بیماری پوستی است که در دوران بارداری ممکن است ایجاد شود. باعث خشکی، پوسته پوسته شدن، خارش و قرمزی پوست می شود. معمولاً صورت، مچ دست، مچ پا، چین آرنج و پشت زانوهای شما را درگیر می کند. احتمال بروز علائم اگزما در ۲ سه ماهه اول بارداری بیشتر است. اگزما به عنوان درماتیت آتوپیک یا فوران آتوپیک بارداری نیز شناخته می شود.

توصیه به خرید: توصیه میشه در هنگامی که از اگزمای آتوپیک بارداری رنج میبرید از کرم آبرسان و مرطوب کننده آتودرم بایودرما استفاده کنید (مدل خاصی داره به اسم اینتنسیو)

خط سیاه پوست در دوران بارداری

خط سیاه پوست (خط بارداری) یک خط تیره پوست در وسط شکم شما است. از ناف شروع می شود و تا ناحیه شرمگاهی ادامه می یابد. اغلب در سه ماهه اول بارداری ایجاد می شود. خط سیاه خطرناک نیست. هیچ مشکلی برای شما یا کودکتان ایجاد نمی کند و نیازی به درمان ندارد.
بله، همه چیز که درمان نمیخواد!….

آکنه و جوش در دوران بارداری یا حاملگی

آکنه یک بیماری شایع پوستی است که معمولا در دوران نوجوانی شروع می شود. اگر آکنه دارید، احتمالاً در سه ماهه اول بارداری شعله ور می شود. خوشبختانه، آکنه بارداری معمولا در سه ماهه آخر بارداری به طور قابل توجهی بهبود می یابد یا حتی به طور کامل ناپدید می شود. پس از زایمان، شیردهی به شما کمک می کند تا آکنه را از بین ببرید.

مشکلات پوستی بارداری خارش بارداری

پروریگوی بارداری یک بثورات خارش دار است که ممکن است در دوران بارداری ایجاد شود. بثورات خشک و برآمدگی احساس می شود و ممکن است نواحی بزرگی از شکم، بازوها یا پاهای شما را بپوشاند. معمولاً در سه ماهه اول یا دوم ظاهر می شود. اگر اعضای خانواده شما مبتلا به اگزما، آسم یا تب یونجه هستند، احتمال ابتلا به خارش در شما بیشتر است. پروریگوی بارداری خطرناک نیست. اگرچه ممکن است برای شما ناراحت کننده باشد، اما هیچ مشکلی در بارداری ایجاد نمی کند و برای کودک شما مضر نیست.

نکته: اگر در دوران بارداری احساس خارش کردید به پزشک مراجعه کنید زیرا شرایط خارش دیگری وجود دارد که می تواند برای کودک شما مضر باشد.

رگ های واریسی در دوران حاملگی

رگ های واریسی رگ های خونی هستند که خون زیادی جمع کرده اند. آنها عمدتاً در پاهای شما ایجاد می شوند. آنها می توانند آبی و متورم به نظر برسند و ممکن است باعث درد و درد در پاهای شما شوند. وریدهای واریسی در دوران بارداری بسیار شایع هستند – از هر ۱۰ زن، ۴ نفر به واریس مبتلا می شوند. آنها اغلب در سه ماهه اول ظاهر می شوند و خطر شما با بارداری های کامل تری که داشته اید، افزایش می یابد، اگر سن شما بالاتر باشد یا در خانواده شما وجود داشته باشد.

نایوی ملانوسیتی (خال) در دوران بارداری

نایوی ملانوسیتی (خال) رشد طبیعی ملانوسیت ها (سلول های تولید کننده رنگدانه) روی پوست شما هستند. اکثر افراد خال دارند و گاهی اوقات در طول بارداری ظاهر یا اندازه آنها تغییر می کند. این معمولاً نگران کننده نیست و نباید بر بارداری شما تاثیر بگذارد. با این حال، خال ها پتانسیل تبدیل شدن به ملانوم، نوعی سرطان پوست را دارند. اگر متوجه تغییر خال های خود در دوران بارداری شدید، آن را به پزشک خود نشان دهید.

منابع مقاله:

انجمن حرفه ای از پزشکان متخصص در زمینه زنان و زایمان در ایالات متحده آمریکا ACOG

سایت Pregnancy, Birth and Baby زیر نظر دولت استرالیا برای افزایش آگاهی مادران باردار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا